• Anonym (magen)

Är det möjligt att få platt mage eller är det bara att gilla läget?

Först och främst vill jag säga att det tar emot väldigt att blotta mig på detta sätt, även om jag är anonym. Men jag har sett flera trådar där folk lagt upp bilder på sig själva.. så, varför inte.

Jag är i mellan 20 och 30 år, har tränat mycket förut, men tränar ingenting för tillfället. Jag har inte fött några barn (om det har någon betydelse) utan har "bara" gått upp alldeles för mycket i vikt. Jag kan inte minnas att jag någonsin haft en helt platt mage, men den har varit 100 ggr snyggare än detta. Jag har nu fått för mig att har man en gång gått upp i vikt, och aldrig varit riktigt smal innan, så är det jättesvårt att få en platt mage... Så, jag undrar nu. Är det någon som sett ungefär likadan ut som mig och som lyckats gå ner och få en slimmad kropp? Hur har ni gjort, vad har ni tränat?

Jag är medveten om att jag får vara beredd på både positiva och negativa kommentarer när jag lagt upp dessa bilder, men var snäll och tänk efter en gång extra innan ni "postar" er kommentar.

• Svar på tråden Är det möjligt att få platt mage eller är det bara att gilla läget?
  • Spexig

Jo, men visst fanns det en tid efter ettan när jag såg ut typ så o det gick ner. Sen hade jag visserligen en hormonsjukdom som gjorde att jag rasade massor i vikt p kort tid, men principen borde vara densamma. Nu efter tvåan väntar jag fortfarande på att nåt ska hända (har inte gått ner ett gram, förutom det jag tappade vid förlossningen - på 6 mån!), men det lär dröja tills jag slutar amma.

Sen kan ju jag tycka att du har jättefin mage, men jag fattar vad du menar med att du vill ha den mer som den varit tidigare.

• Anonym

Nu har jag varit smal (platt mage) innan men efter att jag hade fött barn så såg jag ut precis sådär och nu har jag platt mage igen, så det måste ju gå. Det ska finnas en specifik metod för att träna magmusklerna så att magen blir plattare men jag minns inte vad den heter, rekommenderas till de som gått ner i vikt/fått barn. Annars så spänn magmusklerna hela tiden typ, när du gör andra saker och kombinera kanske med en korsett som plattar till, då trro jag att det ger sig, specielllt om du tränar de nedre magmusklerna också. Typ ligga på rygg och göra benlyft.

• Anonym (magen)
    Anonym skrev 2011-02-07 19:10:14 följande:
    Nu har jag varit smal (platt mage) innan men efter att jag hade fött barn så såg jag ut precis sådär och nu har jag platt mage igen, så det måste ju gå. Det ska finnas en specifik metod för att träna magmusklerna så att magen blir plattare men jag minns inte vad den heter, rekommenderas till de som gått ner i vikt/fått barn. Annars så spänn magmusklerna hela tiden typ, när du gör andra saker och kombinera kanske med en korsett som plattar till, då trro jag att det ger sig, specielllt om du tränar de nedre magmusklerna också. Typ ligga på rygg och göra benlyft.
    Tack för ditt svar, men det låter som att ni tror att jag fött barn, vilket jag inte har. Så korsett tror jag inte hjälper min stackars mage :) Det är nog träning som gäller. Men jag vill bara veta om det är möjligt att få platt mage om man aldrig haft det. Man ser ju kändisar som går ner hur mycket som helst, men dom har ju personliga tränare, personliga kockar & så vet man ju aldrig vad dom genomgått för operationer... Ja, ni förstår säkert vad jag menar =)
  • Diablo

Jag har varit väldigt vältränad men aldrig fått platt mage. Tycker du har en fin mage. Det är ju inte bara att träna man måste få bort en del av underhudsfettet. Sedan måste man träna rätt så att man inte får för bulkiga muskler i magområdet.
    Jag red väldigt mycket, det ger väldigt bra muskler i mage och rygg. Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Anonym
    Anonym (magen) skrev 2011-02-07 19:13:42 följande:
    Tack för ditt svar, men det låter som att ni tror att jag fött barn, vilket jag inte har. Så korsett tror jag inte hjälper min stackars mage :) Det är nog träning som gäller. Men jag vill bara veta om det är möjligt att få platt mage om man aldrig haft det. Man ser ju kändisar som går ner hur mycket som helst, men dom har ju personliga tränare, personliga kockar & så vet man ju aldrig vad dom genomgått för operationer... Ja, ni förstår säkert vad jag menar =)
    Jag vet inte jag... man får ju pösig mage efter att man fått barn pga extra fett och pga att man har för otränade magmuskler (delade magmuskler i vissa fall men inte alltid), sedan livmodern drar ju ihop sig direkt. Så det borde väl vara samma sak som att man är lite otränad och har lite för mycket fett på magen normalt? =) Korsett gör att dina inre organ lägger sig mer rätt för att passa en platt mage, därför det är bra. Men träning också givetvis.
  • Anonym

Vad jag har förstått så hjälper det inte att få platt mage av enbart träning av de yttre magmusklerna som man vanligvis tränar.( Info från min sjukgymnast.)

Man måste börja med de inre först,  buken.

Den spänns när du gör en knipövning med slidan om du inte bara kan spänna med bukmuskler.

Kan man inte känna de inre bukmusklerna så är lättast att hitta de inre bukmusklerna med att gör ett knip med slidan så kommer du känna musklerna spännas i magen. (vanliga Knipövningen)

De inrebukmusklerna skall kunnas spännas utan att man hjälper till me ett knip. Men kan vara svårt om man då inte har de.

Så när du  tränar så knip med slidan samtidigt du tränar/tar i.
    Så kommer du så småningom att spänna magmuskler utan knipet, och vilket då leder fina mag muskler.

Har du inte de inre bukmusklerna spelar det ingen roll hur mycket du tränar.

Hoppas att ni förståd hur jag mena.

• Anonym (magen)

Tack för era svar, men okej, riktigt platt mage får man kanske aldrig..

• Anonym (magen)

*puff* :)

Någon som sett ungefär likadan ut och nu ser betydligt snyggare ut? :)

• Xay1de

som någon skrev får du inte platt mage genom att bara träna de ytliga magmusklerna, vilket du gör med situps, crunches och andra vanligare magövningar. Du måste jobba med hela bålstabiliteten för att få platt mage. Dvs rygg, höfter, bäcken, mage, ja hela paketet runt omkring.

Långa, lågintensiva promenader är bra. Du ska promenera MINST 45 minuter/dag i ett lagomt tempo. Kör plankan istället för situps (googla på "plankan" och "mage" för att få bra bilder och instruktioner). Jag har en personlig favorit när det gäller magen, men det krävs att man har någon som hjälper till. Jag och min syster brukar kalla den "putta ben". Du ligger på rygg samtidigt som en person står vid ditt huvud. Ta tag i personens huvud och sparka sedan upp benen mot dennes mage. Personen som står vid ditt huvud knuffar då iväg dina ben och du ska försöka hålla emot. Ju längre ner du kan komma med benen utan att ta i golvet desto bättre.

Det finns många bra pilatesövningar som funkar bra för magen, men det är som sagt ingen ide att försöka punktförbränna magmusklerna. Du måste jobba med hela kroppen för att få resultat.

Svar på tråden Är det möjligt att få platt mage eller är det bara att gilla läget?