• Anonym (trasig själ)

Om varken ssri eller snri funkar på mig? Är det bara o ge upp hoppet nu?

Hej.. hoppas ni kan svara på min fråga. Det är så att jag testat både ssri (sertralin) och snri (venlafaxin). Jag har ätit båda medicinerna i höga doser men ingen av dom hjälper mig. Jag blir aldrig bra och mår ändå hemskt dåligt. Dessa mediciner biter verkligen inte på mig.

Jag har tid hos läkaren om flera veckor och kan inte vänta så länge, måste ha svar på min fråga nu... vill veta om jag bara ska ge upp nu eller finns det hopp för mig när det gäller medicin? Vet att jag borde fråga läkaren men grubblar för mkt och kan inte vänta tills dess.

Jag lider av ångest, depression, social fobi, tvångstankar och  hemska overklighetskänslor dagligen. (går hos psykolog).

Har hört att man kan testa psykosmediciner om inte vanliga antidepressiva fungerar? stämmer det? Någon kunnig som kan svara på min fråga!?

Otroligt tacksam för svar.

• Svar på tråden Om varken ssri eller snri funkar på mig? Är det bara o ge upp hoppet nu?
  • Anonym (psyk)

Olika ssri- och snri-preparat kan ju funka väldigt olika på olika personer, så jag tycker inte att det finns anledning att ge upp för att två av dem (en av varje) inte funkat. Be att få prova någon annan sort. Sedan är det ju också viktigt att du har annat stöd under tiden. Medicin plus KBT är ju det som visat sig funka allra bäst i studier av depression.

Jag har vänner som kan ha blivit helkonstiga av ett SSRI-preparat (som i en känslolös bubbla), medan andra SSRI-preparat funkat. Själv hade jag tur och hittade rätt direkt, när jag var nedstämd. Jag bad om Efexor (SNRI), eftersom det funkat bra för en i familjen (tänkte att om det var ärftligt så kanske det funkar med samma medicin Glad), och det gick jättebra.

Det finns alltså all anledning att prova någonting annat, och försök få KBT är mitt råd, eller betala själv om du har lite pengar över. Det är värt det.

• Anonym

Hej där, du ska inte vara orolig. vet precis hur det är, har sj ätit alla möjliga medeciner,
    alla människor är olika å då är det inte konstigt att medeciner fungerar olika på oss alla med.
    och ja, du kan få stämningstabilicerande. funkar bra för mig då jag har ett otroligt svängigt humör
    har ätit som mest 4 olika medeciner på en gång vilket inte är att rekomendera men finns inget val så får man se det som en krycka. det bästa råd jag kan ge dig är att börja på kbt behandlig å lära dig leva och tänka på rätt sätt. allt tar sin tid men det finns alltid hopp, glöm inte det.
    jag förstår också vad du menar med att inte kunna vänta, det är bara panikkänslor du får, då kan tex det här (att prata med nån erfaren) hjälpa. jag har flera gånger sökt in på akutpsyk för att paniken tar över. men försök å sätt dig ner och ta det lugnt så kommer det nog hjälpa.
    må väl och lycka till

• Anonym (Förstår)

Jag förstår verkligen att du är orolig eftersom det är så himla jobbigt att må dåligt. Men försök vidga vyerna för andra möjligheter. Det finns andra mediciner ( om man gillar att pröva sånt) men framför allt finns det framgångsrika terapiformer där man lär sig mer om sina känslor och tankar, där man kan öka förståelsen och acceptansen för vem man själv är och målet är att kunna hantera sig själv och leva med sig själv. Som man är. 

Jag har ätit en drös olika mediciner,, haft ätstörningar, deppressioner, panikångest, ångest, fobier, tvångstankar bland annat..   Mediciner har i olika utsträckning fungerat i olika perioder MEN det som verkligen hjälpt mig är terapi...  Medicin är dock bara att svälja ett piller.. och funkar det är det ju en enkel väg. Med terapi behöver man jobba och våga ta små steg i taget.. Men gud så värt det är!

Kram 

• Anonym (Hmm)

Hej!

Det finns ju massa andra typer av antidepp och kombinationer av antidepressiva.

sv.wikipedia.org/wiki/Antidepressiva_l%C3%A4kemedel

Sedan finns ju läkemedel som höjer dopaminnivåer, ex Zyban och Voxra.  Sådana preparat brukar fungera som antidepressiv medicin samt vid rökavvänjning. Men dessa preparat är svåra att få beviljade och kan ha en del biverkningar, de räknas som ett sista handsalternativ.

• upp och ner

Du ska absolut inte ge upp! Det finns många mediciner som är anti-depressiva.
    Som Hmm skriver så finns ju ex. de dopaminhöjande.
    Det finns ju även stämningsstabiliserande mediciner som ofta bipolära äter ex. lamotrigin.
    Förstår att det är jobbigt att vänta så pass länge att prata med läkare, men det kanske finns någon möjlighet att prata med någon annan läkare eller få en tid tidigare?

• Anonym (psyk)

Efexor har ju också effekt på dopamin-nivån. Kanske kunde vara nåt att prova. I alla fall ska du inte ge upp. Det finns många fler alternativ.

• Anonym (Vill dö)

Jag är i samma situation. Har provat jättemånga SSRI (Fluoxetin, paroxegin, sertralin, Escitalopram, brintellix) och SNRI (venlafafix och cymbalta), Tricykliska (Anafranil, både iv och i tablettform), Neuroleptika (Abillify och Queratapin), MAO-hämmare (Nardil) samt övriga antidepressiva som Voxra och Mitrazapin.

Ingen av dessa har fungerat för mig. Det minsta. Jag har ej fått biverkningar heller, utan det har varit som att äta sockerpiller. Så där sitter vi i samma båt (förutom att jag provat mer mediciner än du).

Det finns ju andra saker som kan hjälpa än medicin, har du pratat om det med din läkare.

Exempelvis

ECT

(r)TMS

Samt terapiformerna DBT, KBT och psykoanalys.

Nu har visserligen inget av dessa funkar på mig heller, men alla är vi ju olika så vi får verkligen hoppas att det funkar på dig. Stort lycka till och kram!

• Anonym (25)

Innan du ger upp kan du prova Seroquel, en antipsykotisk medicin som dämpar ångest snabbt (för det låter som ångesten är största problemet)

Sedan skulle jag rekommendera att du går till en näringsterapeut som kan göra olika tester. Du kan ha problem med kortisol, brister på mineraler och inflammationer som orsakar mycket lidande.

Lycka till och kram

• Anonym (25)
    Anonym (25) skrev 2018-01-23 18:56:58 följande:

Innan du ger upp kan du prova Seroquel, en antipsykotisk medicin som dämpar ångest snabbt (för det låter som ångesten är största problemet)

Sedan skulle jag rekommendera att du går till en näringsterapeut som kan göra olika tester. Du kan ha problem med kortisol, brister på mineraler och inflammationer som orsakar mycket lidande.

Lycka till och kram

Blev du värre på SNRI?
  • Anonym (Vill dö)

Nu bet jag inte om #9 var svaret till mig eller ts. Men seraquel är samma sak som Queriapin i alla fall, och var inget för mig. Hoppas ts har bättre lycka. Kram!

Svar på tråden Om varken ssri eller snri funkar på mig? Är det bara o ge upp hoppet nu?