• majja83

vill sluta amma men min bvc-skötare avråder mig

hej jag har haft lite problem med amningen så jag har gett min tös ersättning hon blir 3 veckor på tisdag., jag har även märkt att hon blir mer nöjd med ersättning än min mjölk, har tagit upp de med tösens bvc-skötare å hon tycker att jag inte ska sluta å vill att jag ska fortsätta men jag känner att jag gärna ´vill sluta, men hon verkar inte förstå hur ska jag göra?

• Svar på tråden vill sluta amma men min bvc-skötare avråder mig
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är bara du som kan avgöra om du skall fortsätta amma din dotter. Det finns inget syfte/mål inom barnhälsovården med att försöka övertyga någon till det ena eller andra, vad gäller amning/flaskmatning. Däremot ska du kunna få råd och stöd utifrån de kunskaper och erfarenhetr som vi på BVC har.
    Vad du än kommer fram till så är poängen att du skall känna dig nöjd och att din dotter får mat, så att hon kan växa och utvecklas.

Har du svårt att komma fram till något själv och inte vill prata med er BVC-sköterska, tycker jag att du pratar med någon du känner förtroende för. Strukturera upp dina funderingar och tänk/prata igenom dem ordentligt. Du behöver inte ta ett beslut på dagen, det kan få ta tid.

Oavsett vad du kommer fram till, så är mitt råd att du fortsätter ge henne närhet i samband med måltiderna och att det är du som sköter matningarna. Visst kan pappa mata ibland, men din kontinuerliga närhet betyder mycket för anknytningen mellan dig och din dotter.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden vill sluta amma men min bvc-skötare avråder mig