• Anonym (Ronja)

Bo i en etta med barn

Hej!

Är det någon som bor i en etta med barn?

Jag ska ha barn i april och har börjat bli så nojjig över att folk ska tycka vi (jag o bebisen) bor för litet.

Jag har en etta på 45 kvm, mitt enda argument till att inte flytta är att jag trivs så bra i lägenheten o att hyran är bra (kommer kunna spara en del pengar än om jag flyttar till större.)

Hur möblerade ni?

• Svar på tråden Bo i en etta med barn
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Har inte bott i en etta, men vill ändå säga att det absolut hade funkat för oss de två första åren.

• Anonym (äsch)

Om det bara är du och bebisen skall det väl gå ett bra tag, säkert över ett år!

Strunta i vad alla andra tycker. Du måste ju tänka på ekonomin i första hand och kan du dessutom spara så är ju det toppen!

Kör på det som känns bäst, och lycka till :o) 

• Anonym (mollly)

Vi bodde också i en etta när vi fick barn, funkade hur bra som helst, bodde där tills barnet blev två år (och om vi inte skulle ha en till hade vi nog bott kvar iaf ett år till) Barnet har ju inget behov av eget rum de första åren, och helt ärligt som mammaledig får man inte så jäkla mycket pengar, då är det väl toppen med att bo i en etta med låg hyra

Vi hade en sovalkov med säng (+ bebisen säng) sen hade vi soffa, tevebord och matbord i "rummet" . Hade inte ens ett kök utan kokvrå (men dessto mer yta i rummet)  och sen hade vi en klädkammare som vi först hade som datorrum, men sen blev det dotterns krypin och dator flyttade ut i "rummet".
    Så länge man har bra förvaring och ordning klarar man sig superbra! Lycka till

• Anonym

jag ser inget fel i att bo i en etta med ett barn. först vid 3-4 år kanske man skulle börja känna ett behov av att ge barnet eget rum! din lägenhet är ju stor för att vara en etta! har du en vrå du kan göra barnrum i? matdel eller genom att skärma av rummet med bokhyllor (de har en kollega till mig gjort snyggt!)? ett tips när barnet blir lite större och behöver ett eget krypin (ca 1,5 år) kan du ju skaffa en bäddsoffa till dig själv! jm har fina, en heter pelle som är väldigt bra (plats för täcke och bäddmadrass med lakanet på finns i ryggstödet!)

skulle vara kul å höra hur du löser möbleringen!
    själv skulle jag köpa en spjälsäng med avtagbar långsida så kan barnet ha den till 2,5-3 års ålder. tex gulliver http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90115997 800kr
    om du skärmar av med hyllor skulle jag ha hyllplanen främst in mot barnets vrå för förvaring i olika lådor som fås plats i hyllorna! så du enkelt kan få upp alla leksaker! en hylla i barnbordshöjd kan ju vara för lek, sätt en barnpall eller barnstol bredvid bara! (alltså ha hyllplanet som barnbord/lekbord! sätt ev spegel i för känsla av mer rymd!)

vi brukar bara få klagomål för vi bor två vuxna i en etta på 35 kvm... "har ni inte skaffat större än?!" svar "nej vi trivs bra och flyttar hellre till ordentligt stor när vi är klarstuderade!" (istället för först en två å sen till en fyra tex) många bara skakar på huvudet, så du e inte ensam! fortsätt tryck på att du trivs och att det går bra!

• Anonym

Jag bor också i en etta.Pojkvännern kommer förmodligen antingen ha egen lägenhet och va ås mycket osm möjligt hos mig hälldre en liten lägenhet än en stor så jag kan ha koll på allt när bebisen kommer, mitt första barn sov oftast i barnvagnen när hon var bebis då hon kände sig tryggast där, men då bodde exet å  ja i en tvåa. Du kan ställa barnvagnen nära sängen så kan du höra o barnet andas och när de sover och vaknar i början kan man bli lätt orolig som första barns föräldrer och vill gärna hålla kolla å bebisen konstant. Vilket man ju ska göra också för att få anknytning.När bebisen blir lite äldre så kan han/hon ju sova i sängen om den har bra sovtider å så blir de lättare med amningen också om bebisen skulle vakna. Min dotter är idag 3 år och när hon kommer på besök bryr hon sig inte o ifall jag bor i en etta eller ett hus hon sa till sin mormor sist gång att hon  kommer ihåg att varit i mammas hus,  barn tänker inte på hur stort eller litet det är min dotter psringer omkring här i vardagsrummet och leker som om det vore världen största yta och på sommaren kan vi vara ute på balkongen, man har bättre koll bebisen och man har bättre koll på vad barnen gör och man kan vara med på ett annat sätt, för mig har upplevelserna bara varit positiva med små lägenheter. Jag ska också  kanske ha barn och ja bor so m sagt ien lgh på ett kök vardagsru toalett å hall, dock kan ja kanske inte få in barnvagnen eftersom hallen e för trång, så jag tänkte köpa en vagga denna gång att ha vid sängen. Dessutom slipper man en såndär babymonitor elleva dom heter en sån där man kan höra om barnet skriker eller andas typ, man hör ju barnet om de soer brevid sängen. Önskar dig all lycka till kommer säkert gå jätte bra bry dig inte om va grannarna tycker  tänker på dig och barnet i första hand.

• silhuett

Med ett spädbarn kan det nog gå utmärkt. Med äldre barn blir det dock jobbigt.. Bodde i en etta på 46 kvm några månader efter att jag och barnens pappa hade separerat. Barnen var hos mig varannan helg. Hade lite leksaker åt dem inklämda i garderoben, men det var trångt när de drog ut dem och lekte.
    På natten sov vi alla tre i min dubbelsäng, vilket resulterade i att jag fick spenderar kvällarna i köket..

• Anonym

Jag och min sambo äger två bostäder. En etta på 33 kvm som vi kommer att bo i med vår bebis de första 4 månaderna. Sedan kommer vi flytta till vårt andra boende som inte är mycket större. En trea på 60 kvm och där ska vi sedan bo permanent och vi hoppas få fler barn

Om du bor på 45 kvm idag och det bara blir du och bebisen så ser jag inte hur det kan bli för trångt? Det kommer att funka bra tror jag.
    Vi har valt att köpa en sovgunga till barnet (som en vagga) som man kan hänga på väggen. Vi har valt att möblera utmed väggarna så att vi har mycket plats på golvet och vi sätter in nytt kylskåp nu, det gamla var i minsta laget.

• Anonym

det finns ju tvårummare på mindre kvadratmeter än din lägenhet så det kommer nog gå så bra! skärma av bra och gör det bästa av situationen!

Svar på tråden Bo i en etta med barn