• anja1661

var går gränsen för feber?

min lilla pärla blir 4månader om några dagar och har haft feber nu för första gången. natten till igår hade hon 39....nu undrar jag var gränsen går för feber på de små? har de en högre normaltemp?

• Svar på tråden var går gränsen för feber?
  • Mia386

ormal kroppstemperatur anses ligga mellan 36,0 och 37,8 grader. Barn - speciellt pojkar - har dock ofta högre temperatur än vuxna. I en stor studie visades att 18 månader gamla och friska pojkar hade en medeltemperatur på 37,8. Några hade temperatur upp mot 38,5, vilket alltså måste betraktas som ett högt normalvärde.

Kroppstemperaturen går upp 1-2 grader när barn äter varm mat, leker livligt i varmt väder eller varma rum eller vistas i bilen en het sommardag. Vid dessa tillfällen ska vi inte kalla den förhöjda kroppstemperaturen för feber utan för hög kroppstemperatur.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2555
  • ErikaS

På mina barn går gränsen för feber runt 37,7 då börjar dom bli lite kinkig men dom brukar inte få febernedsättande förns vid 38.

• anja1661
    89Mamma10o12 skrev 2011-02-09 12:06:42 följande:
    min bvc sköterska säger att gränsen går vid 38,5 grader
    oj så hög??

ska höra med min bvc sköterska på torsdag, då e det mammagrupp...
  • Matillin
    anja1661 skrev 2011-02-09 12:51:27 följande:
    oj så hög??

ska höra med min bvc sköterska på torsdag, då e det mammagrupp...
    Det bästa är ju att ta tempen på barnet när det är frisk för att ha något att jämföra med.
    Att gränsen för "feber" inte går förrens 38.5 betyder inte att ett barn med 37.9 inte kan vara sjuk.
    Min yngsta har feber vid 37,5 då hennes normaltemp ligger runt 36.6.
  • anja1661

tempade henne nu och hon har 37,5 så jag antar att det är hennes normaltemp....

• Mirakel händer

Det är olika från barn till barn... minabarn är född med sk under temp... så för sonen är 37,5 hög feber. Då ligger han däckad. Nu är han snart 16 år. Hans normala temp är 36,53

Dotter blir däckad vid 37,7.  Dotter är lite mer än 7 månader gammal. Hennes temp normala temp är mellan 36,3-36,5

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • wifen

Här på Barnmedicin klassas det som feber vid 38,2 och över. Beror ju helt på vilket barn man har med så klart. Själv är jag helt borta över 37,7 medans sonen ofta inte visar något förrän vid 39...

Svar på tråden var går gränsen för feber?