Anonym (Som vanligt) skrev 2011-05-11 10:25:44 följande:
Jag har lärt mig genom att läsa inlägg av socanställda, att ni är den enda myndigheten som har totalt felfria anställda som aldrig gör fel, aldrig kan ta felaktiga beslut.
Jag har en kompis som varit utsatt för en hel socmyndighet i en kommun i ett vårdnasärende, där varken läkarintyg och annat hjälpte.
Tack vare en domare i hovrätten som ifrågasatte soc-utredning (varje mening) så slapp barnet en misshandlande förälder.
Ni kan göra fel beslut, ni är människor, ni har egna känslor, eget bagage som gör att ni gör fel ibland. Den dagen en soc-myndigheterna kan erkänna att de gör fel, att ni som är anställda som skriver här, erkänner att ni också kan göra fel.
Ja, LVU-beslut tas inte av den enskilda handläggaren, men det är den enskilda handläggarens uppgifter som ligger till grund för beslutet.
Sedan är det flera kommuner som har fått kritik, att de har tagit LVU pga felaktiga beslut, inte för att situationen ändrat sig, utan underlaget för LVU var felaktigt.
Självklart begås misstag när människor är inblandade. Hos socialtjänst, polis och läkare. Jag har tillskillnad från dig faktiskt aldrig sett någon säga att soc är felfria, vi kanske har läst olika trådar då *funderar* Däremot har jag aldrig varit med om att en hel yrkeskår tillskrivs egenskaper så som maktgalna, empatilösa, okunniga etc. på sådant sätt som just socialsekreterare tillskrivs dessa egenskaper. Vi måste som sagt verkligen ha läst olika trådar.