Kycklingrätt som en 10 månaders också kan äta
Har tagit fram kycklingfileér som jag tänkte tillaga idag.
Men vet inte vad jag ska göra så dottern som är 10 månader också kan äta det.
`Recept tas tacksamt emot :)
Har tagit fram kycklingfileér som jag tänkte tillaga idag.
Men vet inte vad jag ska göra så dottern som är 10 månader också kan äta det.
`Recept tas tacksamt emot :)
Jag har två resept som barn 8-12 mån får äta o de är citronkyckling med klyftpotatis och chicken ala king
men det står hel kyckling o grillad kyckling i de recepten, vill du ha nått ändå så kan du få
När våra var små kokade jag kycklingen i vatten, passerade tomater och franska örter. Hade i lite smör och redde lite. Sen kokade jag ris till.
Ja tack :)
Citron kyckling
4 Portioner
1 färsk kyckling
3 msk olivolja
1 citron, rivet skal och pressad saft
2 tsk salt (eftersom du ska ha kycklingfileer använd ej salt, man skall bara använda saltet om man har skin på kycklingen som man kan dra bort står det)
2 krm svartpeppar
2 msk färsk orengano
600 g potatis
3 morötter
1 bit kålrot
2 fänkål
1. sätt ugnen på 225
2 Skölj torka kycklingen pensla på 1 msk olja salta.
3. Skölj citronen och borsta skalet under rinnande ljummet vatten
4. Riv citronskalet och pressa ut vätskan
5 blanda med söndersmulad orengano med citronen och pensla kycklingen både innuti och utanpå.
6. löägg kycklingen på en smord ungsäkerform
7. skala potatisen och skär i halvor
8. skala morot o kålrot o skär i bitar
9. tag bort "stocken" på fänkålen och skär i fyra delar
10. placera rotfrukterna och potatis vid sidan av kycklingen ringla över resten av oljan
11. stek i nederdelen utav ugnen i cirka 1 timma
12. ös ev. grönsakerna och kycklingen med spadet som bildas under tillagningen efter halva tiden
Det andra receptet var visst ett paj recept med chiken ala king
Okej, tack :)
Vanlig kycklinggryta med dragon i! Bara att skippa saltet i dotterns mat så funkar det alldeles utmärkt. Serveras med kokt potatis!
Vad hade du normalt sett hittat på med kyckligen då?
Koka kycklingen med grönsaker och buljong och gör sedan en dillsås - vips har du kycklingfrikassé. Till kan du ha potatis eller ris samt kokta grönsaker. Mums för hela familjen!
Jag gör våra vanliga grytor, skippar bara saltet.
Brukar göra en som är ganska stark men den älskar dottern(som är lite drygt 8 månader).
Blandar creme fraische, lite kycklingfond, sweet chilisås och smaksätter med sambalolek.
Kyckling Bonne Femme - både jag och lillasyrran har ätit den sen vi var bebisar och älskat den!
1 kyckling
salt & peppar
1 purjolök eller 1 gul lök
4-5 morötter
(Champinjon)
2 dl gröna ärtor
1-2 msk tomatpuré
2 dl grädde
Tina kycklingen och skär den i bitar, bryn dem gyllenbruna i stekpanna, kryda med salt och peppar.
Häll över vatten för att göra sky, ca en halvliter och låt puttra ett litet tag i stekpannan. Ta upp kycklingen och lägg den i en gryta, häll över skyn.
Hacka lök och skiva morot (och ev champinjon), fräs i smör så de blir mjuka men inte bruna.
Lägg moroten och löken i grytan med kycklingen och skyn, klicka över tomatpurén. Låt småkoka under lock på svag värme ca 45 min eller till kycklingen går att dela med en sked. Ha i grädden antingen i början eller mitten av koktiden.
Häll i ärtorna när det är 10 min kvar.
Servera med ris.
Hoppas det smakar
Gjorde en gryta med kyckling, lök, färska champinjoner, morötter, grädde o lite kryddor :)