hjälp... kris...
Vad i hela världen är det för en mespropp till pappa som skyller en icke fungerande situation på sin nya flickvän??? Om HANS barn blir lidande av situationen så är det HANS ansvar att se till att lösa det. Blanda inte in den nya flickvännen i detta utan se till att PAPPAN tar sitt ansvar för att barnen skall må bra!
Sen är det så att barn ofta säger det de känner att man vill att de skall säga, så att de "bröt ihop" när ni skulle prata allvar om situationen skulle jag visserligen se som ett allvarligt tecken på att situationen inte fungerar, men jag skulle då rakt inte ta för givet att allt är en ny "styvmammas" fel! Kanske mår de helt enkelt dåligt för att de märker att kommunikationen mellan deras mamma och pappa inte fungerar, och de har tydligen märkt att mamma accepterar att de utmålar pappas flickvän som en häxa så därför är den enklaste lösningen att skylla på att hon förstör deras liv.
Har själv en bonusdotter som ofta går hem till sin mamma och talar om hur dum i huvudet JAG är så snart hon har haft en konflikt med sin pappa. Oavsett om jag så har stått på hennes sida i konflikten, eller inte överhuvudtaget varit inblandad, så är det så mycket enklare att skylla på mig som "utomstående", och mamman är alltid lika mottaglig för detta. Det är fruktansvärt jobbigt att alltid få skulden för allt och jag blir lika irriterad varje gång jag läser här på FL om bonusmammor som tydligen styr sina män som marionetter och förstör allt. Jag undrar hur mycket sanning det ligger i detta och hur mycket det handlar om att hitta en enkel syndabock. Min man har en egen vilja och egna åsikter som han står för, ibland är de i linje med mina, ibland inte, oftast är de inte alls i linje med hans ex:s åsikter (en anledning till att det är hans ex...), men oavsett vilket så verkar jag vara den som får skulden till allt ont...