• septemberbarn08

Tapeter i hörnet!?

Ska för första gången i mitt liv tapetsera och har självklart lyckats välja en tapet med stooor mönsterpassning (53cm). Mönstret är så pass brett att det bara får plats ett mönster/våd på bredden.

Nu har jag i alla fall satt upp två våder (stolt över mig själv). Nästa våd kommer hamna över ett hörn. Visst ska man egentligen inte tapetsera ÖVER ett hörn? Men om jag tapetserar MOT hörnet och sedan börjar med nästa våd emot, då går det ju åt SJUKT mycket tapet när det är så stort mönster.

Nu är det dessutom tapeter som ska sättas kant-i-kant.. Ska man göra det även i hörnet? Får för mig att det blir fult. Är det kanske smidigast att tapetsera över hörnet ändå?

Ska tillägga att det är en easy-up tapet!

• Svar på tråden Tapeter i hörnet!?
  • septemberbarn08
    mörlin skrev 2011-02-06 14:04:42 följande:

duktig du e som ger dig på tapetsering! har själv tapetserat med mösterpassning och iblad behöver man tänka til lite extra..=)

är ganska dålig på att förklara men ska göra ett försök.
    -du klistrar klistret på väggen som vanligt, ta med en pensel i hörnet och ca 5 cm över på andra väggen,
    - sätt upp tapeten på den sidan du klistrat på som vanligt, lägg tapeten över hörnet och ta med ett plastverktyg och tryck försiktigt men ganska noga in i hörnet.
    -efter det tar du en tapetkniv och skär ca 1-2 cm utifrån hörnet, alltså ska du inte skära i hörnet utan nån cm ut på den sidan du bara har en sträng med tapetklister.(här kan du även ta hjälp av ett vattenpass och försöka skära så rakt som möjligt med en gång)
    - ta bort den lösa tapetremsan och spara den så du ska börja med den som nästa del. Innan du börjar om tar du återigen plastverktyget och trucker in tapeten ytterligare en gång i hörnet. mär upp en rak linje och börja om igen på nästa vägg=)

hoppas du förstår lite av min beskrivning iaf=)

Lycka till!! (i gamla hus får de va lite snett å vint )

Oj, vilket bra tips! Jag ska alltså inte sätta kant-mot-kant direkt i hörnet utan faktiskt tapetsera ÖVER hörnet och sedan börja på nytt? Eller missförstod jag dig?

Det gäller som sagt att tänka till lite.. Jag känner lite press på mig då min pappa gärna vill hjälpa till, men jag har gett mig så tusan på att klara det själv.. Bäst att få till det bra nu så han inte kan säga något, haha!
  • WSalma

Mörlin och Idispidis: Det låter smart! Menar ni att ni skär bort någonting ur våden då för att få den i lod efter hörnet? Syns inte det på mönstret (har suttit här med papperslappar och försökt förstå men lyckas inte riktigt).

Jag skulle gärna prova mönstertapet någon gång men vågar inte!

• WSalma

Alltså, jag fattar hur man får till det med två våder men inte med en.

• septemberbarn08

Problemet är att det som sagt är ett STORT mönster som täcker hela tapetvåden (på bredden). Det smidigaste jag kan tänka mig är att helt enkelt tapetsera över hörnet.. Har kollat hörnet nu (det jag ska tapetsera härnäst) och, tro det eller ej, men det verkar rakt!:)

Jag får testa helt enkelt.. Skiter det sig så är det ju bara så. Jag har liksom räknat med att det kanske går åt skogen, men det vore ju häftigt om jag lyckades nu när det är första gången;)

Får skriva senare idag och berätta hur det gick, haha!

• mörlin

du ska inte tapetsrea över hela hörnet men några milimeter här och var om hörnet är ojämt spelar ingen roll.. vi har ett gammalt hus oxå och i alla hörn är väl ite mönsterpassningen den bästa men absolut inget man stör sig på..=) om hörnet är rakt kan du ju som andra skriver med att du skär till tapetvården på längden innan du klistrar upp den..

kan väl ta ett kort och lägga upp är du e färdig?=)

är det mycket färger eller är det neutralt? vi har vit tapet med beige möster så där syns det ju inte så mycket det råkar bli lite snett.. men som sagt om hörnet är rakt e de bara att skära till tapeten med ett par cm till godo innan du sätter upp de=)

lycka til igen=)

• septemberbarn08
    mörlin skrev 2011-02-06 14:47:31 följande:
    du ska inte tapetsrea över hela hörnet men några milimeter här och var om hörnet är ojämt spelar ingen roll.. vi har ett gammalt hus oxå och i alla hörn är väl ite mönsterpassningen den bästa men absolut inget man stör sig på..=) om hörnet är rakt kan du ju som andra skriver med att du skär till tapetvården på längden innan du klistrar upp den..

kan väl ta ett kort och lägga upp är du e färdig?=)

är det mycket färger eller är det neutralt? vi har vit tapet med beige möster så där syns det ju inte så mycket det råkar bli lite snett.. men som sagt om hörnet är rakt e de bara att skära till tapeten med ett par cm till godo innan du sätter upp de=)

lycka til igen=)
    Tapeten är vit med svart mönster, det syns alltså ganska väl om man gör fel:/

Men om jag ska tapetsera över hörnet och bara någon cm in på nästa vägg, för att sedan sätta nästa våd kant-i-kant, då måste jag väl lika gärna kunna sätta hela våden direkt över hörnet som den är? Det blir väl ingen skillnad?
  • Thursday
    WSalma skrev 2011-02-06 14:16:15 följande:
    Mörlin och Idispidis: Det låter smart! Menar ni att ni skär bort någonting ur våden då för att få den i lod efter hörnet? Syns inte det på mönstret (har suttit här med papperslappar och försökt förstå men lyckas inte riktigt).

Jag skulle gärna prova mönstertapet någon gång men vågar inte!
    Vi har haft ett lite större överlapp än 1 cm i hörnet, och sen satt den andra kanten i lod så att säga. Så här:

-----| <- hörnet

När vi kommit till hörnet så har vi alltså skurit av våden så att det blivit några centimeters tapet efter hörnet. Sen har vi tagit resten av våden, lagt den "avskurna" kanten intill hörnet, och den yttre, orörda kanten i lod.

Klart att det syns på mönstret, men det hade synts om vi hade tapetserat över hela hörnet också för då hade mönstret blivit skevt. För övrigt syns det förvånansvärt lite måste jag säga. Den beskrivning jag klippte in ovan är för övrigt hämtad från Boråstapeters hemsida så det är så man rekommenderas att göra av tillverkaren.
  • Thursday
    septemberbarn08 skrev 2011-02-06 15:25:24 följande:

Men om jag ska tapetsera över hörnet och bara någon cm in på nästa vägg, för att sedan sätta nästa våd kant-i-kant, då måste jag väl lika gärna kunna sätta hela våden direkt över hörnet som den är? Det blir väl ingen skillnad?
    Skillnaden blir dubbel. För det första är blir inte nästa vägg rak. Tapeten kommer att sitta mer eller mindre snett. Fortsätter du då att tapetsera kant i kant blir hela klabbet skevt så småningom. För det andra, om huset rör sig så kan en mindre tapetbit följa efter, men om man tapetserar över hörnet riskerar man att hela hörnet spricker. Ser rätt tydligt i vår kåk vart de har gjort rätt och fel när de tapetserade förra gången.

Vi har t.ex. tapetserat såhär med Woods från Cole&Son - svarta träd på vit botten. Ser finfint ut.
  • mörlin
    septemberbarn08 skrev 2011-02-06 15:25:24 följande:

jagskulle nog ändå skära den och sen sätta den kant i kant så man e säker på att den kommer så långt in i hörnet som möjligt. och sedan loda den andra så att man vet att man börjar med en rak våd på nästa vägg så allt inte blir snett.. bättre att ha lite sämre mönsterpassning i hörnet än en sne tapet.. så mitt itps är ändå att skära den. då riskerar du heller inte att "dra" ur den ur hörnet när du pysslar med mönsterpassningen vid nästa våd.
  • septemberbarn08

Ja, jag kan nu konstatera att det här med tapetsering inte är min grej. Jag satte tapeten över hörnet och det gick superbra.. Problemet var bara att på andra sidan hörnet ville tapeten inte det jag ville. Den knövlade till sig på flera ställen så det har blivit små veck.. Vecken syns inte egentligen, men det innebär ju att nästa tapetvåd inte alls kommer hamna bra i mönsterpassningen..

Så nu är frågan till alla som kan detta bättre än mig; hur löser jag detta? Ska jag slita ner den senaste våden helt och ta en ny? Det visade sig att jag får ut 4 hela våder/rulle, jag hade räknat på 3våder.. Jag kommer alltså ha tapeter så det räcker ändå OM jag räknat rätt..

Nästa problem blir när jag kommer till nästa hörn (om jag ens kommer så långt i min tapetsering, haha). Där sitter en hörnlist under förra tapeten av någon underlig anledning. Hur göra där?

• WSalma

Loda = sätta tapeten lodrätt skulle jag tro

Jag skulle nog sätta om om jag hade tillräckligt med tapet.

• Thursday

För att tapeten ska hamna rakt och fint så är det lämpligt att utgå från en lodlinje när man sätter första våden (och resterande efter hörn och så). Knyt en tyngd i ett snöre och håll upp mot väggen och dra ett streck.

Hur du ska göra med den våden som inte blev bra... det bästa är nog att ta ner den om det går?

• septemberbarn08

Jag får fundera under kvällen och se hur jag ska göra imorgon. Bäst är väl att ta ner den eftersom mönstret på nästa inte kommer passa in som sagt.

Svar på tråden Tapeter i hörnet!?