• Lisch

chihuahua hona juckar på sin nalle. är det normalt?

hej alla.  jo min chihuahua är 9 1/2 år gammal och har börjat jucka på sin nalle. aldrig gjort det innan.
    Men sen vet jag inte om detta har med saken att göra, hon har alltid blivit parad varje år och nu är det 1 årsen sist. kan det va så att det är det hon saknar eller något?

• Svar på tråden chihuahua hona juckar på sin nalle. är det normalt?
  • BTD

Att hundar juckar betyder inte enbart att de är "kåta" :D
    Det är också en dominans handling, de vill visa att de står högre i rang.

• Joico

Haha, störtlöjligt. Lyssna inte på dom där två, dominansbeteende.. HA, jag dör. Snacka om urgammalt snack. Välkommen från 80-talet, det är 2011 nu! Lägg ner de där och uppdatera er lite, det behövs. Hoppas ni inte har hund själva...

Juckningar är oftast en överslagshandling som beror på stress. Har nånting i tillvaron ändrats? Fya henne inte utan ta bara bort nallen och distrahera/avbryta beteendet.

• Diablo

Har en chihuahua som gör det, hon är definitivt inte stressad. Är super lugn, trygg mm. Men så har hon kiken på en speciell nalle och kommer den innom räckhåll så juckas det friskt. Jag vet inte varför.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Joico
    Diablo skrev 2011-02-04 19:23:49 följande:

Har en chihuahua som gör det, hon är definitivt inte stressad. Är super lugn, trygg mm. Men så har hon kiken på en speciell nalle och kommer den innom räckhåll så juckas det friskt. Jag vet inte varför.

Det måste inte vara ständig stress. Det kan vara nåt med den nallen som gör att hon inte riktigt vet vad hon ska göra. Ta bort nalle istället om du vet att hon juckar på den.
    Menar du att det skulle vara ett dominansbeteende då ellre?
  • pixie mason

min tik juckar innan hon ska löpa kanske är de löp på gång för din vovve också?

annars kan det bero på att hon är stressad kanske? det bästa vore väll om du är super orolig och kolla upp hennes fysiska hälsa men så länge hon bara juckar på nallen är det väll inte värre än att du tar bort den och ser om beteendet ger med sej. det är vad jag skulle rekomendera

• Diablo

Ingen aning, hon kanske bara gillar det

Har man tur behöver man inget vett!
  • tomcar1

En gång om året ??? Det låter lite väl tätt, men nu var det ju inte det du frågade. Jag tror att det är dominansbeteende eller också kan hundar göra så när de är osäkra inför något.

Svar på tråden chihuahua hona juckar på sin nalle. är det normalt?