• Caladhiel

Britax Hi-Way eller Multi-Tech

Hej!

Det börjar bli dags att skaffa en riktig bilstol till vår snart 8 månaders son, och efter att ha kollat utbudet hos lokala barntillbehörsaffären så står valet mellan  Britax Hi-Way och Multi-Tech.

Vi kommer naturligtvis att utgå från vilken som passar i bilen bäst samt vilken sonen sitter bäst i, men skulle vilja höra synpunkter på vilken som skulle vara "bättre".

Vi har en Peugeot 406 kombi, så utrymmet i bilen borde inte vara något problem.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Britax Hi-Way eller Multi-Tech
  • Caladhiel
    Kina79 skrev 2011-02-04 20:07:30 följande:
    Jag gillar Hi-Way bättre pga att benutrymmet blir mkt bättre i den. Barnet sitter högre upp och har kortare sittyta - mer komfort anser jag.

Fördelen med M-T är ju att den är högre i ryggen och kan användas bakåtvänt längre än Hi-Way, men jag tror inte det skiljer så himla mkt på dem.

Som framåtvänd skulle jag ändå aldrig använda M-T så det är ingen fördel för mig.

Jo jag räknar ju nog M-T som en rent bakåtvänd stol, eftersom den är så tung, så den dag det blir att svänga framåt så köper vi en separat bältesstol. Men förhoppningsvis så kan han sitta bakåtsvängd tillls han är åtminstone 4 år, gärna längre, och jag kan bra tänka mig att köpa en Two-Way om det behövs i ett senare skede fö att förlänga tiden han sitter bakåtsvängd...
  • Caladhiel

Det låter ju nog onekligen som om Hi-Way skulle vara den som är värd att satsa på, om den bara passar i bilen, men vad jag har kollat runt på nätet så passar H-W i både Peugeot 307 och 407, så troligtvis ska den nog passa i vår bil också... Men det måste vi ju testa förstås. Bara att vänta på att de får in ett testexemplar av H-W till butiken så vi får provmontera...

• Caladhiel

Tack för alla synpunkter och funderingar!

Det slutade med att vi idag köpte en röd och fin Hi-way som sonen verkar trivas bra i, eftersom han somnade efter 3 km :)
    Nu har vi bara det problemet att det känns som att den är aningen för upprätt i ryggen, och jag har svårt att få den att luta mera eftersom vi här i Finland inte får med distansklossen då vi köper stolen. Det verkar dessutom vara ganska svårt att få tag på klossen överhuvudtaget i Finland, så kanske någon av er kan tipsa om en webshop som levererar till Finland, och som säljer klossen separat?

• Caladhiel
    thecarseatlady skrev 2011-02-26 22:27:03 följande:
    Jaså du bor i Finland? Och har köpt en Hi-way? Vad kul! Glad

Jag har köpt min distanskloss i Sverige för 11-12€. Här i Finland kostar den 22-25€....

Jag vet att Babyland levererar till Finland men vet inte om de säljer klossen separat. Men jag skulle höra med Håkan på www.carseat.se/ om jag var du. Han är jättetrevlig och kan säkert hjälpa dig. Glad
    Men säkert kan butiken där du köpte stolen också beställa en åt dig om de inte har den i lager.
    Såg på din sida att du också är pampasbo, själv bor jag i Vasa Världen är så stor, men ändå så liten

Jag var ganska inställd på MT:n först, men då jag fick reda på att Babystyle har HW i butik så blev valet egentligen ganska lätt. Vi fick dock vänta i över 3 veckor innan de fick in HW så vi faktiskt fick känna på den :-/

Det som jag tyckte var hemskt var andra föräldrar som skulle köpa bilstol samtidigt som oss, och inte hade en aning om vad de sökte, försäljarna som inte presenterade olika alternativ och lät kunderna köpa en stol utan att överhuvudtaget prova den i aktuella bilen... Dessutom påstod försäljaren att man inte kan montera Brio Zento bakåtvänt i framsätet om det inte finns förankringsöglor i golvet framför passagerarsätet....

Jag ska ringa Babystyle imorgon och se om klossen finns i lager. Annars får jag ta kontakt med carseat.se för det tar oftast så länge för Babystyle att få produkter levererade... :-/
  • Caladhiel

Babystyle hade klossen i lager, så jag hämtade en idag och installerade om bilstolen, och fick mycket bättre lutning på den, så nu känns det inte som om sonen hänger i bältet mera...

Svar på tråden Britax Hi-Way eller Multi-Tech