• Lotten73

arbetslös men vill studera

Jag är arbetslös och vill studera vet ej vad som skulle vra bra att studera på för typ av utbildning.
    Jag är 30+.
    Har hittat nåt på kommvux som skulle passa mig och det är på distans men nu undrar jag om jag studerar på kommvux leder det till att jag efter avslutad utbildning kan söka jobb inom det jag studerar?
    Får man godkännt betyg för att söka jobb eller är det godkännt för att studera vidare?
    Jag hänger inte riktigt med så jag önskar att någon här kunna hjälpa mig.
    Vet att jag måste ta csn lån och det har jag haft förut.

Förvirrad blivande student?

• Svar på tråden arbetslös men vill studera
  • hemlig02

Vadutbildnngen leder fram till beror ju precis på vilken utbildning det är. Om det är en yrkesinriktad utbildning det handlar om. Vad har du tänkt läsa?

• Kofttanten

Du får godkänt på att du klarat kursen. Sen beror det väl på vilka jobb du söker om du behöver mer utbildning. Ingen kan hindra dig att söka jobb.

• hemlig02

Oj,8lev lite fel. Skulle skriva att om det är en yrkesinriktad utbildning,- bör du kunna söka jobb inom området sen

• Pfyrix

akta bara så du inte blir av med akassan.. :)
    Vore trist att plugga upp och seda får man inget jobb varpå af nekar en att komma tillbaka.. :)

Så kolla reglerna med dom först. (och var noga)

Är man inskriven i JOB och pluggar mer än 12 månader så står man utan rätt till ersättning sen om olyckan är framme att man inte fick ett jobb efter studierna.
    Vilket kan vara förödande eftersom man måste uppfylla ett nytt jobbvillkor via a-kassan för få hjälp (dvs få ett jobb och jobba upp ny akassa)

Så kolla noga vad som gäller för dig. :)

• ibisen

Beror på vad det är du ska studera, kan du berätta om utbildningen?

Är det yrkesförberedande så ska du kunna söka jobb på det underlaget
    men om du t ex pluggar enskilda kurser för att höja betygen från gymnasiet då ökar/förbättrar du dina möjligheter om du skulle vilja söka vidare till en annan utbildning på t ex högskola

• ibisen

oj, vad långsam jag var på att svara haha ingen som skrivit när jag gick in och läste tråden Skäms

• Lotten73

Jag hade tänkt studera följade:
    Socialt behandlingsarbete och Alternativ medicin.(har förkunskaper)
    Det är två distansutbildningar.
    Men nu blir jag osäker eftersom ni säger att man kan bli utan ersättning efter avslutad utbildning om oturen blir att jag inte får jobb.
    Varför kan man inte  få studera det visar ju att man bryr sig vill göra nåt med sitt liv utan att bli utförsäkrad?
    Måste ta reda på fakta innan jag hoppar på detta så jag inte blir helt utanför systemet sedan.

• Pfyrix

Ja kolla noggrant vad som gäller oavsett...
    Inte kul att hamna i rävsaxen senare för att man inte kollade vad AF och akassan har för regler. :)

Lycka till
    :D

• ibisen

Det kanske är lite OT, men varför skulle man inte ha rätt till ersättning om man pluggat?
    Jag har för mig att det viktigaste är att det är sammanhängande perioder, alltså om du vet att du inte har jobb dagen efter du tagit examen så ska du infinna dig på Arbetsförmedlingen den dagen för att anmäla dig som arbetslös. Det som kan vara är att ersättningsnivån blir lägre.

Jag pluggade i 3 år, med både upphåll av privata anledningar + mammaledighet,  arbetade i tre månader efter examen, var därefter utan jobb, jag har fått ersättning utan problem.

• Lotten73

Jag är ju med i Jobb och utvecklingsgarantin då kanske det är andra regler som gäller.
    Försöker få tag i min handläggare men utan resultat får försöka tills det lyckas fråga henne dessa saker så jag vet om det blir till att studera eller fortsätta  försöka få jobb.
    Nåt borde man ju kunna göra utan att af är så jäkla hårda på ersättningen om man blir utan jobb.

• Pfyrix

Hmmmm då är det som så att vid studier så säger reglerna bla att om du är utskriven ur JOB (jobb och utvecklingsgarantin) mer än 12 månader så är du inte välkommen tillbaka..
    Jag råkade precis ut för samma sak (samma regler gäller för sjukskrivna och föräldralediga inom JOB) är man borta 12 månader så får man inte skrivas in igen efteråt, och man måste skrivas ut eftesom man inte deltar i JOB.
    Helt värdelösa regler.

Men frånvaro 12 månader så bye bye tydligen..

:(

OCH man får inte studera samtidigt om det inte är via AF.
     På akassan fick man åtmisntone förut studera på kvällen (med tillstånd) men det får man inte göra via JOB vad jag uppfattat det som.. Som inskriven där får man fanimeh inte göra ett skit utan att riskera sin ersättning, inte ens få barn... *muttrar*

• Lotten73

Pfyrix:kan detta verkligen stämma att man inte får studera längre än 12 månader?
    måste verkligen höra med af job vad som gäller.
    Vill inte gå till soc sedan tigga om pengar för att ha råd bo kvar eller värre få flytta till en liten lgh med familjen usch.
    Fan vad hårda dom ska vara på jobb/af.
    Fattar inte att dom inte kan bli glada att man själv vill göra nåt?

• Pfyrix

Japp iaf när jag kollade om det verkligen var sant att jag inte skulle få bli inskriven igen på af för att hade varit föräldraledig i 14 månader (den regeln fanns inte när jag gick på FL.. :(  )

Mmmm man ska göra allt i sin makt heter det så fint...  Men man får inte göra allt om man inte törs riskera sin ersättning, men som inskriven på JOB  dinglar man ju längst ner i näringskedjan. :P

• Lotten73

Ni har så rätt så man blir av med ersättningen om man studerar mer än 12 månader.
    dom flesta kurser utbildningar brukar ju vara längre så vad gör man.
    Nån som vet hur studielängden räknas?
    !00 poäng =?
    Jag är inne på första månaden av JOB .
    Nån som vet hur fort handläggningen på csn kan ta?
    Har ju bara 11 månader kvar och dom går ju fort.
    Vad gör man?
    Vilka världelösa regler af har.

• Lotten73

gäller även 12 månaders studier för att få ha kvar ersättninge efter studier dom som är i fas 3?

• Pfyrix

studielängden är oavsett vilken fas man är i... :(

100 p på högskola eller komvux?

11 månader kvar av vad?

• Lotten73

100 poäng på kommvux.
    11 månader kvar innan jag hamnar i fas 3.
    Tycker detta är jobbigt.
    Varför kunna af inte informera mig om vad som skulle ske innan jag gick in i JOB.
    Då hade jag kunnat börja studera mkt tidigare och inte vart i denna sits.
    Fan vad jag hatar detta.
    så om jag usch fy skulle komma i fas 3 är allt kört då?
    Har man inga rättigheter då eller bestämmer af/JOB vad som ska ske?

• Lotten73

Få ta söka alla jobb trots att man vet att man inte kan få vissa av dom.
    Lika brq skicka iväg ansökan efter ansökan och sedan om man har tur får man napp på nåt jobb.
    Jag vill inte ha det så här nu.
    vem är i fas 3 och kan berätta hur det är?
    Hur länge är man i fas 1 rsp fas 3?
    kanske jag får flytta till annan ort för att få jobb men kruxet är barnen spom är rotade här men men det löser sig vä lom det skulle bli så.
    och nu är min handläggare sjuk eller har sjuka barn för 3:dje gången på 1 månad.
    Så henne får man inte så mkt hjälp av just nu.
    Ska man behöva göra allt själv???

• ThisIsMe
    Lotten73 skrev 2011-02-10 18:15:43 följande:
    100 poäng på kommvux.
    100 gymnasiepoäng är inte mycket. En termins heltidsstudier är 400 poäng (eller därikring).
  • ThisIsMe
    Lotten73 skrev 2011-02-10 18:24:25 följande:
    Ska man behöva göra allt själv???
    Ja!
Svar på tråden arbetslös men vill studera