• Meline

Lockar med locktång...

Jag tänkte att jag skulle satsa på lite lockar i håret till en fest längre fram, så jag har köpt en locktång. Nu provade jag den här hemma, och jag kan inte få håret att bli lockigt.
    Jag gör som det står i instruktionerna, dvs rullar upp håret och håller fast i sådär 10-20 s, men det är bara topparna som böjs, resten av håret är fortfarande spikrakt. Möjligtvis blir det lite inåtböjt/utåtböjt, men absolut inte lockigt.
    Varför blir det så, är det jag som gör något grundläggande fel jag borde känna till, eller vad tusan är det?

• Svar på tråden Lockar med locktång...
  • Isanna

Det brukar ju vara olika på olika hår hur bra det tar. Men jag brukar alltid lägga upp håret på spolar så att det blir lockar av det och sen bättre på med locktången. Då blir det fina lockar.

• Meline

Hmm... jo, jag har provat vanliga spolar innan (alltså utan värme) men det blev inte heller så lockigt... det blir som om man bara har böjt topparna.
    Mitt hår kanske bara inte är gjort för att lockas...

• SunnivaW

Samma sak för mig... vet inte vad jag gör för fel. Har även provat att ha massor med spray och mousse i håret innan, men det hjälper inte... :(

• Nutz

Har ni provat att mousse i den slinga ni ska locka precis innan ni lindar in
    slingan på locktången??

Det är det ända som funkat för mej!
    Sen ett halvt ton spray efter förståss

• Adelisa

Har du långt hår?

Ta mindre slingor.

Är det tjockt?

Samma sak, ta mindre slingor..

Mitt hår är ner till midjan och ganska tjockt så jag får HÅLLA KVAR LITE LÄNGRE, nån minut eller två.

Sprayar sedan locken direkt då den är färdig och sätter upp den med en klämma så den stannar och håller sig...

Sen släpper jag ner allt..

Mitt hår tar ca 2½ timme att gör adetta på.. Har ngt bild i mitt galleri tror jag. Fast det är från dagen efter.

• SunnivaW

Själv har jag helt vanligt svenssonhår, haha. Ska göra ett försök idag och locka det... Wish me luck

• NoomiNoomi

Fick ett helt suveränt medel från min frissa när jag var där sist som garanterat håller lockarna. Iallafall så funkar det på mig.

Medlet heter Goldwell Dynamic Loop Curl spray. Finns att köpa hos frissan men är ganska dyrt.

Funkar i både torrt och fuktigt hår. Locka håret först och spray och krama in medlet i lockarna.

• Poena

* Ha ej nytvättat hår, ska vara tvättat senast dan innan

* Locktången måste vara VARM! Inte alla billiga varianter blir tillräckligt varma.. Själv har jag en gammal från 70-talet som blir riktigt riktigt varm

* Ta små hårslingor, testa er lite fram en dag då ni inte ska ut och festa, hur tjocka slingor som funkar för ert hår. Normalt tar jag en sliga på ca 1 cm bred och inte tjock..

* Håll fast minst en halv minut om tången inte är extremt varm

* Ta spray (värmeskyddande) eller mousse innan. Försök att inte röra locken då man tagit ur den, spraya _ej_ förrän den är kall (eller sätt upp i spänne som Adelisa beskriver)

• Jenko

Testa läggningsvätska, funkar kanon. Kan även användas tillsammans med mousse som ger volym o skyddar mot värme.
    Har spikrakt helt omöjligt hår, men det funkar för mig

Svar på tråden Lockar med locktång...