Inlägg från: Anonym (oxå ont) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oxå ont)

Salva i underlivet?

Hej!
    vet vad du menar! Hade stora problem i många år med tunna sköra slemhinnor. Kom till slut till en gynekolog (en av Sveriges främsta, nu pensionerad tyvärr) som berättade att det var för att det saknades östrogen, som gör slemhinnann stark, tålig och smidig.

Han rekommenderade att tillföra östrogen lokalt. Det finn ett milt och receptfritt, en salva som heter Ovesterin. Finns på alla apotek i hyllan "intim", kostar strax under en hundring. (Den kommer med en plastmackapär att införa salvan med, men jag brukar inte använda den. ) Smörj både inuti och i slidmynningen varannan dag i tre veckor och se om slemhinnorna blir bättre!

hoppas att du blir bättre!

• Anonym (oxå ont)

svampsalva svider, men skdar väl inte om man nu inte skulle ha svamp. Att ge antisvampsalva är rutin när man går till sjukvården och vill ha hjälp med sina onda svaga slemhinnor.

Ovesterin är absolut ok att använda även om problemet inte är Östrogenbrist, den är receptfri, men man bör ju hålla på ett tag så att slemhinnorna hinner byggas upp. två tre veckor minst. Det är ju int så mycket om man haft problem i månader och kanske år!

• Anonym (oxå ont)

Nu var det ett tag sedan jag var inne här, och ni andra kanske lagt av, men jag har insett att min östrogenbrist kommer från skruttiga äggstockar och svag binjure, så då får dessa behandling. har inte behövt lokala salvor på ett tag nu.

man kan kräva att få östrogenet mätt i blodet för att se om man har allmän underproduktion. Har man normal produktion kan det vara fel i de mottagande receptorerna. (ungefär som att det produceras mycket tomater på de statsägda fälten, men när de skall levereras till butikerna är hälften ruttna eller stulna, så det råder tomatbrist där.)

Östrogenet skall mätas en viss dag i cykeln för att man skall ha statistiskt material att jämföra med, vanligen när produktionen är på topp.

Sedan skall man se till att nivån av progesteron är matchd mot ötrogennivån. De skall stå i ett särskilt förhållande till varandra. Om inte kan problem uppstå.

Progesteronbrist kan sänka sexlusten och minska fertiliteten förutom att ge klimakterieförkänningar.

Svar på tråden Salva i underlivet?