Hur hantera ev ärftlighet för nötallergi
Hej!
Jag är kraftigt nötallergisk (både riktiga nötter och jordnötter/soja och mandel) sedan födseln (också allergisk mot fisk och skaldjur). Jag har en dotter på två år som inte visat några tecken på allergier samt en son på tre månader. Jag undrar angående hur man ska hantera risken för ärftlighet av mina allergier.
Tidigare rekommenderades ju att man skulle vänta med introduktion av sådant föräldrarna var allergiska emot men nu verkar det ha ändrats till att man ska inte ska vänta med att introducera tex fisk och ägg mm, så min dotter fisk börja med fisk runt åtta månader. Nötter mm har hon ännu inte fått dock.
Nötter verkar ju till skillnad från fisk mm rekommenderas att man väntar med och barndietisten här på familjeliv skrev nyligen som svar på en fråga att man ska vänta med nötter till fyraårsåldern om det finns ärftlighet för allergi:
www.familjeliv.se/Forum-15-307/m57041827.html
Stämmer detta och vad grundar man i så fall den rekommendationen på? Stämmer det också att rekommendationen kring tex fisk är som jag skrev ovan, dvs ska introduceras på samma sätt oavsett föräldrars allergi och varför är det i så fall skillnad mellan olika typer av födoämnen nötter till skillnad från fisk?
Tacksam för svar
/Alexi