• Gunnell

Någon som gått på Yrkeshögskolan/ky-utbildning? Bra eller skit?

Jag har redan ett yrke. Men nu under föräldraledigheten känner jag att jag inte vill arbeta med det på ett tag. Jag har 2 år till av studiemedel att ta ut och funderar således på en kortare utbildning till ett riktigt yrke :) Därför funderar jag på en Yrkesutbildning. Är det vettigt? I Göteborg i så fall....

Några tips?
    Erfarenheter? 

Är utbildad lärare.  

• Svar på tråden Någon som gått på Yrkeshögskolan/ky-utbildning? Bra eller skit?
  • Sorrow

Hej,

Jag har gått en yrkesutbildning, jag pluggade 1,5år i Stockholm för att bli inköpare/inköpsassisten. 1/3 av utbildningen var praktik. Jag tyckte att utbildningen var intressant och många fick jobb direkt efter studierna eller under utbildningen.

Det enda tråkiga med utbildningen var OM man hamnade på oseriöst företag när man praktiserar. Min första praktik var inte så bra, jag skulle ha praktik inom inköp men satt 99% av tiden på kundtjänst avdelning. Orsaken till att jag INTE jobbar inom det är att jag tycke det var tråkigt att bara sitta framför datorn hela dan, och det passar inte mig personligen, därför funderar jag på att plugga ännu en ky-utbilning, men denna gång till apotekstekniker.

• Gunnell

Apotekstekniker tycker jag verkar jätteintressant! Har dock inte läst naturkunskap b som var ett krav...

• Sorrow
    Gunnell skrev 2011-02-07 21:10:24 följande:
    Apotekstekniker tycker jag verkar jätteintressant! Har dock inte läst naturkunskap b som var ett krav...

Jag har inte heller läst Naturkunskap B men tänkte göra det på distans i vår/sommar. 

Det som var bra med utbildningen var att våra lärare jobbade eller har jobbat inom inköp så de visste mycket om branschen, mer än det som bara står i böckerna. Skolan där jag läste utbildningen samarbetade mycket med olika företag så att man kunde lätt få praktik, så tror jag att det på alla ky-utbildningar.

Jag tyckte även att på denna utbildning hade jag de bästa lärarna. Det var bara en som jag tyckte var dålig, men jag lärde mig ändå något :)

• Gunnell

Jomen det är väl det som är grejen - att de samarbetar med företag. Dessutom är det toppen att man kan bli något helt nytt på bara 2 år :) Skulle gärna sitta vid en dator heeela dagarna och slippa mänsklig kontakt, haha. Elever, föräldrar, kommungubbar, blää! 

• wow
    Gunnell skrev 2011-02-07 22:50:32 följande:
    Jomen det är väl det som är grejen - att de samarbetar med företag. Dessutom är det toppen att man kan bli något helt nytt på bara 2 år :) Skulle gärna sitta vid en dator heeela dagarna och slippa mänsklig kontakt, haha. Elever, föräldrar, kommungubbar, blää! 
    Samma här Wiiii! Jag jobbar som förskollärare och är helt sjukt trött på det... vill ha ett jobb där jag inte träffar en stor barngrupp med en massa baciller dag efter dag!
    Det är vanligt att man funderar på karriärbyte just efter föräldraledigheten. Antar att det ger perspektiv på jobbet att vara därifrån ett tag... jag har precis börjat jobba (1 feb) och är REDAN less på det!
  • Gunnell
    wow skrev 2011-02-09 19:24:41 följande:
    Samma här Wiiii! Jag jobbar som förskollärare och är helt sjukt trött på det... vill ha ett jobb där jag inte träffar en stor barngrupp med en massa baciller dag efter dag!
    Det är vanligt att man funderar på karriärbyte just efter föräldraledigheten. Antar att det ger perspektiv på jobbet att vara därifrån ett tag... jag har precis börjat jobba (1 feb) och är REDAN less på det!
    Jag kan tänka mig att det känns extra konstigt att ta hand om andras barn efter sin egen föräldraledighet också :)
    Bara att skaffa ett till ;) 
  • Gunnell
    az81 skrev 2011-02-09 19:35:36 följande:
    jag kan varmt rekomendera yh utbildning.Går just nu på yrkeshögskolan i mölnlycke och läser risk managemnet. Något som passar mig som handen i handsken. Är just nu ute på 9 veckors praktik,

www.yhim.se/riskhanteringsakademien
    Tack!
  • Helle333
    Gunnell skrev 2011-02-07 11:59:33 följande:
    Jag har redan ett yrke. Men nu under föräldraledigheten känner jag att jag inte vill arbeta med det på ett tag. Jag har 2 år till av studiemedel att ta ut och funderar således på en kortare utbildning till ett riktigt yrke :) Därför funderar jag på en Yrkesutbildning. Är det vettigt? I Göteborg i så fall....

Några tips?
    Erfarenheter? 

Är utbildad lärare.  
    Jag pluggade KY. Det passade mig utmärkt eftersom det var både teori och praktik. Under de två åren jag pluggade var det mycket praktik uppdelat i tre omgångar så man fick lite verklighetsanknytning och se hur företag fungerar, fick chansen att jobba med sånt man höll på att utbilda sig inom osv. Så jag tycker det är värt det
  • Matillin

Sorrow- Vilken skola har du läst på? Jag läser till inköpare nu. Får jag fråga vad ni fick för ingångslöner efter utb, det vore intressant att höra Det är en 2 årig yh utbildning på logistikhögskolan och det är kombinerat med logistik. Är väldigt nöjd än så länge men har inte varit ute på praktik ännu. Vad jag förstått får dom flesta bra jobb efter utbildningen. Rekomenderar min inriktning då det finns gott om jobb och lönerna är bra.

• Ancilla

Här hänger jag gärna också med eftersom jag funderar på att plygga en kortare, typ 2 årig utbildning.

Ancilla

• Gunnell

Måste puffa lite för min tråd :)

• az81
    Glass skrev 2011-04-01 18:31:07 följande:
    Vad får ni göra, rent praktiskt?
    Här kommer lite exempel på ämnen vi läser, juridik, säkerhetssystem, företagsekonomi, engelska, kommunikation, it, risk management, brandskydd, risk och skadefinansiering och mycket mer.

Vi är även ute på en del studiebesök och många och kunniga gästföreläsare kommer på besök till oss. Har bland annat haft intressanta föreläsningar om att jobba i högrisk länder, hur man jobbar med transportsäkerhet, kappahls säkerhetschef har varit hos oss och massor fler intressanta och roliga människor. Man får snabbt ett bra kontaktnät.

Under brandskyddskursen var vi ute på brandövningsfält och fick testa lite olika saker såsom använda olika brandsläckare och andningsutrustning i rökfyllt rum. I brandskyddskursen fick vi alla i klassen även efter en särskild föreläsning och praktiskt övning certifikat för heta arbeten.

Vi sammanlagt tre stycken  9 veckors praktik perioder (lia).

Personligen så trivs jag bra på denna utbildning. En av dom stora fördelarna är att man får testa så mycket och att man lär sig mycket under praktiken.

Kan varmt rekomendera utbildningen.
  • ciccir

Åh va intressant! Jag har också funderat på diverse ky-utbildningar och nu kan det bli aktuellt hösten 2012, efter första barnet kommit och ledigheten är över! :)

De utbildningar jag har funderat på är bl.a:

Grafisk design eller liknande www.kyutbildningar.se/design_grafisk_formgivning_cad___46__.html

Mode/design www.kyutbildningar.se/design_hantverk___169__.html

Vore sååå roligt!!! :) Nån som har någon erfarenhet om dessa typer av inriktningar?

Svar på tråden Någon som gått på Yrkeshögskolan/ky-utbildning? Bra eller skit?