• Anonym (?)

Delar ni värderingar med den ni älskar??

Jag har alltid sagt att det viktigaste för att förhållande ska fungera, är att man har samma värderingar.

Nu tycker jag att det är så många gånger i mitt förhållande som jag funderar ifall jag verkligen delar samma värderingar som  min sambo. Det skrämmer mig....
    Hur kan man bygga på ett sådant förhållande??

• Svar på tråden Delar ni värderingar med den ni älskar??
  • Pimpinellan

Ja,i allt som är grundläggande har vi samma värderingar. Hade inte blivit tillsammans annars för det är viktigt både för mig och maken. Vi tog reda på sånt innan eftersom vi träffades på nätet. Vissa saker går absolut inte tumma på. Jag t.e.x hade aldrig i livet kunnat vara ihop med en som dricker alkohol. Andra har annat som är viktigt. Känner du att du måste tumma för mycket och/eller ge med dig får du ta en stark funderare på vad som är viktigare- du och dina värderingar eller personen ifråga du har ett förhållande med.

• crossfit

Ja, i princip i allt. Men det händer att vi har lite diskussioner ibland. Senast om och när man ska "toppa" barn/ungdomslag. Där hade vi helt olika åsikter. Men i de verkligt viktiga sakerna har vi samma värderingar.

• Insatt

Ja vi delar samma värderingar i allt som är viktigt för oss. Det är nästan skumt hur lika vi är, han är som en manlig version av mig.

• jennifer88

Vi delar samma grundläggande värderingar, men självklart kan vi ha diskussioner och liknande där vi har olika synsätt på saker, men i alla viktiga frågor tycker vi lika. Jag är väldigt glad att vi gör det och tror det är aneldninen till att förhållandet är så tryggt ch stabilt. Att vi har en liknande bakgrund och uppfostran (där värderingarna formats) tror jag har underlättat otroligt mycket. Extra viktigt blir det troligen när vi i framtiden skaffar barn.

• Anonym (?)
    Insatt skrev 2011-02-08 00:06:44 följande:
    Ja vi delar samma värderingar i allt som är viktigt för oss. Det är nästan skumt hur lika vi är, han är som en manlig version av mig.
    Va, är det så?!! Känns det nästan som din "själsfrände" om du nu tror på sådant :)
  • Anonym (?)
    Pimpinellan skrev 2011-02-07 23:43:01 följande:
    Ja,i allt som är grundläggande har vi samma värderingar. Hade inte blivit tillsammans annars för det är viktigt både för mig och maken. Vi tog reda på sånt innan eftersom vi träffades på nätet. Vissa saker går absolut inte tumma på. Jag t.e.x hade aldrig i livet kunnat vara ihop med en som dricker alkohol. Andra har annat som är viktigt. Känner du att du måste tumma för mycket och/eller ge med dig får du ta en stark funderare på vad som är viktigare- du och dina värderingar eller personen ifråga du har ett förhållande med.
    Ja, det låter ju jättebra.

Njae, kanske inte tumma på. Snarare att jag blir arg och upprörd för att han kan säga saker som inte finns i min värld...
  • Anonym (?)
    crossfit skrev 2011-02-07 23:49:58 följande:
    Ja, i princip i allt. Men det händer att vi har lite diskussioner ibland. Senast om och när man ska "toppa" barn/ungdomslag. Där hade vi helt olika åsikter. Men i de verkligt viktiga sakerna har vi samma värderingar.
    När du säger "de verkligt viktiga sakerna" vad menar du då?
  • crossfit

Ja, vad menar jag då? Har svårt att uttrycka det i text. Enkelt uttryckt hur vi ser på omvärlden. Medmänniskor, djur och natur. Men framför allt hur vi behandlar varandra. Synen på jämställdhet. Alla människors lika värde. Politisk riktning, dock ej alltid i enskilda sakfrågor.

• Jemp

I det stora hela, ja. Dock har vi rakt motsatta åsikter politiskt.

• Anonym (?)
    crossfit skrev 2011-02-08 01:16:07 följande:
    Ja, vad menar jag då? Har svårt att uttrycka det i text. Enkelt uttryckt hur vi ser på omvärlden. Medmänniskor, djur och natur. Men framför allt hur vi behandlar varandra. Synen på jämställdhet. Alla människors lika värde. Politisk riktning, dock ej alltid i enskilda sakfrågor.
    Hm, jaa..det är ju det jag tänker....Sådant är ju jätteviktigt.... Varför har det tagit så lång tid för mig att se hur olika värderingar vi har??!!!( Alltså detta är inte en fråga just till dig, nästan mer till mig själv:)

Har du någon erfarenhet av att det motsatta? Varit tillsammans med någon som inte delat Dina värderingar??
Svar på tråden Delar ni värderingar med den ni älskar??