Inlägg från: karine |Visa alla inlägg
  • karine

semester vid deltid

Hej

Har en liten fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag och min sambo tar ut vårdnadsbidrag för vår dotter. Jag jobbar 60 % och min sambo jobbar 40 % resten av tiden har vi alltså tagit ledigt utan lön. Så här har vi tänkt att göra feb-juli för att sedan skola in vår dotter på förskolan.  Min fråga är hur fungerar det med semester. Jag antar att vi får 25 semesterdagar men hur mycket är de värda? 
    Både jag och min sambo jobbar inom kommunen.

• Svar på tråden semester vid deltid
  • karine
    jassikan skrev 2011-02-07 01:09:47 följande:
    Man använder sig av kvoter för att beräkna /betala ut semesterlön till en person som jobbar deltid.
    När man jobbar deltid, enligt schema eller liknande, kallas det för koncentrerad deltid.

Antalet semesterdagar du har rätt till är desamma.
    Men om du ex.vis jobbar 3 dagar i veckan och tar semester en vecka så plockas det då 5 dagar från din semesterrätt.

Normalt sett, om inget annat finns avtalat, så räknar man så här:

5/a * b = c
    a = antalet ordinarie arbetsdagar som arbetstagaren genomsnittligt ska jobba per vecka.
    b = antalet ordinarie arbetsdagar som ingår i semesterledigheten
    c = antalet semesterdagar som skall beräknas ingå i semesterledigheten

Om vi säger att du jobbar 3 dagar under en vecka och vill vara ledig en hel vecka så blir det:
    5/3 dagar * 3 dagar = 5 dagar

Och för din sambo som kanske då jobbar 2 dagar per vecka:
    5/2 dagar * 2 dagar = 5 dagar

Själva värdet i pengar ska beräknas på den lön som ni tjänat under det så kallade intjänande året, året innan semestern kan tas ut.

jassikan skrev 2011-02-07 01:18:42 följande:
    Har ni bara jobbat/ska ni bara jobba deltid i år?
    Då är det lite klurigt ang. hur det påverkar sommarens semester.
    Dels beror det på hur ert semesterår löper. Men följer det standard, 1/4 - 31/3, så kommer allt som sker till och med den 31/3 påverka värdet på era semesterdagar efter den 1/4 2011 - 31/3 2012.
    Tack för alla svar. Jag tror att vårt semesterår löper från 1/1-11 till 31/12 eftersom vi får våra nya semesterdagar i januari.
    Vi har  tänkt att göra som vi gör nu tills semestern, ha 4 veckor semester och sedan jobba heltid ev jobba 75 % och fylla upp med föräldraledighet. 
    Så om jag har fattat dig rätt så om vi tar 4 veckor semester så blir det 20 semesterdagar som vi tar ut och då får vi också lön som om vi har jobbat heltid? 
    Hmm krångligt det här känner jag, får nog ringa lönekontoret och fråga dom... 
  • karine
    jassikan skrev 2011-02-07 01:18:42 följande:
    Har ni bara jobbat/ska ni bara jobba deltid i år?
    Då är det lite klurigt ang. hur det påverkar sommarens semester.
    Dels beror det på hur ert semesterår löper. Men följer det standard, 1/4 - 31/3, så kommer allt som sker till och med den 31/3 påverka värdet på era semesterdagar efter den 1/4 2011 - 31/3 2012.
    Vi har tänkt att jobba deltid från 1 februari fram till semestern...
Svar på tråden semester vid deltid