Inlägg från: Frk Svår |Visa alla inlägg
  • Frk Svår

Starta eget bidrag från AF

Alle skrev 2011-02-10 09:44:20 följande:
    Jag fick Starta Egetbidrag april till oktober förra året, kör en enskild firma som fotograf men tar även uppdrag som administrativ konsult.
    Ska iväg idag och förhöra mig om finansieringsmöjligheter. Är lite nyfiken på starta eget-bidraget. Det består ju av aktivitetsstöd. Jag har aktivitetsstöd idag och det visade sig att de dagar jag får aktivitettstöd dras från mina a-kassedagar, dvs mina a-kassedagar minskar för varje dag jag får aktivitetsstöd. Vet du om det fungerar likadant om man får starta eget-bidrag, dvs att de dagar man får bidrag/aktivitetsstöd dras från ens a-kassedagar?
  • Frk Svår

Var på AF idag som hade öppet hus och så länge man inte tillhör någon av de prioriterade grupperna (ungdomar, funktionshindrade och nyanlända svenskar) så får man inget starta eget-bidrag. I alla fall inte i Västra Götaland där jag bor

Men generellt ska man ju ha en färdig affärsplan som AF lämnar vidare till konsulter som talar om ifall den är gångbar eller inte, innan AF tar beslut om bidrag. Man kunde få det i 6 månader vill jag minnas.

• Frk Svår
    Tinzi skrev 2011-02-10 22:31:56 följande:
    Jag ringde det finns en kategori till, nämligen de som står utan sysselsätt ning/ej har a-kassa kvar. Där finns jag, 3 mån a-kassa kvar :( 
    Undrar hur lång a-kassa jag har kvar...kan ju vara värt att kolla upp isf...
  • Frk Svår

Har nu gjort en likviditetsbudget och det ser ut som om vi kan klara oss utan starta eget-bidrag men det hade ju varit käckt om man kunnat få lite hjälp iaf. Vårat krux är att vi inte kommer att få några som helst intäkter förrän kanske efter 2 månader. Det tar ett tag innan man kan fakturera klienterna och därefter bör man väl kanske ge dem en månad på sig att betala? Men får vi ett lån på 100 000 så bör vi klara oss de första 2-3 månaderna och sedan kommer det förhoppningsvis att flyta på

• Frk Svår
    Add3 skrev 2011-02-12 09:24:39 följande:
    Ett alternativ är att båda kanske inte slutar sina jobb på en gång. Många startar företag genom att gå ner på deltid i början. Är man två kan först den ena gå ned, sedan båda för att gradvis fasa över till företaget. Funkar ju olika bra på olika jobb och olika företagsidéer. När jag startade min rörelse så finansierade min sambo mig med sin lön mot en del i företaget (fast hon inte driver det).
    För att få starta eget-bidrag måste man vara arbetslös och då har man ju inget jobb att sluta Det är jag som skulle kunna få starta eget-bidrag isf, min kollega är inte aktuell för bidraget. Men hur som helst kan vi inte driva företaget vid sidan om eftersom vi kommer att bli konkurrenter till våran nuvarande "arbetsgivare"
  • Frk Svår
    Add3 skrev 2011-02-12 10:00:12 följande:
    Fast ofta innebär ju företagande en 'förberedande' fas, ett gråfält vad gäller konkurrerande verksamhet. Skulle iaf försöka komma så långt som möjligt utan att bryta med jobb (om man har ett). Alternativt försöka ordna ett deltidsjobb under uppstart. I vilket fall så kan ju din kollega jobba kvar och fungera som 'tyst support'. Svårt att säga då man inte vet vad ni skall starta.
    Vi ska ju försöka ragga så mycket klienter vi kan innan själva starten, självfallet. Vi kommer att starta en juridisk byrå så tyst support fungerar nog inte och deltidsarbete...tja, hittar vi något vi kan kombinera så why not. Men jag har gjort ett utkast till en lividitetsbudget och det ser bra ut so far so good
Svar på tråden Starta eget bidrag från AF