• Cissi nu är det dax

Bakslag vid potträning!

Hej!

Tänkte höra om detta är vanligt.

Min son är 2 år och 9 månader. Vi började med hans potträning strax innan jul, precis när han gick på jul-uppehåll från dagis. Allt gick som en vals, ytters få olyckor. Även när han var tillbaks på dagis gick det jätte-bra. Men så har det bara total-vänt den senaste veckan. Han har kissat på sig varenda dag på dagis Dom säger att dom sätter honom på pottan (vilket jag inte tvivlar på) men så säger han att det inte kommer nåt och då får han gå, och så kissar han på sig 5 minuter efter... Hemma händer det aldrig, men då ger jag honom heller inget alternativ. Jag vet ju när det var ett tag sen och säger han inte till själv så säger jag till att nu går vi och kissar och ibland kanske han säger att han ska göra det efter nåt. Men då får han ta me sig nåt in så går vi på pottan, och han kissar, VARJE gång.
    Vad kan man göra? Dagis-personalen kan ju inte gärna tvinga honom... Men dom kanske kan sitta lite längre...? Jag förstår att dom inte kan sitta hur länge som helst, för att personalen inte räcker till. Men å andra sidan så måste ju nån ta hand om honom när han kissat på sig...
    Vad säger ni? Känner ni igen detta? Brukar dom hamna i små svackor?

Han har även bajsat på sig när vi gått hem från dagis men där får vi nog lösa det genom att ta på honom en blöja när vi lämnar dagis, för det går inte på nåt annat sätt. Vi går alltid till och från dagis (finns ingen annan lösning)  och det tar ju lite tid. Hans lillasyster åker vagn och ståbräda är inget alternativ för det skulle inte gå fortare då han har en tvilling-bror och dom lär inte kunna stå på samma bräda, tror inte vagnen pallar det...

Tacksam för svar!

Hälsningar,
    Cissi

• Svar på tråden Bakslag vid potträning!
  • Millans hustru

Kanske du ska börja med att helt oberört bara tvätta kläderna o se vad som händer närmaste---säg två tre veckorna? Kankse det vänder när han tröttnar på att få kalla blöta kläder som måste bytas. kan man inte gissa att han inte tar sig tid att kissa på förskolan? jag tänekr att det bästa brukar vara att bara vänta ut det, itne göra någon sak av det. kanske du i smyg kan tala med pedagogerna om att hjälpa honom att ta sig tid?
    Ta det lugnt, ju mindre man gör av det desto smidigare ordnar det sig. Jag minns att någon sa till oss då vår dotter skulle sluta med nattblöja o det strulade " det ordnar sig, nu elelr om ett halvår, och vad spelar det för roll". o så är det ju. Men när man börjar tala mycket om det tror jag barn lätt kör fast i rpestation och misslyckande...

• Cissi nu är det dax

Ja, så är det kanske...

Brukar inte prata så mycket om det med honom, bara typ "kom ihåg att säga till nån fröken om du behöver gå på pottan". Men jag ska prata lite mer med pedagogerna om det, och se om dom kanske kan ge honom lite mer tid på pottan, att inte låta honom "ge upp" så lätt. Han verkar inte speciellt berörd av det, så det är ju skönt. Hade varit värre om han inte sa till när han kissat på sig och går omkring och skäms, men så är det iallafall inte.

Får avvakta en tid till och hoppas på att det ger med sig... Det blir bara så mycket tvätt

Svar på tråden Bakslag vid potträning!