• Anonym (Aldrig hört)

Springmask kryper in i slidan

Barnen har smittat mig med springmask och vi har behandlat. Är pedagog o har haft det en gång tidigare. Båda gångerna har det kliat även inne i slidan o jag har hittat maskar därinne. Har aldrig läst annat än att de lägger ägg vid ändtarmsmynningen. Vad har de ut av att krypa in i slidan, undrar man? Fick det problemet innan jag hade barn, så det skadade ju inget. Men man läser överallt att springmask är så ofarligt. Nån som varit med om detta eller vet mer?

• Svar på tråden Springmask kryper in i slidan
  • Anonym (Aldrig hört)
    Marzenie o dziecko skrev 2011-02-10 00:39:58 följande:
    Du kanske inte har städat ordentligt...Ägg kan överleva i damm i 2 veckor och man kan därför också smittas när man andas in damm.
    Varför skulle jag inte ha gjort det?
  • Anonym (Aldrig hört)

[quote][quote-nick]Anonym skrev 2011-02-10 00:42:24 följande:[/quote-nick]Akta så masken inte hittar in till livmodern och göttar sig, vem vill veta vad som kommer efter 9 månader då ;D[/quote

Extremt okänsligt! Tycker du ska be om ursäkt!

• Anonym (: ))
    Anonym (Aldrig hört) skrev 2011-02-10 10:20:06 följande:
    Varför skulle jag inte ha gjort det?
    Hon skrev svaret i samma fråga : ) att äggen kan finnas kvar i dammet : ) Och attd u kunnat blivit smittat på så sätt antar jag : )

läskigt med springmask hoppas det går över av behandlingen nu !
  • Anonym

Springmask är ju vanligt bland barn och lever man med barn eller jobbar med dem är det lätt att smittas. Spelar det någon roll hur ?  Har hört någon gång det där med att de tar sig till slidan. Läs på 1177, där kanske står något.

• Anonym (Aldrig hört)
    Anonym (: )) skrev 2011-02-10 10:23:46 följande:
    Hon skrev svaret i samma fråga : ) att äggen kan finnas kvar i dammet : ) Och attd u kunnat blivit smittat på så sätt antar jag : )

läskigt med springmask hoppas det går över av behandlingen nu !
    Man förutsätter inte att någon inte städat!
  • Anonym (Aldrig hört)
    Anonym skrev 2011-02-10 10:30:31 följande:
    Springmask är ju vanligt bland barn och lever man med barn eller jobbar med dem är det lätt att smittas. Spelar det någon roll hur ?  Har hört någon gång det där med att de tar sig till slidan. Läs på 1177, där kanske står något.
    Tråden startades inte för att det spelar nån roll,om du läser igen.
  • 071001

Ts, jag menade mer "Var kommer de i från? Men jag kan ta reda på det själv , undrade bara.

• Insatt

Det låter väl inte helt osökt att de förvillar sig in i slida när de krupit ur rumpan, avstånden där nere är ju inte direkt astronomiska. Men de har ju inget där att göra så de kommer nog ut igen.

• TheFamily

Men luftburet är det väl ändå inte! Springmask är ju inget virus.
    Smittar om man får i sig ägg via händerna som man stoppar i munnen ( kan sitta under naglarna). Äggen måste alltså komma in i munnen för att du ska smittas. Smittar också via sex.

• Insatt
    TheFamily skrev 2011-02-11 11:53:46 följande:
    Smittar om man får i sig ägg via händerna som man stoppar i munnen ( kan sitta under naglarna). Äggen måste alltså komma in i munnen för att du ska smittas. Smittar också via sex.
    Jag har hört att äggen kan vara luftburna, men det kanske bara är nått som läkarna säger för att föräldrarna inte indignerat ska säga "Men JAG stoppar minsann ALDERIG fingrarna i munnen!!!".
  • Hallonmumsan
    TheFamily skrev 2011-02-11 11:53:46 följande:
    det är luft buret. ägen hamnar i underbyxor sängkläder mm och när man tar av sig hamnar det på golvet och far runt i luften. man får den vägen in det i munen och ägen kläck i tarmarna på nästa person. det är oerhört smittsamt och det är vanligt att en hel dagisgrupp åker på det om någon har det
    det har inget med städningen att göra.
    vi fick springmask här hemma och jag städa grundligt tvättade sängkläderna flera gånger på en vecka. byte underbyxor och pyamas på barnen varjedag och tvättade rumpan efter varje toabesök. jag tvättade tillochmed soffklädseln men ändå fick dom det igen efter en månad. antagligen så har jag missat nånstanns eller leksaker eller så kom det ifrån dagis.
  • Wittra
    Anonym (Aldrig hört) skrev 2011-02-10 10:32:59 följande:
    Man förutsätter inte att någon inte städat!
    ?? När det kommer till springmask så måste man städa något överjävligt mkt, därför kanske man undrar om du städat tillräckligt. Efter vad jag hört så ska man t.e.x vädra och tvätta alla sängkläder, handdukar o övriga textilier som man har på sig. Man ska tvätta toan väldigt noga och skura golvet runt toan. Man ska också tvätta övriga golv och damma mycket, mycket noga.
    Vi pratar ingen ordinär städning utan verkligen storstädning, därför kanske någon undrade om du verkligen städat så grundligt. 
  • Lyktan

Min dotter drabbades av springmask, och det var hur många som helst som kröp in i slidan på henne.
    Läkaren sa att de gör så för att det är varmt och mysigt där och inga fiender finns inne. Men det är bara i avföringen äggen kläcks. De kan inte kläckas någon annanstans. Däremot läggs det ägg lite varstans i väntan på att bli kläckta i människan, dvs sängkläder, underkläder, dörrhandtag, golvet etc
    Så därför är det otroligt viktigt att inom de två närmaste dagarna efter penicilin, tvätta ALLT! Och därefter inom två vecor, samma procedur.
    Det minimerar risken för att ett litet ägg har överlevt någonstans och kommer in i tarmsystemet igen.

• Anonym
    Wittra skrev 2011-02-11 15:51:07 följande:
    ?? När det kommer till springmask så måste man städa något överjävligt mkt, därför kanske man undrar om du städat tillräckligt. Efter vad jag hört så ska man t.e.x vädra och tvätta alla sängkläder, handdukar o övriga textilier som man har på sig. Man ska tvätta toan väldigt noga och skura golvet runt toan. Man ska också tvätta övriga golv och damma mycket, mycket noga.
    Vi pratar ingen ordinär städning utan verkligen storstädning, därför kanske någon undrade om du verkligen städat så grundligt. 
    Alltså, när vi fick det hemma var det inte tal om någon städning av de mått du beskriver.
    Det var att inta maskmedel, hålla naglarna korta, tvätta sängkläder och handdukar +underkläder varmt.
    Och att städa sovrummet noga.
    Vi gjorde det och blev av med maskarna på en gång.
    Vi följde de rekommendationerna vi fick från sjukvården.
  • Anonym (åh fy)

Åh stackars, maskar i muttan, jag hade dött, men så har jag ju världens fobi för maskar också. Sorry, inget illa ment, men det låter ju för hemskt! Hoppas du blir kvitt det!!

• anonym 19

Hej Använd Vaselinsalva som finns på apotek. Undrar varför inte personal upplyser folk om det-antagligen får de sälja mer medicin då! Man kan totalt bota springmask genom att smörja med vaselin tills allt försvunnit. Maskarna fastnar och äggen förstörs när de kan inte ta sig ut . Det är långt från värmen- och för kallt för äggen! Enkelt och tipsat från bakteriolog på Smittskyddet!

• anonym 19

Jätte bra om du som pedagog sprider denna kunskap till alla ledsna kliande barn och föräldrar. VASELIN!

• Anonym (Fyfn)

Eeeeww, fy fasiken, varför läste jag detta inlägg??? Maskar i slidan??? Men herreguuuud, snacka om. Hur sjutton kan en del ha maskar inuti födelsekanalen? Vad GÖÖÖR ni egentligen för att få till det så?

• en tjej med manga fragor992

Jag har fått mens för ungefär 2 år sen. igår när vi hade pjamasparty o gick på toa för att något kiklades i slidan. Hitta en vitt äcklig mask krypande precis utanför! Vad händer om jag har mens samtidigt? Och kan jag smittat de andra isåfall?(jag hade ju bara en mask o de har inte kliat) Och borde jag berätta för mina föräldrar? (lite pinsamt, vill inte att de ska kolla i mitt underliv..)

• Anonym (VIDRIGT)

Ännu en anledning att hålla barn på långt avstånd. Dom är som vandrande smitthärdar. Fy fan

Svar på tråden Springmask kryper in i slidan