• Anonym (ledsen)

Vår 6-åring blir retad

Jag fick precis ur min 6-åring att hon blir retad i förskoleklassen varje dag. Detta efter att jag vecka efter vecka fått hämta henne på skolan p.g.a magont. Vi har trott att det berott på alla magsjukor och influensor som härjar, men nu vet vi alltså orsaken.

Vår dotter är jätteledsen, skäms och tror att det är hennes fel.

Imorgon ska vi prata med hennes fröknar, men vi förväntar oss inte någon större förbättring.

Någon mer som har erfarenhet av detta? Hur gick ni till väga? Vad hjälpte?

• Svar på tråden Vår 6-åring blir retad
  • Anonym (min med)

Jo just det... fritidspersonalen sa också att det inte var så ovanligt att tjejerna var taskiga i den åldern och att det brukade lugna ner sig i tvåan. Att de blev mindre intresserade av att ha en hackordning då och mer harmoniska över lag. Det kanske stämde... men det var en klen tröst då.

• Modesty Blaise
    Anonym (usch) skrev 2011-02-07 21:14:54 följande:

Glömde säga att det är viktigt att inte hämta när hon har ont i magen på grund av oro. Det är bra att hämta tidigt men inte att undvika skolan, stanna hemma mm. Jätteviktigt sa alla involverade till oss.

För mig hade det varit helt otänkbart och ett stort svek att inte hämta ett barn som har ont i magen. Vad angav de för skäl till ett så underligt resonemang?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym skrev 2011-02-07 21:25:35 följande:
    usch å fy.. jag vet av egen erfarenhet hur ett liv med ständig ångest är å rädsla för skolan.. jag genomgick från förskolan till 9an.. pga några få som tyckte jag va ful, ja jag vet inte allt.. men oavsett jag klarade mig igenom det på nått vis men önskar jag skulle vågat säga det så kanske de slutat.. men återigen förstår jag inte att jag alltid gick t skolan..  jag tycker ni gör rätt... 
    Tack för att du delar med dig, men hemskt att behöva gått igenom mobbning. Starkt av dig att ha orkat gå till skolan varje dag!

Jag blev utfryst i skolan p.g.a att jag var väldigt blyg när jag var barn, så jag vet också hur det känns. Det tog ett år innan jag vågade säga någonting till min mamma, men är glad över att det inte tog längre tid. Ett barn hinder bli ganska sargat, även på kortare tid.
    Anonym (min med) skrev 2011-02-07 22:23:40 följande:
    Jo just det... fritidspersonalen sa också att det inte var så ovanligt att tjejerna var taskiga i den åldern och att det brukade lugna ner sig i tvåan. Att de blev mindre intresserade av att ha en hackordning då och mer harmoniska över lag. Det kanske stämde... men det var en klen tröst då.
    Tyvärr är det säkert så, även om jag håller med dig om att det känns som en klen tröst.
    Anonym (usch) skrev 2011-02-07 22:09:18 följande:
    Lycka till imorgon!!!
    Hoppas skolan tar er på allvar. Lägg fokus på att dottern mår dåligt, har så ont i magen att hon måste gå hem och inte vill gå till skolan alls. Egentligen spelar det ingen roll vem som gör vad,hur allvarligt det är etc...utan det viktigaste är att er dotter mår dåligt och att hon har rätt att må bra. Så låt dom inte bagatellisera. Påstår dom att det inte är ett problem så se till att dottern får prata med kuratorn.
    Kram
    Tack så mycket!

Det har gått bra idag. Vi vände oss till den fröken vi ansåg bäst i detta fallet. En med lite krut i, så att säga. (De övriga fröknarna är alldeles för ödmjuka.)

Hon sa till oss att det var bra att vi berättade och att det kan vara svårt att märka "tjuvnyp" och kommentarer i en såpass stor barngrupp. Hon skulle prata med de barn det gällde och de ska be vår dotter om ursäkt imorgon. (Jag hoppas detta hjälper mer än det stjälper...)
    Tydligen hade de varit elaka mot fler barn.

I fortsättningen ska fröknarna vara mer uppmärksamma på min dotters mående och de "utpekade" barnen.
    Vi pratade även om detta med magont. Att i första hand ska min dotter veta att hon kan komma till fröknarna och vila sig och prata en stund, tills det känns bättre. Men skulle det absolut inte hjälpa så ska hon fortfarande ha möjlighet att åka hem. (Men enbart i "värsta" fall, så det inte blir en ond cirkel.) De skulle göra allt de kunde för att hon ska vilja vara kvar.
  • Insatt
    Anonym (ledsen) skrev 2011-02-07 21:18:30 följande:
    Hon säger att det är tre killar som påpekar att hon är ful och kort och kastar saker på henne.
    Det är väldigt sant. Barn är barn och tänker sig inte alltid för. Det viktiga är inte att skaffa syndabockar, utan att min dotter får mår bättre.
    Va? Vad menar du med att det är väldigt sant? Att hon är ful och kort?
  • Insatt
    Anonym (usch) skrev 2011-02-07 21:14:54 följande:

Glömde säga att det är viktigt att inte hämta när hon har ont i magen på grund av oro. Det är bra att hämta tidigt men inte att undvika skolan, stanna hemma mm. Jätteviktigt sa alla involverade till oss.

Japp, superviktigt. Lika viktigt som att man ABSOLUT INTE får sjukskriva vuxna som vantrivs på jobbet och får ångest av det :whoco5:
  • Anonym (ledsen)
    Insatt skrev 2011-02-08 11:27:06 följande:
    Va? Vad menar du med att det är väldigt sant? Att hon är ful och kort?
    Absolut inte! "Det är väldigt sant. Barn är barn och tänker sig inte alltid för." hör ihop. Det var ett svar till Anonym (usch), men har ingenting att göra med vad de retar henne för.

Såklart att jag tycker att mitt barn är finast i hela världen. Det gör vi ju alla. Glad
  • Anonym (usch)

Vad bra att de lyssnade och ska jobba med det!!! Håll oss uppdaterade! Kram

• Anonym (ledsen)

Imorgon ska min dotter till skolan igen. Hon har varit jätteglad sedan hon berättade och verkar verkligen lättat. Men nu på kvällen var hon lite orolig... Med all rätt! Men vi har uppmuntrat henne och varit positiva.

Sambon är ledig imorgon. Det passar bra om det skulle vara någonting och känns tryggt för mig.

• Anonym (usch)

Hur gick det i skolan idag?

• Anonym (ledsen)

Igår gick det sådär. Hon sa att samma killar hade retat henne igen. En fröken hade sagt till, men det hade inte hjälpt. Då försökte min dotter strunta i dem istället. Vi försöker peppa henne att säga ifrån eller säga till fröken en gång till, om ingenting händer.

Vi pratar i alla fall igenom hur hon mår och vad som har hänt/inte hänt, så jag håller mig uppdaterad och kan stötta henne. Det märks att hon lättare lugnar sig och slappnar av inför att gå och lägga sig efter vi pratat.

Ingenting kommer ju hända på en vecka, men det är fruktansvärt jobbigt att lämna henne. Speciellt då man aldrig vet hur hennes dag kommer bli.

• Anonym (usch)

Lycka till och kämpapå! Har hon några tjejkomisar som är schyssta?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (usch) skrev 2011-02-10 21:09:03 följande:
    Lycka till och kämpapå! Har hon några tjejkomisar som är schyssta?
    Tack så mycket! Ja, det har hon (som tur är). Glad Speciellt en bästa tjejkompis. Däremot har hon berättat att kompisen med blir retad och det gör henne minst lika ledsen, om inte mer. Jag har en sympatisk ung dam här hemma.

Idag hade dottern haft det bra. Däremot var hon lite bekymrad över att de här pojkarna nu istället var arga på henne för att hon sagt till fröken och här hemma... Svår sits det här!

Man vill gärna att det lugnar ner sig nu, annars är det så lätt hänt att det fortsätter i hela låg- och mellanstadiet. Det blir så lätt en "ond cirkel".
Svar på tråden Vår 6-åring blir retad