• HonSomVet

Umgängesavtal

Jag och exet har ett juridiskt bindande avtal. Vi gick till FR på ett samarbetssamtal, kom överens om hur vi ville ha det (om man nu är överens), de på FR antecknade allting, skickade hem avtalet till oss för att skriva under och så skickade vi tillbaka det till FR. Allt annat runt omkring sköter FR.

Att kontakta advokat för ett umgängesavtal är helt onödigt om man kan komma överens.

• HonSomVet

Alltså, jag vet inte, varför blanda in advokater? Antingen så får ni ta det via advokat = det kostar mer, eller så ta det via FR. Verkar väldigt bökigt, det ni håller på med.

Men självklart kan han visa det för sin advokat innan han skriver på. Men jag tänker bara på pengar, det kostar ju varje gång man har kontakt med advokaten.

Men ja, nu kan ta med er det ni vill ska stå i avtalet till FR. De renskriver sedan ett avtal, som ska godkännas av Socialstyrelsen, om jag minns rätt, och så ska soc ge klartecken att ni inte finns med i en pågående utredning osv. De skickar hem kopior till er att underteckan. Och innan ni väljer att göra det ska ni så klart läsa igenom det. Och kan även visa det för advokat om man vill.

• HonSomVet
    Anonym (insatt) skrev 2011-02-07 22:50:25 följande:
    Gå på samarbetssamtal, berätta om er överenskommelse så skriver FR ner den, formulerad på rätt sätt för att bli verkställbar och godkänner - om allt är ok! Lätt som en plätt!
    Tanken med att visa för advokat tror jag mer handlade om att han vill typ veta att det är "vattentätt" och inte kan missförstås eller tolkas på fel sätt.
  • HonSomVet
    Anonym (insatt) skrev 2011-02-08 00:14:44 följande:
    Fast den kunskapen skall också familjerätten besitta!
    Självklart. Man får väl använda sitt sunda förnuft också och själv läsa igenom vad som står i avtalet. Det behöver ju sällan vara alltför komplicerat om man nu inte ska avtala om allt i detalj.
  • HonSomVet
    Anonym (M) skrev 2011-02-12 18:51:18 följande:
    Hur länge kan man skriva ett avtal på?
    Vi har ett avtal som är tillsvidare. Dvs det gäller tills någon ber om en förändring eller den ena stämmer den andre osv. Så det är väl ganska fritt, tror jag. Man kan självklart ha det för tidsbestämda perioder också.
Svar på tråden Umgängesavtal