• Gung Ho

Starta eget bidrag från AF

tessanpower skrev 2011-02-06 09:53:49 följande:
    Jag undrar om det är någon här som har fått/ eller som har sökt starta eget bidrag hos AF. Jag sitter nu och jobbar med att fylla i affärsplanen och det skulle vara guld att hitta någon mera som också gör det.

Även du som håller på att starta företag/eller precis har startat företag utan AF är välkommen att höra av dig. Vi kan säkert stötta varandra ändå. Och finns det redan en sådan här tråd så länka gärna den till mig. Jag behöver nätverka för att inte bli helt tokig :D
    Kan vara värt att veta att andelen konkurser är högre för företag som får 'starta eget' bidrag...
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Gung Ho
    Frk Svår skrev 2011-02-12 08:53:15 följande:
    Har nu gjort en likviditetsbudget och det ser ut som om vi kan klara oss utan starta eget-bidrag men det hade ju varit käckt om man kunnat få lite hjälp iaf. Vårat krux är att vi inte kommer att få några som helst intäkter förrän kanske efter 2 månader. Det tar ett tag innan man kan fakturera klienterna och därefter bör man väl kanske ge dem en månad på sig att betala? Men får vi ett lån på 100 000 så bör vi klara oss de första 2-3 månaderna och sedan kommer det förhoppningsvis att flyta på
    Ett alternativ är att båda kanske inte slutar sina jobb på en gång. Många startar företag genom att gå ner på deltid i början. Är man två kan först den ena gå ned, sedan båda för att gradvis fasa över till företaget. Funkar ju olika bra på olika jobb och olika företagsidéer. När jag startade min rörelse så finansierade min sambo mig med sin lön mot en del i företaget (fast hon inte driver det).
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • Gung Ho
    Frk Svår skrev 2011-02-12 09:53:55 följande:
    För att få starta eget-bidrag måste man vara arbetslös och då har man ju inget jobb att sluta Det är jag som skulle kunna få starta eget-bidrag isf, min kollega är inte aktuell för bidraget. Men hur som helst kan vi inte driva företaget vid sidan om eftersom vi kommer att bli konkurrenter till våran nuvarande "arbetsgivare"
    Fast ofta innebär ju företagande en 'förberedande' fas, ett gråfält vad gäller konkurrerande verksamhet. Skulle iaf försöka komma så långt som möjligt utan att bryta med jobb (om man har ett). Alternativt försöka ordna ett deltidsjobb under uppstart. I vilket fall så kan ju din kollega jobba kvar och fungera som 'tyst support'. Svårt att säga då man inte vet vad ni skall starta.
  • Gung Ho
    Angels skrev 2011-02-12 10:13:53 följande:
    Min sambo ville söka starta egetstöd, men det var ingen ide enligt af. I hans bransch finns för mycket jobb. Han var lite besviken, medan jag ser det positiva i det. Det är ju större chans att företaget överlever om det finns en marknad som hungrar efter ens tjänster. Kan ju vara en anledning till att företag med starta egetstöd oftare går i konkurs, som någon ovan påpekade.
    AF menar då att de inte går in och stöder då det finns en överetablering på marknaden. Kan ju inte säga om det är rätt eller fel i ditt fall.

Anledningen till att företag med SE bidrag oftare går omkull är att företag startas på 'konstgjord' väg, där förutsättningar i mindre grad finns än övriga företagsstarter. Sedan lyckas man inte få ordning på verksamheten tills bidragsstiden är slut, och går i konkurs. En annan (generell) anledning är också att de som kan få SE bidrag i mindre utsträckning är lämpade som företagare/entrepenörer.
  • Gung Ho
    Angels skrev 2011-02-12 10:22:39 följande:
    Tja, han planerar starta inom byggbranchen så det kanske inte är så konstigt. Om han bara gör det han ska, dvs jobbar, så sköter jag resten. Dessutom undrar jag, kan man få starta egetstöd om man redan drivit ett AB tidigare? Känns inte så va? I så fall faller det på den punkten också. :)
    Utan att kunna reglerna så utgår jag från att ett tidigare AB inte skall sätta stopp, så länge man inte äger det. Skall två personer leva på att EN producerar? Det verkar lite osäkert.
Svar på tråden Starta eget bidrag från AF