• Anonym

Säga åt min feta kompis att hon får köpa en ny säng eller köpa en själv på avbetalning?

Exakt det här hände igår....

Min kompis kom på ett besök med sina två barn. När vi satt i köket och fikade såg vi hennes lilla på 14 månader öppna sovrumsdörren. Hon sitter kvar och säger nåt i stil med "men XXX, vad ska du där inne och göra, det får man väl inte". Jag hör hur ungen tar i (låter som att hon försöker ta sig upp på sängen) och säger det. Hon börjar då skrika "NEJ INTE KLÄTTRA PÅ SÄNGEN, MAN KAN RAMLA" typ sådär några gånger (som om en 14 månaders lyssnar när de dessutom inte heller har nån ögonkontakt). Kompisen sitter fortfarande på baken och gör inget. Sen hör vi ett krasch (ungen slår ner en lampa) och DÅ kunde hon resa på sig.  På vägen till sovrummet ser vi hur ungen står på sängen och precis då tappar balansen lite, så kompisen med sina närmare 160 kilo kastar sig på sängen för att ta emot och det sa bara PANG!!!! Hon måste ha hört det men sa inget. Direkt när dom hade gått var jag tvungen att undersöka om sängen fortfarande var säker. När jag tittade under såg jag att 3 st brädor hade gått av mitt i tu. I natt vid 1 var min man tvungen att förflytta sig till soffan för att han fick så ont i ryggen av att sova på madrassen (blev ju ett grop så hela ryggraden blir sne) så det är ganska akut att skaffa sig en ny madrass. Träet som brädorna satt på har spruckit lite så det hjälper nog inte att spika fast några nya. Vi behöver helt enkelt en ny resårmadrass som kostar några tusen. Vad ska jag göra? jag vet att det här med vikten är jätte känsligt för henne och jag vill inte såra henne, men samtidigt så har vi själva inte råd att köpa nåt nu och måste då ta på avbetalning. Dessutom har hennes ungar förstört några saker hos oss tidigare och hon har aldrig erbjudit sig att betala och jag har hört henne säga om andra att får man barn på besök så "får man skylla sig själv lite grann". Dessutom hjälpte hon inte ens mig att plocka upp glasbitarna efter lampskärmen som ungen välte igår. Vad skulle ni gjort???

• Svar på tråden Säga åt min feta kompis att hon får köpa en ny säng eller köpa en själv på avbetalning?
  • mimsan01
    Millicent skrev 2011-02-10 12:29:48 följande:
    Jag förstår iten...du skriver om brädor som gått av men ändå är det resårmadrassen som är trasig? Både och??
    Är det bara ribbotten så går det ju att köpa ny ganska billigt.

Hur viktig är denna vän för dig?
    Hur viktigt är det för dig att inte genera någon?

Du kan ju säga att ni har svårt att bara ersätta det där som gick sönder sist och fråga om hon kan vara med och betala. eller så säger du rakt ut att du vill ha pengar till en ny ribbotten. Med risk at tförlora din kompis.

Jag vet inte om jag hade tyckt att det var värt att bårka om. Men jag hade kanske valt att inte träffa den här kompisen i mitt hem sen utan ute på lekplatser, på promenad, hemma hos henne eller så istället.
    Jag fattar inte heller. Tolkar TS som att ribbotten gick sönder, samt även den fasade delen i sänggaveln som ribborna ska vila på. Därför behöver dom nu en resårmadrass?
  • Millicent
    mimsan01 skrev 2011-02-10 12:32:04 följande:
    Jag fattar inte heller. Tolkar TS som att ribbotten gick sönder, samt även den fasade delen i sänggaveln som ribborna ska vila på. Därför behöver dom nu en resårmadrass?
    Jaha...oj, men vad ska då resårmadrassen ligga an mot om den kanten är trasig? Är det inte en utbytbar del då...? Ikeas sängar har ju ofta en metallskena i sängramen och sen vilar resårbotten/ribbotten på den. Och en sån kan man beställa från Ikea har jag för mig men beror väl på vilken säng det är förstås.
  • Smultron ett
    120cm resårmadrass med bäddmadrass (säng)
    Ingen jättesnygg bild men det är ju ribbbotten i en resårmadrass, för er som tvivlar.
    Jag är den som är den!
  • Anonym (ARG)

Men herregud säg till henne..  bara för hon är känslig över sin vikt ,som orskakade att eran säng gick sönder måste hon väl kunna ta.. hon kan väl inte bara gå å tro att hennes barn ska kunna ha sönder saker hos er och sen själv ha sönder eran säng på det med.. Jag skulle bli skogstokig om hon låtsades att hon inte hörde att sängen gick sönder och dessutom inte ens kunna ta upp sakerna som gick sönder.. helt jävla otroligt.. jag blir bara arg av att läsa detta..
    Usch!

Det är nått med överviktiga personer,jag själv varit med om likanande saker med flera överviktiga personer.. vet inte vad som felar.. bara för att man är fet får man fan inte göra vad man vill men det verkar dom tro.. Ursäkta ord valen men jag blir så förbannad!

Ta upp detta med din vän,hon kan inte tro hon kan göra va hon vill.. och skita i det..

• mimsan01
    Millicent skrev 2011-02-10 12:37:58 följande:
    Jaha...oj, men vad ska då resårmadrassen ligga an mot om den kanten är trasig? Är det inte en utbytbar del då...? Ikeas sängar har ju ofta en metallskena i sängramen och sen vilar resårbotten/ribbotten på den. Och en sån kan man beställa från Ikea har jag för mig men beror väl på vilken säng det är förstås.
    En resårbotten ligger ju på runt på skenorna på ett annat sätt. Om det är lite trasigt på mitten, så får ju ändå resårbottnen stöd på sidan om det trasiga partiet, om man så säger.. Men jag har också för mig att IKEA har metallstänger i de flesta sängar som en ribbotten eller resårmadrass ska vila på..

TS - har du möjlighet att förklara lite närmare för oss förvirrade?
  • Millicent

OK, smultron ett. TS menar alltså en resårbotten och inte en resårmadrass. Då fattar jag.

• Mariohn

Men kan ni sluta spekilera i hur TS madrass är utformad det är väl verkligen inte trådens syfte? Fetkompisen har slängt sig i en möbel och haft sönder den. Hon ska ersätta den. Skit samma hur den ser ut.

• mimsan01
    Mariohn skrev 2011-02-10 12:42:09 följande:
    Men kan ni sluta spekilera i hur TS madrass är utformad det är väl verkligen inte trådens syfte? Fetkompisen har slängt sig i en möbel och haft sönder den. Hon ska ersätta den. Skit samma hur den ser ut.
    Spekulerar inte så mycket i hur den ser ut, som exakt VAD det är som har gått sönder. Om TS bara hade en "vanlig" skumgummi-madrass med lösa ribbor under, så borde det gå att köpa nytt utan nån större kostnad. MEN om TS nu tycker att kompisen ska betala en ny resårmadrass som kostar 5ggr så mycket, så känns det ganska sniket..
  • NadiaMi
    Anonym skrev 2011-02-10 11:36:13 följande:
    Sängen är nästan 2 år gammal (köptes på IKEA i mars -09). Jag vill helst inte ha en begagnat madrass. Vet liksom inte vad för kroppsvätskor som kan finnas där... Nu har jag i alla fall pratat med henne. När jag nämnde att det small till när hon kastade sig på sängen sa hon bara att hon hörde inget och sedan frågade hon om inte det var så innan. Kände liksom inte att jag kunde tvinga henne för hon var nästan övertygad om att hon inte hade orsakat skadan. Vad ska man göra då? Ja ja.... i eftermiddag ska mannen och jag iväg och titta efter en ny madrass. 
    Man säger "Ja, jag är helt säker på att det inte var några problem innan. När du slängde dig på sängen hörde jag ett högt knak från sängbotten och jag kan inte tänka mig att du inte hörde. Kanske om du var fokuserad på X (barnet) men det var absolut då det hände. Natten innan kunde Y (mannen) sova i sängen men efter att det knakat till när du slängde dig på sängen så fick han ont i ryggen bara efter en liten stund eftersom madrassen gav efter."

Förmodligen så är hon i förnekelse och hoppas att du kommer att låta udda vara jämnt för denhär gången.
    En ny säng är ju inte precis någon billig historia.
    Samtidigt bör hon inte heller behöva betala fullpris för vad en ny madrass skulle kosta då ni trots allt har sovit på den i två år - så ger hon er pengar motsvarande vad en 2 år gammal begagnad madrass är värd så borde det vara tillräckligt. Det var trots allt en sådan hon knäckte...
  • Mariohn
    mimsan01 skrev 2011-02-10 12:44:38 följande:
    Spekulerar inte så mycket i hur den ser ut, som exakt VAD det är som har gått sönder. Om TS bara hade en "vanlig" skumgummi-madrass med lösa ribbor under, så borde det gå att köpa nytt utan nån större kostnad. MEN om TS nu tycker att kompisen ska betala en ny resårmadrass som kostar 5ggr så mycket, så känns det ganska sniket..
    Jag tror att TS menar att kompisen ska ersätta det hon tagit sönder. 
Svar på tråden Säga åt min feta kompis att hon får köpa en ny säng eller köpa en själv på avbetalning?