Anonym skrev 2011-02-09 14:58:21 följande:
Här har jag aldrig märkt att barnen smaskar :) Kanske för att jag inte tänker på det.
Men hyffs vid matbodet ska man ha. Mina sambos barn kan aldrig under en hel måltid
sitta stilla vid bordet däremot och i och med det blir det ingen lugn och ro när man sitter
och äter för att både jag och sambon måste tjata för att de ska sitta på stolarna när de äter
både för att maten inte ska hamna i fel strupe, för att alla ska få mat ro och för att de handlar
om vanligt hyffs. Är det någon annan som har det så att barnen aldrig sitter still när ni äter eller är
det bara vi???
Sen tror jag aldrig att min sambo och mamman äns bett barnen att tacka för maten.
Jag är själv uppvuxen med att man tackar för sig, och jag uppskattar verkligen nu i vuxen ålder
att barnen tackar för sig när man stått och lagat mat åt allihop!
Jag bävar lite för den dagen vi får ett gemensamt barn om detta springande från bordet aldrig
upphör, för de är verkligen som att de inte lyssnar när man säger till dem. Och att de aldrig tackar
för sig. För klart de kommer att smitta av sig till de gemensamma barnet eftersom de alltid vill vara
som sina storasyskon.
Mat ron kommer ju förstöras för alla.
Menar att jag tycker att det är värre än att något barn skulle råka smaska.
Hur gamla är barnen? Riktigt små barn brukar ha svårt att sitta stilla rent allmänt och 5-7-åringar brukar kunna trilla av stolen en gång i minuten för att de glider runt så mycket. Sen efter det brukar det kunna bli bättre.
När mina barn var små så hade vi regeln att alla barn sitter kvar tills att alla barn har ätit upp. Sedan fick de välja om de ville sitta kvar vid matbordet eller gå ut ur köket. Eftersom vi vuxna ville äta i lugn och ro så ville vi inte ha en massa spring och lek i köket.