kan man bli gudmor/fadder utan att döpas?
hejsan!
jag vill INTE döpa min son men jag vill att han ska ha en gudmor/fadder hur gör man då??
går det?
mvh//Elin
hejsan!
jag vill INTE döpa min son men jag vill att han ska ha en gudmor/fadder hur gör man då??
går det?
mvh//Elin
Namngivning o dop är inte samma sak. Dop är kristet o Namngivning är "borgeligt" på samma sätt som man kan gifta sig i kyrkan
fel av mig, du kan visst ha faddrar vid en namngivning, läste lite om det. Men faddrarna finns mest för att barnet ska kunna vända sig till dem ifall barnet inte kommer överrens med sina föräldrar t ex.
Vid namngivning kan du ju göra precis hur du vill. Man kan ta in någon utifrån som håller i ceremonin eller så kan man ju hålla den själv.
Vi hade namngivning för vår son där vi själva pratade, berättade om varför vi valt namnen osv. Spelade en sång, planterade ett träd och lät faddrarna läsa en dikt. Vi valde att ha våra äldsta systrar som faddrar. Det har ju ingen egentlig betydelse men det kändes som en fin grej att ha i ceremonin. De fick var sitt fadderbrev som jag skrivit ihop om vad det för oss innebar att vara fadder. Kan gärna maila dig ett foto på det fadderbrev vi skrev (plockade valda delar som jag hittade på nätet) Kan inte maila texten för den gamla datorn har kraschat, men det går att läsa från fotot. Inboxa din mail om du vill.