• allt och lite till

kan man bli gudmor/fadder utan att döpas?

hejsan!
    jag vill INTE döpa min son men jag vill att han ska ha en gudmor/fadder hur gör man då??
    går det?
    mvh//Elin

• Svar på tråden kan man bli gudmor/fadder utan att döpas?
  • MattssonE

nix, eftersom att det i dagens läge egentligen inte betyder ett skvatt att vara gudförälder. Det är bara en kyrklig grej, men du kan ju förståss utse några till gudföräldrar fast det ine finns papper på det..

gudföräldrarna får nämligen som ett intyg efter dopet där det står att de är gudföräldrar.. däremot måste gudföräldrarna själv vara döpta för att kunna bli gf..

• allt och lite till

ja men då kan jag göra eget papper :D och så för jag vill inte döpa han då jag inte tror på gud ALLS!!!
    då får vi ha en egen cermoni wiieee
    tack då vet jag :D

• MattssonE
    allt och lite till skrev 2011-02-04 21:09:30 följande:
    ja men då kan jag göra eget papper :D och så för jag vill inte döpa han då jag inte tror på gud ALLS!!!
    då får vi ha en egen cermoni wiieee
    tack då vet jag :D
    haha ja, fast du vet att då är hon ju inte gudmor på riktigt, men er två emellan så är hon det ;) lycka till!
  • allt och lite till

nej hon som vill vara det och vi vill det med kommer ställa upp mkt på min son och göra saker med han och älskar han!

• Skarpa

Jag måste bara nyfiket få fråga vad tanken är att ha en gudförälder/fadder om man inte är det minsta kristen? Vad gör man som en ickereligiös gudförälder/fadder?

• Skarpa
    Koo skrev 2011-02-04 21:11:58 följande:
    Jag måste bara nyfiket få fråga vad tanken är att ha en gudförälder/fadder om man inte är det minsta kristen? Vad gör man som en ickereligiös gudförälder/fadder?
    allt och lite till skrev 2011-02-04 21:11:33 följande:
    nej hon som vill vara det och vi vill det med kommer ställa upp mkt på min son och göra saker med han och älskar han!
    Åh, svaret kom visst medan jag skrev frågan
  • MattssonE
    allt och lite till skrev 2011-02-04 21:11:33 följande:
    okej :) innebörden idag är ju inte samma som innan. Gudföräldrarna fick ju ta hand om barnet/barnen ifall föräldrarna dog, men idag har de inga rättigheter eller skyldigheter, men det är ju ändå kul att bli utsedd till gudmor/gudfar :)
  • Kumari

Ha en namngivning för er son istället :) 
    Så kan din vän bli gudmpor på det sättet.  

• brünnhilde
    Koo skrev 2011-02-04 21:11:58 följande:
    För mig betydde begreppet gudmor  främst att denna är personen jag anförtror mitt barn till om jag och min man skulle förolyckas på något vis.
  • MattssonE
    brünnhilde skrev 2011-02-04 21:14:41 följande:
    För mig betydde begreppet gudmor  främst att denna är personen jag anförtror mitt barn till om jag och min man skulle förolyckas på något vis.
    det var så det var innan, nu är det dock socialen som bestämmet vad som händer med barnet om ni skulle gå bort t ex.. så tyvärr betyder det inget längre, men det visar ju ändå att man litar och älskar den personen man väljer som gudmor för sakens skull :)
Svar på tråden kan man bli gudmor/fadder utan att döpas?