Inlägg från: Fnitterfia |Visa alla inlägg
  • Fnitterfia

Skelande 4 åring, hur länge tränar man med ögonlapp och väntar på att skelningen ska försvinna?

I "Människokroppen - Fysiologi och anatomi" står det:

"Skelning (strabism) kännetecknas av att ögonrörelserna inte är samordnade. Det leder till att olika områden av synfältet fokuseras på fovea centralis i de båda ögonen. Ena ögat är vanligtvis dominerande, och nervsystemet undertrycker då syninformationen från det andra ögat. Förbindelserna mellan cellerna i storhjärnbarkens syncentra fullbordas under de första 2-3 levnadsåren. Om skelningen inte korrigeras före denna ålder, förblir det ena ögat undertryckt. Då förlorar man synen på detta öga, och en senare behandling av skelningen får bara kosmetiskt värde och kan inte få synen på det svagare ögat att återkomma." (1998)

Vet inte om det hjälper något dock.

Själv har jag minnen från att ha haft lapp och mina föräldrar har sagt att jag hatade det. Hade, och har fortfarande, ingen syn på högerögat så lappen innebor för mig total blindhet. När jag var 5 år opererades jag för skelningen och den syns idag i stort sätt bara när jag är trött.

Svar på tråden Skelande 4 åring, hur länge tränar man med ögonlapp och väntar på att skelningen ska försvinna?