• Fröken Gustavsson

Måste man bjuda med respektive på dopet?

Ska precis skicka ut inbjudningar till sonens dop. Vi ska bjuda släkten (ca 40 pers) plus mina 6 samt sambons 5 närmsta vänner. Nu funderar jag över om man ska skriva med vännernas respektive på inbjudan? Självklart skriver jag till de respektive vi umgås med, men bör jag bjuda alla? Om alla dessa kommer blir det ju 11 pers extra samtidigt som man valt bort att bjuda andra man känner mycket bättre för att dopkalaset inte ska bli så himla stort (och ännu dyrare och krångligare).
    Jag tycker själv att dop inte är den roligaste tillställningen och definitivt inte om man som medbjuden inte känner någon. Sambon blev inte medbjuden till en ny vänninas barns dop och han tyckte bara det var skönt. Om man står med på inbjudan kanske man känner sig skyldig att närvara fast man inte ens vill.
    Hur tänker ni? Uppfattar man kanske att partnern är medbjuden även om inbjudan inte är adresserad till båda? 

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Måste man bjuda med respektive på dopet?
  • Pirum

Du ska bjuda båda i ett par. Allt annat är direkt otrevligt.

Kan ni inte skippa vännerna och bara ha för släkten plus de vänner som ni kanske har valt som faddrar (med respektive givetvis) istället om det blir för många?

• Gryntroll

Rent spontat så svara jag ja absolut,man bjuder hela par och inte bara ena...
    Men det är bara så jag tycker att man gör.
    Blir man bjuden och tycker att det är stentråkigt med dop kan man ju alltid tacka nej.

• Nyfiken gul

om jag räknas som en nära vän och man ändå umgås hyfsat ofta och tillsammans med respektive, då skulle det för mig kännas mycket märkligt om inbjudan bara riktar sig till en av oss två... jag skulle bli väldigt förvånad och fundersam och faktiskt lessen.

om jag blir bjuden själv på dop av min närmaste bästa vän men som ändå bor långt ifrån skulle inte min man reagera om bara jag blev bjuden. Han har ingen relation till min bästis alls och skulle tacka nej om han fick frågan.

Så jag skulle i ditt fall faktiskt fundera på hur ni umgså med era vänner, är ni nära med båda två i ett par eller umgås ni separat?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fröken Gustavsson

Jo, jag tycker själv att det känns oartigt. Får väl bjuda alla och sen kanske vissa tackar nej iallafall. Vi vill ha med de närmsta vännerna, men vi kanske får tänka ett varv till.

Tack!

• Fröken Gustavsson

Nyfiken gul, vissa respektive har jag bara träffat flyktigt någon gång. Vissa (som både bor långt bort och nära) umgås jag bara separat med. Men det är väl enklast att bjuda med alla ändå då?

• Helene OSV

Om jag fick en inbjudan till dop (eller bröllop) av en vän och bara mitt namn stod med så hade jag faktiskt inte ens funderat, jag hade tagit som en självklarhet att även min man och mina barn var inbjudna!

• InaLo

Jag hadde inte kommit om inte min sambo blev inbjuden. Man måste bjuda båda! Och även barnen! Jag anser att man måste skickan inbjudan till "personen" med famij.

• Watchbitch

Tycker att om vi umgås båda med paret så är båda inbjudna. Jag hade undrat om bara jag eller sambon blev bjudna.. Däremot är INTE våra barn automatiskt bjudna tycker jag, det får man kolla.. 

• Gryntroll
    Helene OSV skrev 2011-02-06 13:24:24 följande:
    Om jag fick en inbjudan till dop (eller bröllop) av en vän och bara mitt namn stod med så hade jag faktiskt inte ens funderat, jag hade tagit som en självklarhet att även min man och mina barn var inbjudna!
    Näää, det är absolut inte ok att göra så, tycker jag... ffa inte på bröllop där det ju kan vara så att man inte önskar ha barn med. Jag tycker det är riktigt ohyfsat faktiskt.

Det står ju på kuvertet vem som inbjudan är till, står bara ett namn så är det den personen, om det däremot står familjen Andersson så är det ju till alla och då hade jag resonerat som du.
  • Abby76

Man måste ingenting kan man väl säga, det står en helt fritt att bjuda vem man vill. Däremot kan det ju vara bra att veta att om man bjuder bara den ena i ett etablerat par till tillställningar som t.ex. bröllop och dop, så går man emot vad som anses brukligt. Om man bara bjuder den ena i ett par så får man alltså inte bli förvånad om paret i fråga tar illa upp eller ser det som ett ställningstagande från er sida. Sen är väl risken dessutom ganska stor att den som blir bjuden utan sin partner väljer att tacka nej.

Svar på tråden Måste man bjuda med respektive på dopet?