Finns det dåliga barnböcker?
Finns det finkultur vad det gäller barnböcker? Finns det skadliga barnböcker? Är läsa-lätt-böcker som massproduceras något som man bör undanhålla barnen, och hur är det med serietidningar och liknande?
Finns det finkultur vad det gäller barnböcker? Finns det skadliga barnböcker? Är läsa-lätt-böcker som massproduceras något som man bör undanhålla barnen, och hur är det med serietidningar och liknande?
Förlåt men det är inte svårare att läsa "Pelle vill sitta I stolen". vem borta? är ju helt värdelös. Opedagogisk!
Jag har väldigt svårt för Elsa Beskow-böckerna där de slår barn. Hur fasen kan de sälja så bra som de gör?
Jag gillar inte Max-böckerna, vi har 3 st där hemma och i två av dem slår Max diverse djur (slår en anka som tagit hans napp och drar en hund i örat för att den tagit hans kaka)... Det är ingenting jag vill lära mitt barn (vi läser ff böckerna, men hoppar över vissa delar).
Jag gillar inte Max-böckerna. Det är bebisspråk i dem. Ex: Max glad, Max kissa golvet...
Det finns riktigt dåliga barnböcker! Tex den bok vi fick om Fred Flinta där historierna inte ens passar till bilderna och översättningen från engelska till svenska var bedrövlig. Och felstavad. Återvinningen nästa och jag har inte det minsta dåligt samvete för det.
Sedan finns det dåliga böcker som inte är lika katastrofalt dåliga, bara fantasilösa och de känns ofta massproducerade. Som Thomaståget-böcker eller Disneyböcker eller Clifford. Meh. Jag läser massor av dem för mina barn för att de ber om det, men brukar försöka begränsa det till en genomläsning per gång.
Jag försöker erbjuda många olika sorters böcker i olika kategorier och låter även barnen välja själv på biblioteket. Censurerar gör jag nästan bara om jag tror att ungarna skulle tycka att det är för läskigt eller om jag tycker att det blir racistiskt (lilla huset på prärien!) och jag inte känner att vi är mogna för de diskussionerna just då.