• allt och lite till

kan man bli gudmor/fadder utan att döpas?

hejsan!
    jag vill INTE döpa min son men jag vill att han ska ha en gudmor/fadder hur gör man då??
    går det?
    mvh//Elin

• Svar på tråden kan man bli gudmor/fadder utan att döpas?
  • Drop Dead Gorgeous
    MattssonE skrev 2011-02-04 21:07:20 följande:
    nix, eftersom att det i dagens läge egentligen inte betyder ett skvatt att vara gudförälder. Det är bara en kyrklig grej, men du kan ju förståss utse några till gudföräldrar fast det ine finns papper på det..

gudföräldrarna får nämligen som ett intyg efter dopet där det står att de är gudföräldrar.. däremot måste gudföräldrarna själv vara döpta för att kunna bli gf..
    Fast jag och min sambo är faddrar och han är inte döpt men jag är det. Och de gick så bra så sa de...
  • allt och lite till
    MattssonE skrev 2011-02-04 21:12:54 följande:
    okej :) innebörden idag är ju inte samma som innan. Gudföräldrarna fick ju ta hand om barnet/barnen ifall föräldrarna dog, men idag har de inga rättigheter eller skyldigheter, men det är ju ändå kul att bli utsedd till gudmor/gudfar :)
    ja det ska hon med göra :D därför vi vill ha ett bevis på det!!
  • allt och lite till
    Kumari skrev 2011-02-04 21:14:08 följande:
    Ha en namngivning för er son istället :) 
    Så kan din vän bli gudmpor på det sättet.  
    ja men jag vill ju inte döpa han det är ju samma sak XD haha eller är det jag som inte vet nått?
    kollade på en sida men fattade 0
  • MattssonE
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-04 21:17:11 följande:
    Fast jag och min sambo är faddrar och han är inte döpt men jag är det. Och de gick så bra så sa de...
    konstigt, vår präst var väldigt noga med att både gudfar och gudmor skulle vara döpta. men kanske hade något att göra med att ni levde tillsammans och var sambos? Min dotters gudmor och gudfar känner inte ens varandra knappt då jag valde gudmor och min dotters pappa valde gudfar.
  • MattssonE
    allt och lite till skrev 2011-02-04 21:19:01 följande:
    ja men jag vill ju inte döpa han det är ju samma sak XD haha eller är det jag som inte vet nått?
    kollade på en sida men fattade 0
    nä, namngivning och dop är inte samma sak :) vid dop så namnger prästen barnet i "faderns, sonens och den helige andends namn", men vid en vanlig namngivning så är det ju inget religiöst inblandat :)
  • allt och lite till
    MattssonE skrev 2011-02-04 21:20:56 följande:
    nä, namngivning och dop är inte samma sak :) vid dop så namnger prästen barnet i "faderns, sonens och den helige andends namn", men vid en vanlig namngivning så är det ju inget religiöst inblandat :)
    vart kan man hitta det då vet du nått?
    bor i örebro jag hittar inget när jag söker m.m :(
  • MattssonE
    allt och lite till skrev 2011-02-04 21:18:22 följande:
    ja det ska hon med göra :D därför vi vill ha ett bevis på det!!
    men det är tyvärr inte ni som bestämmer vem barnet ska bli omhändertaget om ifall ni går bort :( det gör socialen... iof kanske det blir lättare för socialen att välja förmyndare ifall ni har något sorts papper om vem ni vill ska ta hand om ert barn. Gud förbude förståss att ni går bort!
  • MattssonE
    allt och lite till skrev 2011-02-04 21:21:41 följande:
    vart kan man hitta det då vet du nått?
    bor i örebro jag hittar inget när jag söker m.m :(
    hitta vad? Glad
  • GrodanHopp

Namngivning o dop är inte samma sak. Dop är kristet o Namngivning är "borgeligt" på samma sätt som man kan gifta sig i kyrkan

• MattssonE

fel av mig, du kan visst ha faddrar vid en namngivning, läste lite om det. Men faddrarna finns mest för att barnet ska kunna vända sig till dem ifall barnet inte kommer överrens med sina föräldrar t ex.

• Drop Dead Gorgeous
    MattssonE skrev 2011-02-04 21:19:40 följande:
    konstigt, vår präst var väldigt noga med att både gudfar och gudmor skulle vara döpta. men kanske hade något att göra med att ni levde tillsammans och var sambos? Min dotters gudmor och gudfar känner inte ens varandra knappt då jag valde gudmor och min dotters pappa valde gudfar.
    Ja det var konstigt. Kanske hade en "modern" präst eller något... Glad
  • MattssonE
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-02-04 21:28:14 följande:
    Ja det var konstigt. Kanske hade en "modern" präst eller något... Glad
    haha ja.
  • Purlan

Vid namngivning kan du ju göra precis hur du vill. Man kan ta in någon utifrån som håller i ceremonin eller så kan man ju hålla den själv.

Vi hade namngivning för vår son där vi själva pratade, berättade om varför vi valt namnen osv. Spelade en sång, planterade ett träd och lät faddrarna läsa en dikt. Vi valde att ha våra äldsta systrar som faddrar. Det har ju ingen egentlig betydelse men det kändes som en fin grej att ha i ceremonin. De fick var sitt fadderbrev som jag skrivit ihop om vad  det för oss innebar att vara fadder. Kan gärna maila dig ett foto på det fadderbrev vi skrev (plockade valda delar som jag hittade på nätet) Kan inte maila texten för den gamla datorn har kraschat, men det går att läsa från fotot. Inboxa din mail om du vill.

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Lillplutt BF 6 mars 2011 ♥
  • allt och lite till
    Purlan skrev 2011-02-04 21:33:27 följande:
    Vid namngivning kan du ju göra precis hur du vill. Man kan ta in någon utifrån som håller i ceremonin eller så kan man ju hålla den själv.

Vi hade namngivning för vår son där vi själva pratade, berättade om varför vi valt namnen osv. Spelade en sång, planterade ett träd och lät faddrarna läsa en dikt. Vi valde att ha våra äldsta systrar som faddrar. Det har ju ingen egentlig betydelse men det kändes som en fin grej att ha i ceremonin. De fick var sitt fadderbrev som jag skrivit ihop om vad  det för oss innebar att vara fadder. Kan gärna maila dig ett foto på det fadderbrev vi skrev (plockade valda delar som jag hittade på nätet) Kan inte maila texten för den gamla datorn har kraschat, men det går att läsa från fotot. Inboxa din mail om du vill.
    ja tack super snällt :D
Svar på tråden kan man bli gudmor/fadder utan att döpas?