• trettioplus

Känner obehag inför nestlés reklam

"Ge barnen en bra start" och "de viktigaste människorna" etc...
    Och så är det reklam för nestlés barnprodukter.
    Är det bara mig det tumlar runt lite i kistan på?
    Nestlé är väl känt som ett skrupelfritt jätteföretag med massor av obehagliga saker på sitt samvete? Miljöförstöring och oetiska metoder för att kränga bröstmjölksersättning i de fattiga delarna av världen är väl bara några...

Nog för att jag vet att de har många varumärken och produkter under sig, men tillsammans med barnmaten och det budskapet tyckte jag det kändes extra äckligt.

• Svar på tråden Känner obehag inför nestlés reklam
  • Linda1976

Jo, jag har tänkt samma sak. Dessutom så skulle jag inte säga att en massa processad stärkelserik mat är vidare nyttig. Palmolja och skit som deras "mat" är full av. Örk.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • trettioplus

Stärkelse är knappast ett problem, möjligen resten.

• Linda1976
    trettioplus skrev 2011-02-07 23:04:21 följande:
    Stärkelse är knappast ett problem, möjligen resten.
    Jo, och allt det andra du skrev håller jag med om också. Men i min vardag är ju näringsinnehåll/kvalitet det första jag tänker på när det kommer till mat, och sen resten. Men inte mindre viktigt för det. Tvärtom.
  • trettioplus
    Linda1976 skrev 2011-02-08 08:04:30 följande:
    Jo, och allt det andra du skrev håller jag med om också. Men i min vardag är ju näringsinnehåll/kvalitet det första jag tänker på när det kommer till mat, och sen resten. Men inte mindre viktigt för det. Tvärtom.
    Nej, stärkelse är långsamma kolhydrater. Det är bara LCHF-dårarna som hävdar att det skulle vara skadligt på något vis. Vilket det givetvis inte är. Rotfrukter är basföda och innehåller både vitaminer och stärkelse.
  • Linda1976
    trettioplus skrev 2011-02-08 09:15:34 följande:
    Nej, stärkelse är långsamma kolhydrater. Det är bara LCHF-dårarna som hävdar att det skulle vara skadligt på något vis. Vilket det givetvis inte är. Rotfrukter är basföda och innehåller både vitaminer och stärkelse.
    Jag tänker inte på rotfrukter, utan på välling full med majsstärkelse, palmolja och annat skräp. 

Långsamma kolhydrater är  inte skadligt för friska normalviktiga människor, det håller jag med dig om. Jag däremot, som har ett stört fårhållningssätt till kolhydrater/socker mår bäst utan. Jag är ingen LCHF-dåre (såna finns, jag vet) men jag mår bäst av LCHF-mat, därmed inte sagt att alla gör det.

Palmolja och snabba carbs mår ingen bra av. 
  • trettioplus

Jag håller med dig i huvudsak, men opponerar mig mot att ingen mår bra av snabba kolhydrater. Inför träning (framförallt tävlingsprestation) kan det vara nödvändigt och frukt innehåller mycket bra saker också. Sedan kan man ju vara lite sparsam, så inte kroppen får en sockerschock.
    Sedan är det ju rätt poänglöst att sätta i sig vitt mjöl och sådant som inte innehåller någon näring heller (även om vetemjöl i sverige i regel är vitaminberikat). Fast det är himla gott med rostmackor! ;)

• Dr Mupp

Den är verkligen obehaglig. Inte nog med att de har hundratusentals med döda bebisar på sitt samvete så är ju maten som de säljer inte särskitlt nyttig. Vatten och stärkelse är huvudingredienserna i barnmatsburkarna och de innehåller för lite proteiner och fett.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Linda1976
    trettioplus skrev 2011-02-08 12:21:18 följande:
    Jag håller med dig i huvudsak, men opponerar mig mot att ingen mår bra av snabba kolhydrater. Inför träning (framförallt tävlingsprestation) kan det vara nödvändigt och frukt innehåller mycket bra saker också. Sedan kan man ju vara lite sparsam, så inte kroppen får en sockerschock.
    Sedan är det ju rätt poänglöst att sätta i sig vitt mjöl och sådant som inte innehåller någon näring heller (även om vetemjöl i sverige i regel är vitaminberikat). Fast det är himla gott med rostmackor! ;)
    Japp, rostmackor m lemon curd. Det är hälsokost för själen
  • mirre67
    trettioplus skrev 2011-02-08 09:15:34 följande:
    LCHF-dårarna?? VIlka är det?? De som äter rätt och har fattat att kolhydrater inte är bra för en??
  • Linda1976
    mirre67 skrev 2011-02-08 14:26:43 följande:
    LCHF-dårarna?? VIlka är det?? De som äter rätt och har fattat att kolhydrater inte är bra för en??
    Jag tror det är de som tycker att äpple är djävulens föda, du måste göra avbön i lchf-templet om du råkat äta en dressing gjord på solrosolja eftersom det är skadligt och fy faaaan om du åt en chokladbit du inte var säker på kakaohalten i. Typ.

OBS! Jag är själv hängiven lchf:are - men jag har lagt ner att prata om det eftersom alla tror att man är som Annika D och tror att lchf förhindrar cancer.  
Svar på tråden Känner obehag inför nestlés reklam