• septemberbarn08

Tapeter i hörnet!?

Ska för första gången i mitt liv tapetsera och har självklart lyckats välja en tapet med stooor mönsterpassning (53cm). Mönstret är så pass brett att det bara får plats ett mönster/våd på bredden.

Nu har jag i alla fall satt upp två våder (stolt över mig själv). Nästa våd kommer hamna över ett hörn. Visst ska man egentligen inte tapetsera ÖVER ett hörn? Men om jag tapetserar MOT hörnet och sedan börjar med nästa våd emot, då går det ju åt SJUKT mycket tapet när det är så stort mönster.

Nu är det dessutom tapeter som ska sättas kant-i-kant.. Ska man göra det även i hörnet? Får för mig att det blir fult. Är det kanske smidigast att tapetsera över hörnet ändå?

Ska tillägga att det är en easy-up tapet!

• Svar på tråden Tapeter i hörnet!?
  • WSalma

Är hörnet/väggen rak?

Om det är helt rakt så borde du kunna skära tapeten i rätt bredd, lägga akryl i örnet och forsätta med samma våd på andra sidan hörnet. Teoretiskt...

Dvs mösterpassa våden med sig självt, om du förstår hur jag menar.

Själv har jag bara enfärgade tapeter utan mösterpassning och blir helt svettig bara jag tänker på det!

• septemberbarn08

Har inte kollat, men skulle tippa på att det absolut INTE är rakt för fem öre.. Gammalt hus;)

Dum fråga kanske, men akryl? Vad är det? Jag har satt sån där "nättejp" i hörnen och skarvarna för att det inte ska spricka.. Är det sånt du menar?

Märks kanske att jag inte är så hemma på detta så det var ju ett dumt val av tapeterna förstås, men jag blev ju så kär:)

• Den allsmäktige

Kan ingenting om tapeter och är sjukt imponerad! Hänger kvar i tråden för att få lite råd till framtiden. ;)

• Kokomo

Jag kan inte heller något om tapeter men undrar varför man inte ska tapetsera över hörn? Så hade jag det nämligen i mitt barndomshem.

• WSalma

Akryl är en smet på tub, likadant som silikon som man har i badrum, men på akryl kan man måla och klistra.
    Man kan lägga en sträng akryl i hörnet, dra det slätt med ett litet plastverktyg med diskmedelsvatten på och så har man en bra, jämn grund att lägga tapeterna mot varandra på (teoretiskt, akryl/silikon är ett djävulens påfund!)

Om hörnet inte är rakt (vi har nybyggt hus och där är det inte heller rakt!) har du nog rätt taskiga chanser att klara dig med en våd. Om tapeten räcker skulle jag ta två våder. Eller ställa ett skåp för!

• WSalma

Jackonelli: Dels lätt att tapeterna drar sig. Och om hörnet inte är rakt (vilket det sällan är) så kommer mönstret att bli helt snett på nästa vägg.

Har man enfärgade tapeter så är det ju inte lika tragiskt.

• septemberbarn08
    Kokomo skrev 2011-02-06 13:47:48 följande:
    Jag kan inte heller något om tapeter men undrar varför man inte ska tapetsera över hörn? Så hade jag det nämligen i mitt barndomshem.
    Förut gjorde man så, men numera ska man tydligen tapetsera MOT hörnet och sedan börja på nytt FRÅN hörnet på andra sidan. Fatta vilket piller och vad mycket tapet som går åt, speciellt när det är mönstrat?
    Den allsmäktige skrev 2011-02-06 13:45:20 följande:
    Kan ingenting om tapeter och är sjukt imponerad! Hänger kvar i tråden för att få lite råd till framtiden. ;)
    Jag kan ingenting heller. Jag är glad att syrrans kille är expert på sånt här så jag kan ringa honom när det är något:) Enligt honom skulle jag tapetsera över hörnet, det skulle inte göra något iochmed att det är en easy-up tapet. De ska inte krympa/dra ihop sig lika mycket som en vanlig tapet och därför skulle det vara okey.

Tänkte ändå höra efter här om någon annan hade någon åsikt.. Man vill ju få det så snyggt som möjligt:)
  • septemberbarn08
    WSalma skrev 2011-02-06 13:49:37 följande:
    Akryl är en smet på tub, likadant som silikon som man har i badrum, men på akryl kan man måla och klistra.
    Man kan lägga en sträng akryl i hörnet, dra det slätt med ett litet plastverktyg med diskmedelsvatten på och så har man en bra, jämn grund att lägga tapeterna mot varandra på (teoretiskt, akryl/silikon är ett djävulens påfund!)

Om hörnet inte är rakt (vi har nybyggt hus och där är det inte heller rakt!) har du nog rätt taskiga chanser att klara dig med en våd. Om tapeten räcker skulle jag ta två våder. Eller ställa ett skåp för!
    Ställa skåp för kan bli svårt då det är en hall med sjuttioelva olika vinklar ungefär, det är en del hörn med andra ord:)
    WSalma skrev 2011-02-06 13:51:35 följande:
    Jackonelli: Dels lätt att tapeterna drar sig. Och om hörnet inte är rakt (vilket det sällan är) så kommer mönstret att bli helt snett på nästa vägg.

Har man enfärgade tapeter så är det ju inte lika tragiskt.
    Jag börjar inse mer och mer att jag kanske valt helt fel tapet för att vara min första gång.. Men nu är det ju påbörjat så jag måste ju fortsätta. Jag får hålla tummarna för att jag lyckas:/
  • mörlin

duktig du e som ger dig på tapetsering! har själv tapetserat med mösterpassning och iblad behöver man tänka til lite extra..=)

är ganska dålig på att förklara men ska göra ett försök.
    -du klistrar klistret på väggen som vanligt, ta med en pensel i hörnet och ca 5 cm över på andra väggen,
    - sätt upp tapeten på den sidan du klistrat på som vanligt, lägg tapeten över hörnet och ta med ett plastverktyg och tryck försiktigt men ganska noga in i hörnet.
    -efter det tar du en tapetkniv och skär ca 1-2 cm utifrån hörnet, alltså ska du inte skära i hörnet utan nån cm ut på den sidan du bara har en sträng med tapetklister.(här kan du även ta hjälp av ett vattenpass och försöka skära så rakt som möjligt med en gång)
    - ta bort den lösa tapetremsan och spara den så du ska börja med den som nästa del. Innan du börjar om tar du återigen plastverktyget och trucker in tapeten ytterligare en gång i hörnet. mär upp en rak linje och börja om igen på nästa vägg=)

hoppas du förstår lite av min beskrivning iaf=)

Lycka till!! (i gamla hus får de va lite snett å vint )

• Thursday

När vi tapetserat med mönsterpassning och easy-up-tapet har vi gjort som mörlin skriver. Vi har också ett gammalt hus med hörn som inte är ett dugg raka, men det blev hekt okej i alla fall.

Så här:

Innerhörn
    1. Mät avståndet från sista våden till hörnet. Lägg till ca 10 mm och skär/klipp till bredden på nästa våd. Stryk lim på väggen och drygt en våd in på nästa vägg och fäst den tillskurna våden. 2. Stryk lim på framsidan av våden från hörnet med en pensel. Sätt nu den bortskurna våden ända in i hörnet och se till att den hamnar i lod. Torka av överflödigt lim med blöt svamp.
Svar på tråden Tapeter i hörnet!?