Inlägg från: goatess82 |Visa alla inlägg
  • goatess82
    elise mamma skrev 2011-02-08 10:44:28 följande:
    Tack så mycket men nu var det ju så att jag valde mellan desssa namn och tycker de är fina...

Är också mest förtjust i Hilmer, sambon som tycker Liam Glad
    Tjejerna fick sina namn lååångt innan de var födda eller visste att de var tjejer men denna gången har det vart jättesvårt att hitta ett passande namn.

Sen var vi på TUL härom veckan och då fick vi en klar bild av vad det var som skvalpade runt där inne Skrattande då blev det ännu svårare Förvånad
    Båda är jättefina, du får se när barnet kommer vad den ser ut att heta=)
  • goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-08 16:30:28 följande:
    Jag röstar stenhårt på Hilmer. Jag förstår inte alls hur Liam kan finnas med på listan, där är det klasskillnad.
    What, vaddå klassskillnad??????
  • goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-08 19:22:55 följande:
    Liam är urk (enligt min mening)
    ja det får du tycka men vad har det med klassskillnad och göra??
  • goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-09 09:39:46 följande:
    Det kan jag förklara. Hilmer är ett gammalt gediget namn som funnits mycket länge häromkring. Det har fornnordiska rötter och blev åter vanligt på 1800-talet. Liam är ett modernt importnamn som kommer av influenser från engelsk och amerikansk poulärkultur från 1900-talet. För mig känns inte detta särkillt genuint. Men det är ju såklart en smaksak.
    jo men vi har kommit så långt i utvecklingen nu tycker jag så man inte hackar upp sig på vad någon heter och tycker dom tillhör en lägre rang.
    Kan ju lika gärna vara att det kom adelsmän från england vid namnet Liam och skrattade åt bonden Hilmer, eller tvärtom att rika hilmer skrattade åt Liam landsförvisad???!!
    Tycker själv det är en trend med gammelsvenska namn nu också, precis som vissa väljer nya och utlänska namn, och som du säger smaken är som baken,
  • goatess82
    DenNamnbitne skrev 2011-02-09 09:57:36 följande:
    Jag uttryckte mig kanske fel när jag sade klasskillnad. Det har (enligt mig) inte med samhällsklasser att göra. Liam kan givetvis ses som ett adelsnamn och Hilmer som ett bondtölpsnamn. Det som får mig att rynka på näsan lite är Liams så uppenbara form av modenamn. För en femton år sen fanns det bara 74 Liam i Sverige och 1973 färre än 10. Trots detta är det ett av de tio vanligaste pojknamnen idag. Det känns inte så förankrat. Det är min personliga smak och som tur är tycker ju inte alla så. Man har försökt introducera vissa keltiska namn förut som tex Fingal på 1800-talet. Det var inte så lyckosamt, Liam gick det tydligen bättre för. Det heter 6507 nu.
    haha jag vet att folk fastnar i trender, tyvärr kanske det finns 10 000 hilmer till nästa år bara för namnet kom upp nu=)
    Min son heter nämligen liam=)
    Vill ha en dotter som heter nova, fanns inga förr nu heter varenda unge det också!!
Svar på tråden Hilmer vs. Liam