• Anonym

Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?

Anonym skrev 2011-02-06 01:42:09 följande:
    Aha.... så förkortningen på Förvaltningsrätten är alltså FörvR?Sorry!
    Och JA i Förvaltningsrätten sitter det väl inga jurister i alla fall?
    Och Ja förlorar man i både Förvaltningsrätten och i Kammarrätten  så utgår i alla fall jag ifrån att dom utbildade juristerna som sitter i Lvu förhandlingar i kammarrätten ska ha gjort en rätt bedömning!

GladLite kul att du förstod vilken Domstol jag menade trots din förrvirring angående om det skulle vara Familjerätt eller Förvaltningsrätt, men tack för att du rättade till detFlört
    Trodde du visste att Lvu fall inte tas upp i Familjerätten men ,men bra att du rättar till felen så att alla förstår och att det inte uppkommer mera förvirrings tillstånd.
    Hade inga som helst problem med att förstå vilka domstolar du menade!
    Men vissa måste bara in och påpeka och rätta till.....
    Förvaltningsrätten brukar faktiskt oftast inte ens förkortas ;) Och även om det nu gör det så kan man inte på något sätt ha missuppfattat domstols varianterna du skrev om i ditt tidigare inlägg och det precis som du skriver att i Familjerätten tas inte ens LVU fall upp så varför ens nämna denna domstol!
    Håller med dig i avrenda ord du skriver!
    Klockrena inlägg!
  • Anonym
    Anonym (stina) skrev 2011-02-06 12:31:41 följande:
    Ja, vi hade förhandling i November 2010, överklagat till Kammarrätten, vi väntar tid till förhandling.
    Ja, barnens bästa har inte gått först, det har gått 6 månader sedan dem var med om deras och mitt livs tragedi och Soc vägrar att ge barnen möjlighet till samtal via BUP tex. Flera faktorer som är helt felaktiga.
     Barnen är 6 resp 8 år
    Vet inte om du vill svara men varför har barnen fått sina LVU:n fastställda i förvaltninsrätten?
    Vilka paragrafer?
    Vad trycker Soc på och anser att barnen blir utsatta för vad det beträffar dig som mamma?
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2011-05-06 20:53:50 följande:
    Sen kan det vara intressant att veta att i en del fall där en domstol beslutar att ett LVU ska hävas, så betyder det INTE med automatik att det har varit fel från början att placera barnen, utan kan helt enkelt betyda att rätten vid tidpunkten för förhandlingen noterat att det skett sådana förändringar i situationen under PLACERINGENS tid att det nu går bra att släppa hem barnen. Någon som man ofta "glömmer" när man pratar om att man "vann" över socialtjänsten. Dessa förändringar som nu gör att ett barn kan komma hem, har alltså kommit till pga. att man faktiskt gjort ett LVU.
    Eller så kan det vara ett gränsfall och det är BRA illa det med. Och inget att vara stolt över
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2011-05-06 20:57:54 följande:
    Gör du tummen ned för att jag informerar om hur det kan gå till..?

*skumt*
    Tummen ned för att de skryts om att soc hade fel. När det i själva verket kan vara riktigt illa ställt trots att LVU inte gick igenom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-06 00:09:36 följande:
    Så patetiskt att påpeka en sån här sak!
    Du vet ju precis vilken av domstolarna som det handlar om!
    Och förretsen så förkortas INTE Förvaltningsrätten såsom du skrivit det FörvR..... ska du in och rätta så gör det åtmonstone ordentligt utan en massa påhittade förkortningar!
    Och Nej i förvaltninsrätten så finns det INGA jurister alls förutom domaren precis som "anonym" skrev!
    I Kammarrätten så är alla jurister!
    I frågor om vård av barn så sitter nämndemän med även i Kammarrätten.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-05-10 20:05:45 följande:
    Hej TS!

Jag har suttit i både länsrätten och kammarrätten. Det tog en väldans lång tid när vi skulle upp till kammarrätten också. Tror det tog upp till 4-5månader innan vi väl kom ditt. När vi väl var där så hade dom i princip redan bestämts sid men då hade soc hunnits ändra sig. (Många många möten hade vi hunnit med medans vi väntade på att rätten skulle kalla oss) Kammarrätten dömde att barnet skulle ha LVU men soc hävde det bara 5veckor senare. Så både länsrätten och kammarrätten kan dömma FEL. Varför skulle soc annars ändra sig? :)

LYCKA TILL TS!  
    Menar du att lvu:et blev fastställt i båda domstolarna och att Soc 5 veckor efter kammarrätts beslutet själva hävde lvu:et?
    Dom tog alltså själva bort lvu:et och barnet/barnen fick komma hem till dig igen?
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-05-11 00:37:50 följande:
    Ja exakt.
    Den fortsatta placeringen avbröts helt plötsligt och alla insatser dom en gång haft på dina barn/din familj bara försvann som om inget hänt......
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-05-10 20:05:45 följande:
    Hej TS!

Jag har suttit i både länsrätten och kammarrätten. Det tog en väldans lång tid när vi skulle upp till kammarrätten också. Tror det tog upp till 4-5månader innan vi väl kom ditt. När vi väl var där så hade dom i princip redan bestämts sid men då hade soc hunnits ändra sig. (Många många möten hade vi hunnit med medans vi väntade på att rätten skulle kalla oss) Kammarrätten dömde att barnet skulle ha LVU men soc hävde det bara 5veckor senare. Så både länsrätten och kammarrätten kan dömma FEL. Varför skulle soc annars ändra sig? :)

LYCKA TILL TS!  
    Soc kanske ändrade sig för att faran för barnets hälsa och utveckling var borta efter den tiden. Föräldrarna kanske hade insett att de behöver stöd. Den misshandlande pappan kanske hade flyttat ut. Det hade kanske skapats ett kontaktnbät kring barnet som kunde hjälpa till och stötta.... Det behöver inte betyda att soc hade fel när de gjorde ansökan utan förutsättningarna kanske hade förändrats.
  • Anonym
    Anonym (Som vanligt) skrev 2011-05-11 10:25:44 följande:
    Jag har lärt mig genom att läsa inlägg av socanställda, att ni är den enda myndigheten som har totalt felfria anställda som aldrig gör fel, aldrig kan ta felaktiga beslut.
    Jag har en kompis som varit utsatt för en hel socmyndighet i en kommun i ett vårdnasärende, där varken läkarintyg och annat hjälpte.
    Tack vare en domare i hovrätten som ifrågasatte soc-utredning (varje mening) så slapp barnet en misshandlande förälder.

Ni kan göra fel beslut, ni är människor, ni har egna känslor, eget bagage som gör att ni gör fel ibland. Den dagen en soc-myndigheterna kan erkänna att de gör fel, att ni som är anställda som skriver här, erkänner att ni också kan göra fel.

Ja, LVU-beslut tas inte av den enskilda handläggaren, men det är den enskilda handläggarens uppgifter som ligger till grund för beslutet.

Sedan är det flera kommuner som har fått kritik, att de har tagit LVU pga felaktiga beslut, inte för att situationen ändrat sig, utan underlaget för LVU var felaktigt.
    Bara för att det inträffar så betyder det inte att de flesta beslut är felaktiga eller ens att alla beslut, som sen ändras, var felaktiga då beslutet fattades.
  • Anonym
    Anonym (Som vanligt) skrev 2011-05-11 10:33:36 följande:
    Skrev jag det?
    Det jag skrev var att kommuner har fått kritik för att de har tagit LVU pga felaktiga grunder. Att det förekommer, inte att det förekommer hela tiden.

Jag tycker bara att det är så fruktansvärt insiktslöst att de som arbetar inom myndigheten inte inser att även dom kan göra fel.
    Den dagen de rakryggade kan erkänna att även de gör fel, ett det finns folk som gör felaktiga bedömningar, den dagen får de tillbaka min respekt.
    Jag tror absolut att de längtar efter att du ska få respekt för dem igen.
  • Anonym

Jag har faktiskt häromdan skrivit ett långt mail till min sochandläggare.... om hon ens kommer svara/läsa vet jag inte. Men min förhoppning är inte stor - enligt tidigare erfarenheter......

Återkommer isåfall........ 

• Anonym
    Anonym (stina) skrev 2011-02-06 09:50:29 följande:
    Ok, jag hoppas att kammarrätten tar ställning till barnens bästa, som socialtjänsten inte har gjort.
    har ni vunnit i kammarrätten eller inte
  • Anonym

vi har fått avslag från förvaltningsrätten vi ska klaga vidare till kammarätten hur lång tid tar det tills man får beslut från de (kammarätten?

• Anonym

vi har tre veckor på oss att överklga till kammarrätten när kommer vi att få beslut från de???????

• Anonym
    Gefanimittbarn skrev 2011-11-03 20:29:19 följande:
    Är det ens någon här som vågar stå upp mot soc och deras "maffioso" beteende? vet nån hur lång tid det brukar gå innan ett lvu " går över" ? förutom övervägning var 6 mån...
    aja ja önskar er lycka till i kammarätten men håll inte tummarna. Säger nån att ni ska hålla er lugna bara för att ni kämpar för er barn spotta de i ansiktet. Lagen kan dra åt helvete när det gäller alla stulna barn/ LVU. Allt är så jävla korrupt. Fungerar tillsammans alltihopp.  Soc kärringar och familjehem, ombud för barnen, barn-enhetschef allihopp! Ni som säger annorlunda, nja man kan sitta ifråsätta era position isåfall. Inte undra på att Sverige är ökänt för att sno barn, vi gör ju inget, inge motstånd , ingenting. Bara sitter och väntar att någon kotte där ute kanske försöker vända sig via lagen, lagen som avslår överklaganden från föräldrar som vill ha tillbaks sina barn. 
    Man har ju tur om man ser NÅGON där ute som faktiskt mår bra och haft ett lvu på sig. Nästan alla de som haft lvu har antingen vart med om övergrepp på familjehemmet eller är missbrukare i dagens läge. Bara för att de aldrig fick chansen att kunna vara med sin riktiga familj, allstå ingen hjälp från socialtjänsten . SOC STJÄLPER, MOTSATSEN TILL HJÄLPER. Punkt slut.... anar ni att era barn kommer få ett lvu, rym. gå över till grannen, familjen bo där. Stå på er för i helvete..  lyssna inte på någon annan. 
    För alla hade haft det bättre hemma utan gränser, utan vägledning, utan friska föräldrar och utan möjligheter... Bs det du skriver tycker jag.
  • Anonym
    Anonym (väntar) skrev 2013-03-01 14:50:38 följande:
    Hej
    Själv väntar jag också på att få komma upp till kammarrätten. Det var sju veckor sedan de tog mina barn och vi överklagade beslutet på en gång. Jag har fem vittnen som ska vittna till min fördel och det är från förskolan, barnskötare, barnmorska och två andra.
    du kan skicka ett mail till drabbadavsoc@hotmail.se om du vill prata med någon som sitter i liknande sits och kanske få några tips inför kammarrätten
Svar på tråden Vunnit ett LVU mål i kammarrätten?