Inlägg från: Ponderosa |Visa alla inlägg
  • Ponderosa

Starta eget bidrag från AF

Jag är så trött på Arbetsförmedlingen nu.
    Jag har sökt om starta eget bidrag men har inte fått besked än om jag får det eller ej.
    Lämnade in min affärsplan till den personen som har hand om starta eget på Arbetsförmedlingen i min stad.
    Det tog evigheter innan jag fick tag på honom för det första.
    Sen lämnade han affärsplanen till en konsult som jag fick träffa.
    Jag tyckte konsulten verkade väldigt positiv på mötet. Han frågade om allt möjligt och jag svarade. Han sa hela tiden att jag hade bra svar och att det verkligen märktes att jag hade jobbat länge med budget osv.
    Sen när jag läste hans rapport blev jag väldigt förvånad.
    Han hade räknat fel på typ 40000 första året så att det såg ut som att jag bara skulle få 6000/mån i lön.
    Han hade felciterat mig flera gånger och skrivit jättemycket om ovesäntliga saker.
    Det viktigaste i min affärsidé nämnde han bara två gånger i rapporten.
    Jag kan ta kritik och jag är inte naiv. Men den här konsulten gjorde mig vansinnigt irriterad.
    Försökte få kontakt med Arbetsförmedlingen igen för att veta vad som händer nu när jag fått en negativ bedömning. Sa att jag ville förklara vissa detaljer och att det fanns felaktiga uppgifter i bedömningen.
    Fick svaret att jag skulle fråga en annan på Arbetsförmedlingen.
    Och där är jag nu... försöker få svar, försöker få tag på "rätt" person, som hänvisar till nån annan, som hänvisar tillbaka till den första osv osv...
    Känns som att dom skiter i folk som vill starta företag.
    Borde dom inte lägga ner lite energi på folk som vill komma ur sin arbetslöshet??

• Ponderosa

Förresten... undrar om nån av er kan svara på detta. Har frågat arbetsförmedlingen men inte fått ett rakt svar.

Kan man söka starta eget bidrag efter att man registrerat en firma?
    Har sökt bidraget, men det kan ju ta flera veckor innan jag får besked.
    Om jag skulle registrera enskild firma den här veckan, tror ni att det skulle påverka bidraget då?

• Ponderosa

Tydligen är det olika från kommun till kommun.
    Jag har iaf turen att inte bo 2 mil bort för där kan man inte få bidrag alls.
    Här har man kunnat få 6 månader, men i år så har dom sänkt till 3 :(
    Men som sagt... jag har fortfarande inget besked om jag får en krona.

• Ponderosa

Det känns väldigt orättvist på nåt sätt.
    Ska man få en större chans att klara sig för att man råkar bo i kommun A istället för kommun B?
    Jag ska dessutom starta företaget i den kommunen där man inte kan få bidrag.
    Men bara för att jag är folkbokförd i "rätt" kommun och tillhör ett annat område hos Arbetsförmedlingen så har jag chans att få det ändå.
    Hänger ni med? Nä tänkte väl det... Rörigt är det!

Svar på tråden Starta eget bidrag från AF