• Österbotten

krångligt :(

vet inte om denna fråga passar här eller under amningsrubriken men jag kör här.

Min bebis är start 2 mån och har hittills ätit bra och utan krångel. Nu sedan nån vecka tillbaka har hon börjat krångla. Hon är hungrig efter 1,5- 2 h. Hon får både ersättning och bröstet eftersom jag inte har så mycket mjölk. Nu har det blivit så att hon ibloand bara skriker vi bröstet, hon är så hungrig att det inte går fort nog. Det tar ju en stund innan ersättningen fått lagom temp och under den tiden hinner hon bli helt hysterisk och sedan går det inte att mata henne för hon är för upprörd. Ofta måste jag lägga henne i vagnen och köra över en tröskel tills hon lugnat sig. Sedan tar hon flaskan liggandes i vagnen. Detta är jättejobbigt och jag funderar på att sluta amma även om jag inte vill. På natten fungerar amning och flaskan bra, hon ammar mycket och fyller sedan på med ersättning. Hur ska jag göra för att bryta det negativa mönstret?

• Svar på tråden krångligt :(
  • Snabeldrake

Försöka ge bebis mat innan hon blir sådär vrålhungrig. Då har du tid till att göra ersättningen och låta den svalna eller värmas (hur du nu gör...) När min gosse var liten runt den åldern så började han äta oftare (växtperiod) så då fick man verkligen passa tiden och ge honom mat med gämna mellanrum, helt innan han blev hungrig annars blev han som din bebis. 

Hoppas det löser sig. 

• Snabeldrake
    Snabeldrake skrev 2011-02-04 19:13:35 följande:
    Försöka ge bebis mat innan hon blir sådär vrålhungrig. Då har du tid till att göra ersättningen och låta den svalna eller värmas (hur du nu gör...) När min gosse var liten runt den åldern så började han äta oftare (växtperiod) så då fick man verkligen passa tiden och ge honom mat med gämna mellanrum, helt innan han blev hungrig annars blev han som din bebis. 

Hoppas det löser sig. 
    helst*
  • morotsland

Du behöver inte låta ersättningen svalna. Värm vattnet till ät-temperatur och blanda direkt så gå det snabbt.
    Annars är det ju praktiskt att inte vänta på att barnet visar att det är hungrigt utan ligga steget före och göra mat de tider barnet borde äta så får man in rutiner. 

• frau M
    morotsland skrev 2011-02-06 11:39:53 följande:
    Du behöver inte låta ersättningen svalna. Värm vattnet till ät-temperatur och blanda direkt så gå det snabbt.
    Annars är det ju praktiskt att inte vänta på att barnet visar att det är hungrigt utan ligga steget före och göra mat de tider barnet borde äta så får man in rutiner. 
    Bebisar under 6 månader måste få vattnet kokat innan man kan ge det, så man ska alltså inte ge halvljummet vatten till en nyfödd. Jag hade samma problem. Min bröstmjölj räckte inte till, och sonen var hungrig, tillslut var jag tvungen å ge upp amningen. Han fick inte i sig nå. Ammade halva nätterna utan att han blev nöjd. Konstant alltså..
    Jag gjorde som så att jag kokade upp vatten och hällde i en tillbringare och förvarade i kylskåpet tills det var dax att användas. Då värmde jag upp det till ättemperatur och blandade ersättningen. DÅ gick det fortare och bebis behövde inte skrika å vänta på maten så länge.
    Du kanske redan har fått ordning på det, då tråden är  ett tag sedan. Men det är ett tips från mig iaf.
    Lika så när jag avr ute på något så hade jag en termos med lagomt vvarmt vatten i som jag bara kunde blanda ihop med pullvret.
Svar på tråden krångligt :(