• Oneesan

Ni som bor i Sandviken med omnejd se hit!

Familjen planerar att ta sitt pick och pack och flytta till Sandviken. Men jag har aldrig varit där förutom en snabb genomresa då vi var på semester i Gävle. Jag hoppas därför att några som bor där kan hjälpa mig och ge mig några tips.

Vi tänkte hyra en lägenhet ett tag innan husköp, men vart ska man hyra? Vi vill inte vara centralt utan söker ett lugnt område med grönområden, nära till naturen och inte en massa höghus och betongförort (om ni förstår vad jag menar). Jag har anmält intresse för några områden, men jag utgick från bilder på hemsidan så några kanske är helt fel tänkt, dessa är: Björksätra, Gamla bruket, Järbo, Mossvägen, Nya bruket, Storvik, Vallhov, Årsunda och Södra björksätra radhus.

Vilka är bäst? Eller finns det bättre områden?

Arigato
  • Svar på tråden Ni som bor i Sandviken med omnejd se hit!
  • 89Mamma10o12

Jag bor i sandviken.

Järbo o Årsunda
    ligger utanför sandviken men där är det mycket natur. Björksätra har blivit lugnare nu för tiden- Gamla bruket är fint o lugnt men centralt är det likaså nyabruket det är också centralt. O Storvik ligger utanför sandviken, jag bodde där när jag var liten, där är det också lite mer skog osv fast inte lika mycket som järbo/årsunda. Vallhov ligger inte centralt där är det ganska lungt

• Oneesan

Oj jag hade visst hittat i alla riktningar

Någon av dessa som är smart att undvika?

Och kan man känna lukten från fabriken i Gävle i Sandviken?

Arigato
  • Tettan

Fabriken i Gävle? Förmodar att det är skutskär du menar? Nejdå det känns inte. Det finns ju även en fabrik i Sandviken.

Hur det är i områdena nu för tiden vet jag inte (var några år sedan jag bodde i Sandviken, jobbar dock där...)
    Men nära centrum (som inte är mycket att hurra för) och resecentrum där bussar och tåg går har du ju från Nya Bruket. Gamla bruket har jag för mig att det är lång köp till, annars är det ju mysigt.

Vill man bo i utkanten så är ju södra björksätra bra, annars skulle jag föreslå vallhov. Där har jag bott och trivdes jättebra.

• 89Mamma10o12
    Oneesan skrev 2011-02-08 17:55:40 följande:
    Oj jag hade visst hittat i alla riktningar

Någon av dessa som är smart att undvika?

Och kan man känna lukten från fabriken i Gävle i Sandviken?
    Haha ja :). Jadu det är nog inviduellt vad man söker, personligen hade jag undvikit järbo,årsund och storvik men det är bara för att det är en bit ifrån sandviken
  • Oneesan
    Tettan skrev 2011-02-08 18:01:29 följande:
    Fabriken i Gävle? Förmodar att det är skutskär du menar? Nejdå det känns inte. Det finns ju även en fabrik i Sandviken.

Hur det är i områdena nu för tiden vet jag inte (var några år sedan jag bodde i Sandviken, jobbar dock där...)
    Men nära centrum (som inte är mycket att hurra för) och resecentrum där bussar och tåg går har du ju från Nya Bruket. Gamla bruket har jag för mig att det är lång köp till, annars är det ju mysigt.

Vill man bo i utkanten så är ju södra björksätra bra, annars skulle jag föreslå vallhov. Där har jag bott och trivdes jättebra.
    Ojdå, så geografiskt kunnig var man. vi kände en lukt när vi var i Gävle på semester så vi gissade att det låg en fabrik i närheten. Jag bodde i Härnösand ett tag och vande mig aldrig med lukten från pappersfabriken i Timrå
    Arigato
  • Oneesan

tack för era tips. Det känns lite läskigt och spännande att ta en lägenhet utan att titta innan.

Arigato
  • Khitele

Jag bor i Nya Bruket. Här är det nära till stan, bra för barnfamiljer (åtminstone 2 bra förskolor inom gångavstånd) och nära till badhus och lagom affär (de tar till och med in produkter man saknar!). Nära till tåg/busstation med. 4:orna i detta område är många gånger byggda i två våningar (sovrum + badrum uppe och vardagsrum + toa + kök nere), samt stora och rymliga. Rekommenderas till de som har råd. Dessutom är området byggt med lekpark/tvättstuga/hyreslokal i mitten och så lägenheter runt gården. Har man lite större barn kan de lära sig att hålla sig vid sandlådor/gungorna som finns på gården medans förälder håller koll från balkong/altan/är i tvättstugan. Större nybyggd lekpark (ett litet område för ett år och uppåt och så ett större område för de som är äldre, samt bollplan osv). Den sk Stadsparken (pulka på vinter/picknick på sommaren) finns också den på gångavstånd.
    Vi har "Unga Örnar", ABF och "IOGT-NTO" som har olika aktiviteter (även för vuxna) i området. Samt ett större grönområdet mitt i området där det rätt så ofta ordnas aktiviteter (tex områdets dag osv).

Sedan till minuslista. Hyrorna börjar bli på tok för dyra (jämför själv motför tex Björksätra fast där behöver man nästan busskort). Skolan som ligger alldeles intill området är inte optimal eftersom de har trängt in för många elever då de stängt igen andra skolor. Så klotter förekommer pga barns protester mot dålig skola.

Själv är jag väldigt nöjd med detta område eftersom mina barn kan få leka av sig ute på gården eller så kan 7 åringen springa över till en vän eller över till "IOGT-NTO" huset där "Juniorerna" håller till på onsdagarna utan att jag ska vara rädd att hon behöver gå över någon trafikerad väg (bilar är förbjudna inom området om det inte gäller flytt). Förskolan ser jag ifrån mitt fönster så det är väldigt nära.

Men allt är en smaksak. Hörde inne på "Sandvikenhus" av en som sökte lägenhet: "Nä, man kan inte bo på "Nya Bruket".
    Troligtvis eftersom det alltid varit här som arbetarna bott och verkat. Troligtvis så kan man anta att medelsvensson trivs väldigt bra här.

• Khitele

Kan även tillägga att hyr du inom "Sandvikenhus" och inte är nöjd så kan man enkelt få byta lägenhet. Så från en månad till en annan kan du få en större, mindre eller en lägenhet i annat område. Det kallar jag bra service !

Svar på tråden Ni som bor i Sandviken med omnejd se hit!