• marychain

hur gör ni som ofta får denna j-a UVI`n???

jag får urinvägsinfektion varje vår (?) ca5-8ggr. Detta gör mig galen!! vad gör ni med detta problem? jag vill ju inte gärna sluta ha sex! kissar efter sex gör jag, försöker komma ihåg att dricka surt, dricker citronvatten. en läkare viftade bort mina problem och sa att jag skulle dricka en c-vitamin brus om dagen, annat förebyggande fanns inte att göra... gah!!!!! så, hur gör ni med samma problem?

• Svar på tråden hur gör ni som ofta får denna j-a UVI`n???
  • hjohanna

Har du blivit utredd för det?
    Jag hade det likadant, blev utredd och det visade sig att jag hade två urinledare från den ena njuren (alltså tre samanlagt). Detta fick jag operera om jag ville, dock gav uvi:erna med sig efter jag fick mitt andra barn, så jag har inte gjort någon operatipn.. än..

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • Tazzme

Jag hade ungefär 5-6 UVIn på ett år och den sista gången jag fick pencillin utskrivet sa läkaren åt mig att jag inte kan fortsätta såhär utan måste gå på någon slags utredning. Så jag bokade tid till allmänläkaren på hälsovården. Nu kändes det ju inte som att jag fick världens bästa läkare (har besökt denna förr också) så jag fick en vag aning om att undersökningen kanske brukar gå till lite annorlunda annars.
    Men h*n ställde i alla fall lite frågor, klämde på min mage och skrev sedan ut ett recept på "förebyggande" pencillin, typ. Det var tabletter som jag skulle ta alltid efter mens eller sex (då jag brukade få UVI) + att jag tog en tablett ett par gånger då det kändes som att UVIn var på kommande.

Har inte haft någon UVI efter det! Otroligt skönt!

• Jewel 07

Jag har oxå haft det så där, uvi flera ggr per år o ingen som tar en på allvar på vc. Men tillslut så krävde jag att få en utredning o efter många om o men fick jag komma både till urologen o göra en njurröntgen. Tyvärr visade det inget för mig så det fanns inte så mkt att göra. 
    Av urologen fick jag dock recept på antibiotika att ta efter sex, alltså inte som nån kur utan en tabl efter varje gång jag haft sex. Fast de tabl anv jag ca 1 år sen slutade jag när vi skulle försöka bli m barn. Sen fick jag även tipset av en läkare på vc att dricka tranbärsjuice varje gång efter sex o det har jag hållt mig till. Efter att jag fått barn har problemen avtagit o jag har bara haft det 1 eller 2 ggr på 3 år men jag fortsätter dricka tranbärsjuice för det tycker jag verkar funka. 

Stå på dig om en utredning, det är inte roligt m uvi o läkarna måste förstå att det inte är något att bara vifta bort! 

• marychain
    Tazzme skrev 2011-02-06 09:31:09 följande:
    Jag hade ungefär 5-6 UVIn på ett år och den sista gången jag fick pencillin utskrivet sa läkaren åt mig att jag inte kan fortsätta såhär utan måste gå på någon slags utredning. Så jag bokade tid till allmänläkaren på hälsovården. Nu kändes det ju inte som att jag fick världens bästa läkare (har besökt denna förr också) så jag fick en vag aning om att undersökningen kanske brukar gå till lite annorlunda annars.
    Men h*n ställde i alla fall lite frågor, klämde på min mage och skrev sedan ut ett recept på "förebyggande" pencillin, typ. Det var tabletter som jag skulle ta alltid efter mens eller sex (då jag brukade få UVI) + att jag tog en tablett ett par gånger då det kändes som att UVIn var på kommande.

Har inte haft någon UVI efter det! Otroligt skönt!
    detta förebyggande pencillin, ger det några biverkningar?
  • enlitenbitkaka

Först och främst; kontakta VC så du kan få en utredning.

Jag får alltid UVI efter sex om jag inte kissar efteråt, så länge jag gör det brukar det gå bra. Men man måste gå DIREKT. Ligga kvar och mys fem minuter eller en en minut funkar inte. Det är direkt till toa som gäller. Nu när jag är gravid har jag blivit ännu känsligare och vi får köra avbrutet.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Tazzme
    marychain skrev 2011-02-06 09:40:30 följande:
    detta förebyggande pencillin, ger det några biverkningar?
    Det gjorde inte det för mig i alla fall. Men det är säkert olika från person till person. Kan ju dock säga att det finns flertalet pencillin som jag t.ex. fått dålig mage av etc. men inte av detta.
    Tror att det kanske har nåt att göra med att man enbart tar en tablett någon gång. Visst är dosen i denna tablett säkert ganska hög, men det är kanske inte lika påfrestande för kroppen som att äta 2-3 "vanliga" tabletter en vecka i sträck.

När jag fick receptet på den förebyggande pencillinen utskriven så vissta jag också att vi skulle vilja ha barn snart. Så jag nämnde detta till läkaren, så medicinen jag fick kunde ätas av gravida/ammande kvinnor. Kan ju hända att detta var än lite allmänt snällare variant då? Men det var i alla fall skönt att inte behöva orosa sig för att jag då kanske ätit någon tablett under den tidiga graviditeten och så.
  • marychain

tack för era svar, skönt att höra att man inte är ensam. ni som dricker osötad tranbärsjuice, var köper ni den?
    i vanliga affären finns ju finnerödjas juice men den är ju jättesöt...

• Tazzme

Det finns ju tranbärskapslar på hälsokosten också. Har för mig att de ska ha samma effekt som juicen.

• riboflavin
    marychain skrev 2011-02-06 09:50:35 följande:
    tack för era svar, skönt att höra att man inte är ensam. ni som dricker osötad tranbärsjuice, var köper ni den?
    Brukar finnas i hälsokostaffärer-ex Life.

Mitt problem var att jag inte tömde blåsan helt och hållet, har fått träna på att verkligen luta mig fram (min urinblåsa ligger lite snett bakåtlutad) och pressa ut det sista, att stimulera urinrörsmynningen lite genom att hålla lite papper mot och massera i en liten cirkelrörelse hjälper också, det tillsammans med en kostförändring har hjälpt mig (jag äter numera inget raffinerat socker i princip, och slutat med bröd och pasta).

Min syster hade samma problem som "växte bort" när hon fick sitt första barn.

Min andra syster äter tranbärskapslar i förebyggande syfte och har även hon slutat med godis/socker. 

• riboflavin

Tillägg till ovan: Jag har lärt mig att identifiera de tidiga signalerna och kan genom att med citronvatten "spola ur" kroppen helt stoppa eller till stor del lindra besvären.

Det är också så att jag lättare drabbas igen om jag ätit pennicillin än om jag lyckats häva ett anfall, så att konstant få pennicillin var inte bra för mig, ju längre tid som gått efter en kur desto mindre småbesvär har jag haft och desto okänsligare är jag.

• Jewel 07
    marychain skrev 2011-02-06 09:50:35 följande:
    Jag köpte osötad tranbärsjuice på hälsokosten men det var så jäkla dyrt så efter ett tag gick jag över till vanlig JOKK som finns på Ica, Coop etc. Den är ju väldigt söt precis som Finneröjdas men jag dricker inga större mängder varje gång jag dricker så jag tycker det funkar ändå. 

Som gravid hade jag svårt att tömma blåsan o då fick jag tipset av bm att efter man kissat klart ska man resa sig o gå omkring lite o sen sätta sig o kissa igen, gärna göra så 3 ggr i rad så är man säker på att tömma blåsan ordentligt. Kan ju vara ett tips om man inte vet om man tömmer blåsan ordentligt (även om man inte är gravid).

Jag har inte heller haft några biverkningar av förebyggande penicillin. 
Svar på tråden hur gör ni som ofta får denna j-a UVI`n???