• Anonym (HIV?)

Hiv test - när svar?

Ett hiv test togs i torsdags förra veckan på kemlab. Om de hade visat sig positivt hade man fått veta det vid det här laget eller dröjer det längre? I morgon är det 1 vecka. Någon som vet?

• Svar på tråden Hiv test - när svar?
  • Anonym

högst en v innan svaret är klart!
    Vet inte hur det går till när man meddelar.

• Anonym (DSK)

En vecka tar det innan svaret kommer

• Anonym (SSK)

Hej!

Var har du tagit testet om jag får fråga? Enligt min erfarenhet så bokar man även ett  återbesök i samband med att man tar ett test.
    Svaret från kemlab är klart samma dag eller dagen efter. Så svaret ska finnas nu. I stockholm kan man ta snabbtest för HIV på vissa infektionsmottagningar så svaret går alltså fort att få¨fram.

Jag skulle gissa på att eftersom ingen ringt dig och bett dig komma på återbesök så  är testet negativt., ett positivt svar är inget man skickar på posten. Och om du tex tagit provet på VC så skulle nog nån från lab ringt ansvarig läkare för att tala om att första testet är positivt och att du omgående måste ta ett till.

• Anonym (SSK)

Anonym nr 10, om trådstartaren har utsatt sig för en smittorisk så är ju inte sannolikheten liten..

• Anonym (HIV?)
    Anonym (SSK) skrev 2011-02-09 09:25:34 följande:
    Hej!

Var har du tagit testet om jag får fråga? Enligt min erfarenhet så bokar man även ett  återbesök i samband med att man tar ett test.
    Svaret från kemlab är klart samma dag eller dagen efter. Så svaret ska finnas nu. I stockholm kan man ta snabbtest för HIV på vissa infektionsmottagningar så svaret går alltså fort att få¨fram.

Jag skulle gissa på att eftersom ingen ringt dig och bett dig komma på återbesök så  är testet negativt., ett positivt svar är inget man skickar på posten. Och om du tex tagit provet på VC så skulle nog nån från lab ringt ansvarig läkare för att tala om att första testet är positivt och att du omgående måste ta ett till.
    Testet är taget på kemlab. Remiss för testet är utskrivet av läkare. Vad jag egentligen vill ha svar på var det du svarade på. Hoppas du har rätt... Jag menar att om de får ett positivt svar på kemlab så bör de väl skicka det till läkaren på en gång och då bör väl läkaren kontakta en med detsamma eller hur?
  • Anonym

hej... tror att de hade ringt dig redan om du haft HIV..
    Min kompis fick ett samtal redan några dagar efter testet.... det var tom på en lördag.
    Håller tummarna för att ditt test är neg.

• Anonym (SSK)

Precis, ett positivt test ringer man om omgående, man skickar inte det på post. Eller jag har aldrig hört talas om att det skulle gått till så, till och med på sjukhuset så ringer de om sådana svar, även om vi också får upp det direkt på datorerna.

Även om man utsätter sig för risker så är ju dock HIV relativt svårt att få, i jämförelse med hepatit C och B. Hepatiterna är också allvarliga sjukdomar som inte alltid går att behandla. Om du utsätter dig för risker så bör du ha vaccinerat dig för Hepatit B och alllra allra helst sluta utsätta dig för risker för blodburna infektioner.

• Anonym (HIV?)
    Anonym (SSK) skrev 2011-02-09 09:37:14 följande:
    Precis, ett positivt test ringer man om omgående, man skickar inte det på post. Eller jag har aldrig hört talas om att det skulle gått till så, till och med på sjukhuset så ringer de om sådana svar, även om vi också får upp det direkt på datorerna.

Även om man utsätter sig för risker så är ju dock HIV relativt svårt att få, i jämförelse med hepatit C och B. Hepatiterna är också allvarliga sjukdomar som inte alltid går att behandla. Om du utsätter dig för risker så bör du ha vaccinerat dig för Hepatit B och alllra allra helst sluta utsätta dig för risker för blodburna infektioner.
    Tack för svar. Tror ni att jag kan andas ut? Vågar nog inte göra det förrän till helgen ändå. Får man alltid svar på hiv-prov även om det är neg? Givetvis utsätter jag inte mig för risk. Har bittert ångrat den risk jag utsatt mig för. Väldigt mycket ångest!!!!!!
  • Anonym (HIV?)
    Anonym skrev 2011-02-09 09:32:31 följande:
    hej... tror att de hade ringt dig redan om du haft HIV..
    Min kompis fick ett samtal redan några dagar efter testet.... det var tom på en lördag.
    Håller tummarna för att ditt test är neg.
    Hur fick din kompis hiv? På vilket sätt märkte hon att det inte stod rätt till med henne?
  • Anonym
    Anonym (HIV?) skrev 2011-02-09 09:44:03 följande:
    Hur fick din kompis hiv? På vilket sätt märkte hon att det inte stod rätt till med henne?
    Min kompis fick det när hon var 16 i samband med sexuell kontakt....
    Hon märke inget speciellt utan fick reda på det ca ett år senare genom ett test  ....
    Det är nu snart 15 år sen....
  • Anonym (HIV?)
    Anonym skrev 2011-02-09 10:34:25 följande:
    Min kompis fick det när hon var 16 i samband med sexuell kontakt....
    Hon märke inget speciellt utan fick reda på det ca ett år senare genom ett test  ....
    Det är nu snart 15 år sen....
    Oj, hur mår hon i dag? Äter hon medicin? Har hon bildat familj?
  • Anonym
    Anonym (HIV?) skrev 2011-02-09 12:54:20 följande:
    Oj, hur mår hon i dag? Äter hon medicin? Har hon bildat familj?
    hon mår bra... nä tror inte att hon äter nån medicin nu faktiskt.
    Hon har två barn ( som båda är friska) och är gift med en man utan HIV.
    Hon åt ju medicin under och efter graviditeten just för att smittan inte skulle gå över till barnet ( även om det finns liten risk förstås).
    Starkare människa får man leta efter.....
Svar på tråden Hiv test - när svar?