• Moppis

Skelande 4 åring, hur länge tränar man med ögonlapp och väntar på att skelningen ska försvinna?

Jag har en pojke på snart 4år som har haft ögonlapp 3timmar om dagen på sitt skelande vänsteröga i snart 6 mån.
    Synen på det skelande ögat har blivit mycket bättre (dock sämre än det friska ögat) efter träningen med lappen men skelningen är kvar, hur länge väntar man på att skelningen ska försvinna innan man opererar?
    Jag tycker att eftersom han fortfarande skelar efter nästan 6 mån. så verkar ju inte skelningen försvinna av träningen med ögonlappen?
    Vi ska på återbesök i mars och jag kommer fråga läkaren närmare då.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-07 16:12
    Han har såklart lappen på det friska ögat och tränar det skelande!!

• Svar på tråden Skelande 4 åring, hur länge tränar man med ögonlapp och väntar på att skelningen ska försvinna?
  • Gafta

Hej Moppis!

Min son har också ögonlapp och har så haft i omgångar. Första perioden hade han den i ett halvår på ett ungefär. Det blev bättre och han slapp då lappen.
    Efter några månader så blev det dock sämre igen och då var det bara att starta med lappen igen och nu har den varit på halva dagar i ca fyra månader. Ska vara så tlls vidare. Man får se helt enkelt när det går bra att sluta och sedan så märker man huruvida förbättringen är beständig eller om man får börja om igen.
    Hoppas på det bästa för er!

• Najad

Hej!
    Det är inte skelningen ni tränar bort med lappträningen, utan ni hjälper det skelande ögat att lära sig att se bra.
    Upp till ca 8 års (Viss utvecklingsmöjlighet kan finnas kvar upp mot 10 års ålder, men ju äldre barnet är desto sämre möjligheter att träna upp synen) ålder så utvecklas synbanorna och förutsättningen för att man i vuxen ålder ska ha en normal syn skapas. Om man pga en skelning eller om man har vissa typer av synfel så får inte ögat en skarp bild och då utvecklas inte synen normal. Då kommar man som vuxen inte kunna se skarpt vad man än gör, inga glasögon kommer att kunna fixa det.
    När er son inte har lappen på sig använder han bara sitt  friska öga och då får det skelande ögat ingen bild och synen utvecklas inte. När han har lappen på sitt friska öga tvingas han att använda det skelande ögat och då får det ögat synintryck och utvecklas.
    Han kommer att fortsätta med lapp tills det skelande ögat fått en så pass normal synskärpa (synskärpan är ett mått på hur små boktäver man kan läsa) som ögonläkaren förväntarr sig i hans fall. Sedan kommer han att få gå på koller så de har koll på att det håller sig.
    Det finns olika orsaker till skelningar, en del orsakas av synfel (översynthet) och då kan det räcka med att ge glasögon i rätt styrka så försvinner skelningen. För vissa försvinner inte skelningen med glasögon och då behvs lappträning. Ofta blir det en kombination av glasögon och lapp. Hur ofta och hur länge man har lappen beror på ålder och hur dålig synen är på det skelande ögat.
    I det fall man har en skelning som inte försvinner med hjälp av glasögon i rätt styrka så kan man operera. Det är i de fallen en kosmetisk operation, och inte för att öka synskärpan.

Hoppas att det gav dig lite svar på det du undrar över.

• Stjärnstoft

Hej! Du fick ett mkt bra svar av Najad.
    Min son är 4,5 och har i omgångar lapptränat, är opererad och har idag glasögon.
    Hans skelning kommer aldrig försvinna utan målet är att han skall behålla sin syn på båda ögonen och använda båda. Men han tittar med ett öga i taget och har alltså inte det djupseende som man har som icke-skelande.

• Moppis

Ja, jag blev lite klokare :)
    Jag fick nästan ingen information av ögonläkaren när vi var där första gången och på återbesöket efter 3 mån så träffade vi bara sköterskan och fick besked om att synen blivit bättre och att vi skulle fortsätta med lappen.
    Om synen är tillräckligt bra på det skelande ögat nu när vi ska dit i mars igen, slipper vi då lappen och väntar på om synen fortsätter vara bra, har jag förstått rätt?
    Kan men egentligen ha bra syn tillsvidare på ett skelande öga (utan lappträning osv.)? 
    Sköterskan pratade om operation om inte skelningen försvinner så jag antar att jag trodde att skelningen kan försvinna med hjälp av synträningen med lappen.

Tack för infon och hjälpen!

• Stjärnstoft

Den info ortoptisten gav oss var att målet är att sonen ska använda båda ögonen, alltså växla med vilket öga han tittar.  Gör han inte det, utan bara använder det ena så blir den synnerven inte stimulerad och synen försämras. Vi går på kontroller ca var 3e månad. Skulle vi märka att synen går ner och han bara använder ena ögat kan lappen komma tillbaka.

• Fnitterfia

I "Människokroppen - Fysiologi och anatomi" står det:

"Skelning (strabism) kännetecknas av att ögonrörelserna inte är samordnade. Det leder till att olika områden av synfältet fokuseras på fovea centralis i de båda ögonen. Ena ögat är vanligtvis dominerande, och nervsystemet undertrycker då syninformationen från det andra ögat. Förbindelserna mellan cellerna i storhjärnbarkens syncentra fullbordas under de första 2-3 levnadsåren. Om skelningen inte korrigeras före denna ålder, förblir det ena ögat undertryckt. Då förlorar man synen på detta öga, och en senare behandling av skelningen får bara kosmetiskt värde och kan inte få synen på det svagare ögat att återkomma." (1998)

Vet inte om det hjälper något dock.

Själv har jag minnen från att ha haft lapp och mina föräldrar har sagt att jag hatade det. Hade, och har fortfarande, ingen syn på högerögat så lappen innebor för mig total blindhet. När jag var 5 år opererades jag för skelningen och den syns idag i stort sätt bara när jag är trött.

• vinivatten

Det finns idag olika typer av samsynsträningar. Om man har lite samsyn och vill träna upp denna. Då finns det en dator för hemleverans (hyra) att träna hemma under tre månaders tid. Denna finns på RetCorr AB. Kolla på deras hemsida www.retcorr.se

• Lincon

Vår son skelar också på ena ögat, det upptäcktes när han var under 1 år och då fick han också glasögon. Nu är han 4 år och skelningen har blivit mycket bättre, han skelar nu mest när han är trött men jag och sambon är inställda på operation innan han börjar skolan. En sådan ögonoperation är vanlig, de korrigerar musklerna kring det skelande ögat. Jag tycker inte att du behöver oroa dig (utifrån det som står i TS), prata med läkarna när ni har återbesök, är skelningen kraftig så tror jag de kommer föreslå operation, annars kan du själv ta upp det som förälder. Men det är fortfarande viktigt med lappträningen så att det skelande ögat används, annars kan synnerverna förtvina då de inte används.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Kina79

Min äldsta dotter fick glasögon och lapp vid fyra års ålder. Då upptäcktes det att hon endast hade ledsen på det skelande ögat. Hon hade lapp i 3 år, allt mellan 3-5 timmar/dag. Synen blev bättre, faktiskt riktigt bra! Idag har hon nästan full synskärpa även på det sämre ögat, men måste ha glasögon alltid. Skelningen är nästan helt borta, därnäst nog bara jag som ser den och den syns bara när hon är utan glasögon eller väldigt trött. Nu är hon 9 år.

• ploppan

Hej!

Min som har också dålig syn och som skelar. Nu måste jag passa på att fråga er  vad siffrorna står för. Han har +3,0 på det dåliga ögat??? Han har ögonlapp på 4½ timme per dag. 
    Han accepterar lappen men varje morgon ber han om att slippa den. Han är 4½ år.
    Han har glasögon.   

Kanske någon här kan förklara hur dåligt han ser.

Jag vet att lappen måste vara där men det gör så ont i mammahjärtat att behöva sätta på den varje morgon innan dagis.      

• lilmissredhotts

Jag hade lapp från att jag var 2,5 tills jag var sju. Då insåg dom att det inte gick att träna bort. Är idag 22, skelar fortfarande. Dock bara när jag är trött och musklerna inte orkar ordentligt.

Svar på tråden Skelande 4 åring, hur länge tränar man med ögonlapp och väntar på att skelningen ska försvinna?