• Alexi

Hur hantera ev ärftlighet för nötallergi

Hej!
    Jag är kraftigt nötallergisk (både riktiga nötter och jordnötter/soja och mandel) sedan födseln (också allergisk mot fisk och skaldjur). Jag har en dotter på två år som inte visat några tecken på allergier samt en son på tre månader. Jag undrar angående hur man ska hantera risken för ärftlighet av mina allergier.

Tidigare rekommenderades ju att man skulle vänta med introduktion av sådant föräldrarna var allergiska emot men nu verkar det ha ändrats till att man ska inte ska vänta med att introducera tex fisk och ägg mm, så min dotter fisk börja med fisk runt åtta månader. Nötter mm har hon ännu inte fått dock. 

Nötter verkar ju till skillnad från fisk mm rekommenderas att man väntar med och barndietisten här på familjeliv skrev nyligen som svar på en fråga att man ska vänta med nötter till fyraårsåldern om det finns ärftlighet för allergi:
    www.familjeliv.se/Forum-15-307/m57041827.html

Stämmer detta och vad grundar man i så fall den rekommendationen på? Stämmer det också att rekommendationen kring tex fisk är som jag skrev ovan, dvs ska introduceras på samma sätt oavsett föräldrars allergi och varför är det i så fall skillnad mellan olika typer av födoämnen nötter till skillnad från fisk?

Tacksam för svar
    /Alexi

• Svar på tråden Hur hantera ev ärftlighet för nötallergi
  • Allergiexperten

Hej!
    Nötallergi/jordnötsallergi är en kraftig allergi och därför är rekommendationen att man väntar med intag av nötter/jordnötter till ändå upp till skolåldern om det finns nötallergi i familjen. Detta på grund av att de allergiska symtom kan bli kraftiga och sätta sig på luftvägarna. Jordnöt riskerar också på grund av storleken att, om den fastnar i luftstrupen, svälla upp och täppa till andningsvägarna. 
    Ibland kan det finnas spår av jordnöt i nötblandningar och det kan därför vara riskabelt att prova exempelvis choklad med nötter om man "bara" är jordnötsallergisk och inte nötallergisk. Därför är rekommendationen att helt utesluta nötter och jordnötter om man är allergisk mot något av dessa.
    Nötter tillhör heller inte basfödan och barn riskerar inte att gå miste om betydande näringsämnen om man väntar med introduktion. Det gäller däremot både fisk och mjölk som är viktiga näringskällor som barnet bör få.
     Så rekommendationen gäller alltså bara att avstå nötter/jordnötter pga ovanstående, i övrigt bör man introducera mat som vanligt trots att föräldrar har allergi.  
    Hoppas det är svar på din fråga.
    Vänliga hälsningar Anitha

• Alexi

Tack så mycket för svaret!

Hur ska man göra den dagen man testar nötter då, för förr eller senare måste man ju trots allt göra det. Ska man börja med någon speciell nöt osv? Blir det inte också lite svårt att ju större barnet är få acceptans av både barnet och omgivningen för att undvika dessa produkter när man trots allt inte testat ev allergi?

Hur är det med mandel, ingår det i samma kategori? Om sojaprodukter inte visat någon allergi, kan man då dra någon slutsats att barnet inte är allergisk mot jordnötter eller hänger det inte alltid ihop (jag är själv kraftigt allergisk mot både soja och jordnötter/nötter)?

Svar på tråden Hur hantera ev ärftlighet för nötallergi