• julia83

natthosta???

har en liten tjej på 9 månader som varit förskyld en längre tid nu men har blivit frisk igen nu men hostar mycket på nätterna har inte hostat på hela dan men nu när hon somnat har hon börjat hosta igen,vad kan man göra för att hjälpa henne?har fönstret öppet har gett henne lite molliåect!

• Svar på tråden natthosta???
  • syntharen

Jag har hört att man kan höja huvudändan i sängen genom att lägga böcker under sängbenen, alternativt lägga en tunnkudde under madrassen. Det gör jag själv när jag varit förkyld och får rethosta på natten.

• sokie1

det "trista"  är att man inte kan göra så mkt mer för man får inte ge hostdämpande medicin till så små för då kan man slå ut andningen på dom , har en skrutt hrä som hostar hysteriskt hela natten, har gjort det i 10dar. Blir bättre när han sover ute så vi har vänt på dygnet lite...han får sova mkt i vagnen ute på dagen o då slumrar jag på insidan med babylarmet i famnen så har jag ork till att gå omkring med honom på axeln på nätterna det är segt!!!

• Starkast

Förkylningsastma?
    Det är rätt vanligt bland mindre barn och visar sig mest nattetid runt förkylningar.

• Busbellan

Precis så är min dotter med infektionsastma. Hon har inte den typiska tunga andningen utan hennes astma resulterar i rethosta hela nätterna.
    Därför tog det alldeles för lång tid innan någon insåg att det var det hon hade och vi fick medicin mot det

Mamma till Nora, August och Ella
  • Curious

Är det torr hosta eller slemhosta?

Hörde från en bekant att man kunde ge en tesked med matolja när de ska sova mot torr hosta. Det skulle tydligen hjälpa. Vid slemhosta från man ge Bisolvon till små barn har jag för mig.

• Flickan och kråkan

Min första tanke var precis som andras här....infektionsastma. Det började för vår yngsta på det viset när han var 10 månader.

• förvirrande

Förkylningsastma låter det som.
    Men det kan ju också vara "vanlig" rethosta som dröjer sig kvar här i influensa-tiden. Men kontakta läkare om det inte går över, det skulle jag göra. Det finns ju medicin som dämpar hostan bättre - om det nu är asmatiskt

• sokie1

hur fick ni diagnosen? har klippkort på vårdcentral men man träffar ju alltid nya läkare o man märker att det inte är barnläkare....skall jag stå på mig o få tid till barnläkare...ursäkta TS att jag tog din tråd lite grann

• Starkast
    sokie1 skrev 2011-02-09 11:40:42 följande:
    hur fick ni diagnosen? har klippkort på vårdcentral men man träffar ju alltid nya läkare o man märker att det inte är barnläkare....skall jag stå på mig o få tid till barnläkare...ursäkta TS att jag tog din tråd lite grann
    Be om remiss till barnläkare.
    Annars brukar barn och ungdomsmedicinska mottagningar vara remissfria så det bara är att ringa och boka en tid.
  • Busbellan
    sokie1 skrev 2011-02-09 11:40:42 följande:
    Vi fick diagnosen efter röntgen när vi låg inne med dottern för lunginfammation
    Vi hade med haft klippkort på vc innan dess, men ingen hade nämnt astma
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Starkast

Vår son fick diagnosen när barnläkaren frågade om symptomen, samt lyssnade på lungorna.
    Vi fick mediciner att testa med och eftersom de hjälpte jättebra fanns ingen tvekan.

Vi hade också varit en hel del på VC men där kunde de inget höra.

Barnastman växte bort efter ett par år, nu är han 9år och hostan kar har återkommit.

• Novmbertjej

Ett tips från en småbarnsmamma, men många vakna nätter och infektionsastma.

Dela en gul lök i fyra bitar och lägg den i lite vatten under sängen till natten. Det kommer inte att lukta gott, men det funkar på våra barn, och nu behöver vi inte ge dem medicin längre!!

Lycka till

• julia83

vi har vatt på vc 2 ggr å dom säger olika saker  och fått olika mediciner bla mollipect och bricanyl men tycker inte dom hjälpt nu har hon vatt snorfri i en vecka men inatt kom dett tillbaka men hostan på näterna har vatt hela tiden ycker så synd om henne.

• Flickan och kråkan
    julia83 skrev 2011-02-09 16:10:22 följande:
    vi har vatt på vc 2 ggr å dom säger olika saker  och fått olika mediciner bla mollipect och bricanyl men tycker inte dom hjälpt nu har hon vatt snorfri i en vecka men inatt kom dett tillbaka men hostan på näterna har vatt hela tiden ycker så synd om henne.
    Låter som sagt som förkylningsastma. Det är vanligt att små barn får astmaliknande besvär vid förkylning eftersom de har så trånga luftvägar. Ibland blir det bara en gång och inte mer. När de får samma problem återkommande vid förkylning brukar man få diagnosen infektionsastma.....och få airomir och pulmicorte som man inhalerar med sig hem. Airomir är luftrörsvidgande och pulmicort är inflammationsdämpande och verkar på längre sikt.
  • julia83

ok ska jag stå på mej då tycker ni om att få komma till en riktig barnläkare eller som sagt har hon vat mer eller mindre förskyld i närmre 3 månader nu?

• Flickan och kråkan
    julia83 skrev 2011-02-09 16:20:22 följande:
    ok ska jag stå på mej då tycker ni om att få komma till en riktig barnläkare eller som sagt har hon vat mer eller mindre förskyld i närmre 3 månader nu?
    Ja, det tycker jag absolut.
  • Starkast
    julia83 skrev 2011-02-09 16:20:22 följande:
    Klart att du ska.
    Ring till er barn och ungdomsmottagning och boka en tid hos barnläkare själv. Du måste absolut inte gå via VC.
    Slå upp på ert landstings hemsida så hittar du telefonnr till den mottagning som ligger närmast er.
Svar på tråden natthosta???