• Anonym (Ont)

Salva i underlivet?

Jag och min sambo har rätt mycket sex. Oftast går det bra, men jag har ganska känsliga slemhinnor och får ibland små sprickor som gör oooont. De går över av sig själv, men jag vet att de blir bättre fortare om jag lägger på lite vitt vaselin (som vi även använder som glidmedel) ibland.
    Jag undrar om det finns nåt bra sätt att försöka undvika sprickor och vilket som faktiskt är bäst att använda att stryka på av det vi har hemma; vitt vaselin, silonsalva eller babyolja...

Tack!

• Svar på tråden Salva i underlivet?
  • Anonym (oxå ont)

Hej!
    vet vad du menar! Hade stora problem i många år med tunna sköra slemhinnor. Kom till slut till en gynekolog (en av Sveriges främsta, nu pensionerad tyvärr) som berättade att det var för att det saknades östrogen, som gör slemhinnann stark, tålig och smidig.

Han rekommenderade att tillföra östrogen lokalt. Det finn ett milt och receptfritt, en salva som heter Ovesterin. Finns på alla apotek i hyllan "intim", kostar strax under en hundring. (Den kommer med en plastmackapär att införa salvan med, men jag brukar inte använda den. ) Smörj både inuti och i slidmynningen varannan dag i tre veckor och se om slemhinnorna blir bättre!

hoppas att du blir bättre!

• Anonym (Ont)

Åhå, minsann?

Vet du om det är ok att använda salvan även om det inte skulle vara det som var problemet?
    Jag funderade nästan på att köpa en salva (?) mot svamp, för när jag googlade så kom det upp många träffar som sa att sprickor kan vara symptom på svamp. Frågan är bara om det är ok att använda salvan även om man nu inte skulle ha svamp...
    Många frågor ;)

Nå, tack för ditt tips, definitivt värt att undersöka! :)

• Anonym (oxå ont)

svampsalva svider, men skdar väl inte om man nu inte skulle ha svamp. Att ge antisvampsalva är rutin när man går till sjukvården och vill ha hjälp med sina onda svaga slemhinnor.

Ovesterin är absolut ok att använda även om problemet inte är Östrogenbrist, den är receptfri, men man bör ju hålla på ett tag så att slemhinnorna hinner byggas upp. två tre veckor minst. Det är ju int så mycket om man haft problem i månader och kanske år!

• Anonym

Använd inte receptfri svampsalva om du har sköra slemhinnor! Många som utvecklar Vestibulit gör det för att de behandlar med receptfria salvor mot svamp! Om du misstänker svamp gå och lämna ett prov hos en gyn och be att få en tablett utskriven om det visar sig vara svamp.

Om du googlar på Vestibulit så kan du läsa mer om den sjukdomen och just att många tjejer och läkare kopplar det samman med att man använt receptfria svampsalvor.

Ovesterin är helt ofarligt att använda även om det inte skulle vara det som är felet.

• Anonym (jag)

Har ni testat med längre förspel?

• Anonym (oxå ont)

Nu var det ett tag sedan jag var inne här, och ni andra kanske lagt av, men jag har insett att min östrogenbrist kommer från skruttiga äggstockar och svag binjure, så då får dessa behandling. har inte behövt lokala salvor på ett tag nu.

man kan kräva att få östrogenet mätt i blodet för att se om man har allmän underproduktion. Har man normal produktion kan det vara fel i de mottagande receptorerna. (ungefär som att det produceras mycket tomater på de statsägda fälten, men när de skall levereras till butikerna är hälften ruttna eller stulna, så det råder tomatbrist där.)

Östrogenet skall mätas en viss dag i cykeln för att man skall ha statistiskt material att jämföra med, vanligen när produktionen är på topp.

Sedan skall man se till att nivån av progesteron är matchd mot ötrogennivån. De skall stå i ett särskilt förhållande till varandra. Om inte kan problem uppstå.

Progesteronbrist kan sänka sexlusten och minska fertiliteten förutom att ge klimakterieförkänningar.

Svar på tråden Salva i underlivet?