• X_Girl

Gift oss nyligen, kan fogden ta min mans pengar?

Jag gifte mig med en utlänsk man. Han väntar på uppehållstillstånd nu. Nu undrar jag en sak. Jag har fullt med skulder hos kronofogden. Runt 500.000 kronor. Kommer fogden att dra pengar från min man när han väl får tillfälligt uppehållstillstånd? Jag har inget jobb just nu, och jag har frågat några. Dom har sagt att fogden kollar upp bådas inkomst och tar till skulden från den som tjänar mest. Så om min man börjar jobba när han kommer till sverige och tjänar lite pengar, då kommer dom (hoppas inte) att ta pengar från honom.
    Jag tycker inte att det är rättvist eftersom denna skuld har jag tyvärr fått på grund av mitt förre detta förhållande. Levde i ett skitförhållande i över 8 år med en kille som utnyttjade mig pengamässigt. Så alla skulder jag har är på grund av honom.

FInns det något jag kan göra för att underlätta för oss?

Är det verkligen sant att dom kommer att ta en del av hans pengar? Fast han inte alls har med detta att göra?

• Svar på tråden Gift oss nyligen, kan fogden ta min mans pengar?
  • Anonym (Jodå)

Det kommer de med all säkerhet att göra.

• X_Girl

Skulderna är mina. Han har inget med dom att göra. Alla skulder fick jag innan jag träffade honom. Så det tycker jag är taskigt mot honom att han ska behöva betala av på något som han inte förtjänar :(

• X_Girl
    Anonym (.) skrev 2011-02-05 15:54:30 följande:
    Jag uppfattar det som att ni inte har något med varandras skulder att göra, trots att ni är gifta.

www.netlex.se/pdf-filer/A_Makars%20egendom%20...
    Tack ;)

Så som jag uppfattade det hela är att det som är i min mans namn är hans och ingen annans. Då måste det väl även gälla skulderna också? Att eftersom det är mina skulder så kan dom inte begära pengar från honom?
  • Anonym (.)

Ja, det har jag hört. Även en jurist på tv pratade om det och om jag inte missminner mig så sa hon att skulderna är bara den ena partens. Men om jag var du skulle jag ändå ringa och kolla med en jurist eller kronofogden.

• Pirum

Var och en svarar för sina egna skulder även i ett äktenskap.

Däremot kan dina skulder påverka honom:

Om det blir utmätning när ni bor ihop så finns det en presumtion för att ni äger allt tillsammans. KF kan då utmäta även hans saker för dina skulder. Därför är det viktigt att spara kvitton på vem som har betalat vad osv så att det finns dokumenterat för KF tar inte saker din man kan visa är hans.

Om det blir utmätning av din lön i framtiden så kanske din mans inkomst kan påverka hur mycket pengar du får behålla. Detta är jag dock inte säker på stämmer.

• Anonym

Dina skulder är dina och inte din mans.
    Så de kan inte dra pengar från honom för att betala dina skulder.
    Men däremot ta grejer i hemmet om det blir utmätning.

• X_Girl
    Anonym skrev 2011-02-06 17:15:08 följande:
    Dina skulder är dina och inte din mans.
    Så de kan inte dra pengar från honom för att betala dina skulder.
    Men däremot ta grejer i hemmet om det blir utmätning.
    Är det 100%% riktigt? Så om min man tjänar 20.000 i månaden och jag tex 10.000 så drar dom pengarna bara från mig?
  • Anonym

Dom tar nog inga pengar från din man men prylar du/ni har i hemmet som inte går att visa vem som köpt kan tas om jag har förstått det hela rätt. Jag har själv skulder men det har aldrig påverkat min partner.

• Anonym
    X_Girl skrev 2011-02-06 22:56:33 följande:
    Är det 100%% riktigt? Så om min man tjänar 20.000 i månaden och jag tex 10.000 så drar dom pengarna bara från mig?
    Man har försörjningsskyldighet för varandra och därför räknas bådas inkomst in vid återbetalning. De kan ta från dina pengar för att täcka dina skulder och han får försörja dig. Men de kan aldrig ta från hans inkomst för att täcka dina skulder. Tjänar han tex 40000kr kan de aldrig ta av honom, men de kan ta dina.
  • Anonym
    X_Girl skrev 2011-02-06 22:56:33 följande:
    Ja dom drar bara dina pengar. Kan aldrig låta någon annan få betala för dina skulder.
    Köper ni något så skriv allt på honom för då är det ju hans grejer och inte dina, då kan de inte ta dem.
  • Anonym
    X_Girl skrev 2011-02-07 09:51:35 följande:
    På kronofogdens hemsida så hittade jag detta.

kronofogden.se/download/18.616b78ca12d1247a4b...

"Normalbeloppet ska för en ensamstående gäldenär vara 4 549 kr
    i månaden, för sammanlevande makar och därmed jämställda 7 515 kr
    i månaden........."

Så jag är helt förvirrad nu.. Lägger fogden ihopa båda våra löner och låter oss leva på normalbeloppet som är 7515:- kr?
    Nej inte riktigt. Har bara du en lön så får ni leva på det beloppet i och med att det är du som har skulden. Har ni båda lön så kan de inte ta från hans lön utan endast från din. Även om de tog all din lön och han hade en mycket hög lön så skulle de inte kunna ta något från honom.
  • Anonym

Skummat igenom tråden och ser lite olika svar.
    När jag träffade min nuvarande man för 5 år sedan hade han en stor skuld hos Kf - varje månad drogs ett belopp från hans lön - han hade exmin kvar att leva för.
    Vi flyttade sammans först imin lägenhet , senare köpte jag en större ( han fick ju av förklarliga skäl inte stå för lån).
    Efter 1,5 år gifte vi oss och fortfarande betalade han samma belopp till Kf - jag tjänade mindre än han men tillsammans fick vi en bättre ekonomi.
    Så jag kan inte se att partnerns / man eller frus inkomst påverkar, har aldrig varit frågan om att göra utmätning i hemmet då han följt avbetalningsplanen.
    Kan berätta att jag tog ett lån och betalade skulden och trotts att  han hade väldigt många betanmärkningar fick han efter 1.5 år stå för banklånen tillsammans med mig - i en bank som trodde på honom ( min bank).
    Idag är han prickfri och lånet snart färdigbetalt + att han är en lugnare och gladare person.
    Det trodde han var omöjligt  för 5-6 år sedan - att han en dag skulle kunna stå för lån igen.
    Det är inte alltid att dålig ekonomi beror på att man överkonsumerar, olika omständigheter kan göra att man hamnar hos Kf och är ofta väldigt skuldbelagt och många dömmer på förhand dessa personer.
    Lycka till och ta tag i skulderna så fort som möjligt - det går att komma ur

Svar på tråden Gift oss nyligen, kan fogden ta min mans pengar?