• hymafr

Myom som hindrar?

Hej!

Jag har provat 3 ET + 1 FET utan att jag blivit det minsta gravid.

Jag har ett myom som sitter "på utsidan" och vid ett tillfälle har slemhinnan (?) spolats för att kolla om det var ok att sätta in ett embryo.

Min gyn vill nu inte längre hjälpa till vid ÄD utan tycker att vi ska lägga pengarna på annat då han anser att jag är för gammal (är 46).
    Han föreslog att det var myomet som ställde till det även om han först sa att det orsakar missfall (men då jag undrade om det också kunde orsaka mina problem så trodde han helt plötsligt det, trots att han aldrig sagt det tidigare).
    Han anser också att det enda sättet att bli av med ett myom är att operera bort livmodern.

Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av myom och äggdonation eller ev vanlig graviditet.
    Har ni lyckats bli gravida? Har ni fått missfall? Har ni opererat bort myomet? Vilken operationsmetod användes i så fall?

Tacksam för alla råd och tips!

• Svar på tråden Myom som hindrar?
  • Pimpinellan

Jag har ett stort myom som ingen läkare sagt nåt om. Det sitter innanför livmoderväggen. Lyckats bli gravid några gånger,både spontant och via IVF,men bara missfall eller MA. När jag fick MA såg jag själv att fostret satt långt ifrån myomet och jag tycker nån av alla läkare skulle sagt nåt om de misstänkt att det var det som ställde till det. Jag menar 7 IVF-behandlingarr och ingen säger nåt det borde de ju i så fall! Vi funderar på embryoadoption och jag hoppas innerligt vi får göra det då med mitt myom. Hoppas nån vet mer!

• hymafr

Ja, jag har bett 6 stycken olika läkare titta på detta och uttala sig och ingen har tidigare sagt att de inte tror att det ska gå vägen trots myomet.

Nu börjar jag ju tänka att fyra av de läkarna hade ekonomiska skäl att säga att det skulle gå bra.

Det de sagt angående myom är att om det sitter ivägen så kan det strypa blodtillförseln till fostret.

Det jobbiga är att inte få några ordentliga svar.

Någon mer med erfarenhet?

• Pimpinellan
    hymafr skrev 2011-02-07 15:34:02 följande:

Ja, jag har bett 6 stycken olika läkare titta på detta och uttala sig och ingen har tidigare sagt att de inte tror att det ska gå vägen trots myomet.

Nu börjar jag ju tänka att fyra av de läkarna hade ekonomiska skäl att säga att det skulle gå bra.

Det de sagt angående myom är att om det sitter ivägen så kan det strypa blodtillförseln till fostret.

Det jobbiga är att inte få några ordentliga svar.

Någon mer med erfarenhet?

Jag har jättesvårt att tro att läkare skulle godkänna IVF och ÄD bara av ekonomiska skäl om de verkligen trodde att det inte fanns bra förutsättningar för kvinnan att bli gravid och kunna föda barn. Jag har träffat kanske 6 landstingsläkare i samband med utredningen och missfallet och de sa inget heller och de saknar ju helt ekonomiska anledningar. Min egen privata läkare litar jag fullkomligt på. Han är mer generös och öppen än de flesta andra,men av empatiska skäl,det märks.
    Din läkare har ju fel vad gäller operation. Förr tog man hela livmodern-mamma gjorde det vid 42-men numer om man ö.h.t opererar tar man bara myomet. Vet en tjej här som gjort det och nu fått barn efter många ET och några missfall.
  • hymafr

Vad jag tänker är att de kanske väljer att vara överdrivet positiva inför mina chanser att lyckas när jag väl ligger där med bena i vädret. Kanske av ekonomiska skäl, men kanske helt enkelt av empati.
    Min gyn hemma är ju tyvärr den som inte anser att det kommer att lyckas pga myomet, men å andra sidan tycker jag att han ofta verkar både lat och t.o.m en aning förvirrad ibland. Han är i 60-årsåldern och det finns ju faktiskt de som får början till Alzheimers redan då (han har sagt en hel del märkliga saker de senaste åren - en del motsägelsefulla saker). Han har tidigare sagt att myomet inte spelar någon roll för att det sitter på rätt ställe, men har nu alltså ändrat sig och därmed fått även mig själv att tvivla.

Vad kul att höra om din väninna som lyckats trots operation. Vet du vilken metod hon blev opererad med? Var det en jobbig operation, etc?

• sanndy

Jag blev för 4 år sedan gravid på naturlig väg efter flera års försök, detta slutade med missfall i vecka 11.

I samband med missfallet upptäcktes ett myom i livmodern. Att detta skulle ha orsakat missfallet går inte att säga. Läkaren som jag träffade då (via landstinget) menade att myomet inte skulle ha någon påverkan på en ev. framtida graviditet.

Efter detta valde vi att gå vidare privat (hade fallit för åldersstrecket 43 år). Den privata gynekologen menade att det var ingen mening att gå vidare med varken pergotime eller äggdonation förrän myomet var borta. För 3 år sedan opererades myomet bort. Det satt djupt inne i livmodern och var komplicerat att få bort, men man lyckades ändå med operationen. Läkaren som opererade visste om våra försöka at få barn och att ta bort livmodern var aldrig aktuellt. Operationen gick till på sätt att man gick in via slidan och upp i livmodern. I augusti 2009 gjorde vi sedan vårt första ÄD. 2 embryo sattes in och i april 2010 föddes vår son.

• Pimpinellan
    hymafr skrev 2011-02-07 16:22:57 följande:
    Vad jag tänker är att de kanske väljer att vara överdrivet positiva inför mina chanser att lyckas när jag väl ligger där med bena i vädret. Kanske av ekonomiska skäl, men kanske helt enkelt av empati.
    Min gyn hemma är ju tyvärr den som inte anser att det kommer att lyckas pga myomet, men å andra sidan tycker jag att han ofta verkar både lat och t.o.m en aning förvirrad ibland. Han är i 60-årsåldern och det finns ju faktiskt de som får början till Alzheimers redan då (han har sagt en hel del märkliga saker de senaste åren - en del motsägelsefulla saker). Han har tidigare sagt att myomet inte spelar någon roll för att det sitter på rätt ställe, men har nu alltså ändrat sig och därmed fått även mig själv att tvivla.

Vad kul att höra om din väninna som lyckats trots operation. Vet du vilken metod hon blev opererad med? Var det en jobbig operation, etc?
    Ja,han verkar ju mer än lovligt virrig. Läge att byta kanske? Min läkare är också rätt gammal,men jättekunnig. Håller sig a´jour med allt nytt.

Det är en känd person här på F.l som op:at sig,men hon får själv berätta i så fall. Vet inga detaljer.
  • hymafr

Sanndy: Tack för informationen. (Och Grattis till lillkillen   )

Var det en jobbig operation?
    Om jag räknar rätt så väntade ni i mer än ett år efter operationen innan ni gjorde ÄD.
    Hade det med operationen att göra?
    Om du vill får du gärna dela med dig av vilken läkare du opererades av (eller vilken klinik).
    Fick du betala operationen helt själv? I så fall, vad kostade den? (Försöker låta bli att tänka på pengar, men faktum är ju att man inte är jätterik efter alla dessa försök).

• NinaCamilla

Hej hymafr,
    Vi var i Finland för ÄD konsultation och läkaren upptäckte myom i botten av livmoder, där var embryon skulle sitta. Läkaren berättade att ÄD har 50% chans att bli gravid men pga.myom har jag 30% chans att bli gravid i första gången. Jag undrade om operation och han rekommenderade det inte eftersom det blir ett hål i livmoder. Samtidigt hävdade han att barnet vinner alltid.
    Ta gärna en annan läkare för second opinion.

• hymafr

Hej NinaCamilla!

Tack för informationen!

Intressant att barnet alltid vinner. Men det måste förstås betyda att det ändå blir en graviditet och att barnet hinner växa till sig lite innan myomet ställer till problem.

Jag håller på att försöka få tag på en annan läkare, men tyvärr är det ont om dem i min hemstad. Har fått tips om en som tyvärr har semester just nu så jag får ge mig till tåls innan jag ens kan få reda på om han kan ta emot mig...

Hur har du gjort - har du gått vidare med ÄD?

• Pimpinellan

1/4 av alla kvinnor mellan 30-45 har ju myom så vore det så farligt skulle många,många fler drabbas av infertilitet och missfall. Vet en som hade flera små som växte jättemycket under graviditeten,men barnet var friskt och föddes fullgånget. Det är svårt att veta vad man ska tro alla gånger. Jag försöker lita på min läkare när han säger att det inget gör. Han skulle ju inte göra insemination annars. Jag är mer rädd för en op. med de följder det kan få. Vägrade ju t.o.m skrapas efter MA p.g.a riskerna med att "peta" därinne.

Svar på tråden Myom som hindrar?