• Saddi

    Hur får man bort Coca Cola beroende?

    Någon som varit beroende av Coca Cola men som kommit ur det? Har insett efter att ha nekat det i över ett halvår att jag faktiskt är beroende. Mår nästan sämre utan min cola än utan mina cigg. 

    Funkar det att dricka Zero istället? (Såklart inte i samma mängder, men när suget är som värst!) Eller är det lika dåligt? Vad har ni för tips? 

  • Svar på tråden Hur får man bort Coca Cola beroende?
  • Helle333
    Saddi skrev 2011-02-05 05:24:26 följande:
    Någon som varit beroende av Coca Cola men som kommit ur det? Har insett efter att ha nekat det i över ett halvår att jag faktiskt är beroende. Mår nästan sämre utan min cola än utan mina cigg. 

    Funkar det att dricka Zero istället? (Såklart inte i samma mängder, men när suget är som värst!) Eller är det lika dåligt? Vad har ni för tips? 
    Min sambo cold turkade. Han vägde rätt mkt då. I efterhand hade säger han att det hade varit bättre att på något sätt trappa ner på mängden. Han drack två liter om dagen.
    Jag såg på tvn en kille som var beroende av coca cola. Han fick tipset att innan varje klunk cola skulle han ta en klunk apelsinjuice!
    zero är fullproppat med konstgjorda sötningsmedel och det är ju fortfarande en massa koffein i den. Det är ju sockret och koffeinet man blir beroende av. Såna där sötningsmedel har en tendens att öka aptiten.

    Testa att dricka en klunk apelsinjuice innan varje klunk cola du tar. Det funkade för killen på tvn.
  • Ramborg

    Drick varannan vatten ett tag. Alltså varannan gång du brukar dricka cola tar du motsvarande mängd vatten. Sen efter ett tag: två av tre vatten. Osv.

    Men se till att det inte blir fler gånger per dag som du räknar varannan på!

  • Mälaröbo

    Eftersom det är sockret och koffeinet som skapar beroendet så kan man ju testa koffeintabletter under en period. Men det bästa är nog att bara sluta, dricka mycket vatten och stå ut i de 2 veckor som abstinensen håller i sig.

  • Mummy

    Jag var verkligen colaberoende tills i början av sommaren. Vissa nätter kunde jag inte somna om, om jag inte fick ett stort glas cola! Jag insåg att jag måste sluta. Funderade på om jag skulle trappa ner, men insåg att det inte skulle funka om jag verkligen var beroende. (Man säger ju heller inte till en alkis att "drick bara varannan dag, eller på helgerna)
    Jag slutade tvärt och det var skitjobbigt! Slutade med godis samma dag och när jag fick sug efter det så drack jag mycket isvatten och proppade i mig vindruvor. Det har funkat. Jag gick dessutom ner nästan 10 kilo och mår mycket bättre utan skräpet

  • Blablabla

    Jag var beroende av cola light tidigare. Drack det i princip varje dag. I samband med att jag la om kosten till Lchf, började jag trappa ned intaget. Idag inser jag att för mig var det sötsug som gjorde att jag drack cola. I & med att jag ändrade kosten, så försvann cola beroendet med Lchf kosten. Idag har jag inte druckit cola på över ett år ;)

  • Saddi

    Tack för alla tips!Glad

    Försöker dricka så mycket vatten det går för att inte vara törstig och bli sugen på cola.
    Den här helgen känner jag mig faktiskt lite duktig, istället för att köpa hem 4-6 liter cola så köpte jag 1 1/2 liter cola zero och jag drack inte ens upp hela igår. Annars kan jag lätt dricka 2 liter vanlig cola på en kväll.

    Ska köpa hem massor av mineralvatten eller köpa en Sodastream så jag kan göra eget smaksatt så kanske det blir enklare. Var alltid det jag drack förr. Drack aldrig läsk, kanske ett glas till maten om mina föräldrar köpt hem till helgen. Men sen jag flyttade hemifrån vet jag inte vad som hänt.. Det har gått utför iallafall! Usch!

    Men som någon skrev har jag hört att det är många som varit cola beroende och slutat som gått ner flera kg vilket inte skulle sitta fel. Så ska verkligen försöka klara det här! Ni får peppa mig! Någon mer som är på att sluta? Skrattande

  • TrailerTrash

    Jag var colaberoende,drack minst 2 liter varje dag.Slutade helt för 3 år sedan.Dricker ingen läsk alls idag utan gör egen färskpressad juice om jag är sugen på nått annat än vatten och mjölk

  • Mummy

    Så länge du dricker colan underhåller du det beroendet för kroppen.

  • Saddi

    Har nu köpt hem 3 flaskor mineralvatten som jag ska dricka för att se om det hjälper. Nu blir det ingen cola alls, inte ens på helger. Kanske zero eller light längre fram, men inte nu.

    Men kom gärna med mer tips om ni har :) 

  • Fridelida

    jag sitter i samma sits! niu jävlar ska jag sluta! problemet är att mannen ocksa dricker en massa cola och vägrar sluta. vi fra väl se hur länge jag klarar mig utan...

  • Krögarthan

    Jag har druckit Cola sedan barnsben och lyckats sluta ett flertal gånger tidigare, men abstinensen är inte rolig och för mig brukar den vara cirka två veckor, har nu varit utan mitt elixir i en vecka och nu är det som värst, med huvudvärk och humörsvängningar osv. jaja jag predikar för kören här, men kan rekommendera citronvatten. med ganska hög andel vatten, det är en smaksak hur mycket citron man vill att det ska smaka men det är väldigt effektivt för att ta bort den äckliga bismaken av klor och annat skit från kranvattnet. det bästa vore att köpa en vattenrenare men det får vänta ett tag för min del

    lycka till alla som vill leva mer hälsosamt

  • Crazzy

    Jag slutade cold turkey för 3 år sen. Då slutade jag med allt vad godis och läsk hette. Hade uppehållet i 7 veckor, sen introducerade jag godis igen. Kan dricka lite läsk då och då utan att bli insane och dricka 2 liter. Dock kommer jag aldrig dricka cola igen, det är som gift för mig.

    Har insett i efterhand att jag drack Cola för att jag var törstig, numera dricker jag massor med vatten och har sparat massor med pengar och mår mycket bättre. Gick ned 7kg av att sluta med Cola (ändå var jag inte ens i närheten av överviktig innan).

    Så för MIG fungerade det att sluta en dag från en annan, av ren jävla vilja.

  • Crazzy
    Saddi skrev 2011-02-05 11:20:30 följande:

    Ska köpa hem massor av mineralvatten eller köpa en Sodastream så jag kan göra eget smaksatt så kanske det blir enklare.


    SodaStream blev nog min räddning faktiskt! Gillade inte bubbelvatten innan jag slutade med colan, men sen hjälpte det så mycket att stävja behovet av kolsyrad dryck!
Svar på tråden Hur får man bort Coca Cola beroende?