• Lukka

Någon fara tror ni? (kyckling)

Igår ugnsstekte jag kycklingben i ugnen, något jag gjort många gånger men igår blev resultatet konstigt. Det står alltid att man ska steka dem i ugnen i 35 minuter, men jag hade kycklingen i ugnen i mer än 1 timme som jag brukar. Trots det var köttet på alla benen alldeles rosa! Inte ljusrosa utan vanlig rosa färg. Köttet var hel genomstekt såg jag och nästan ramlade av benen, men färgen bekymrade mig. Vi åt, men jag kan inte släppa tanken på salmonella. Tror ni att det är någon fara?

• Svar på tråden Någon fara tror ni? (kyckling)
  • Angelica8912

Jag hade inte ätit det. Men va jag tror?! Jag tror inte de är någon fara. Men man kan ju faktiskt aldrig veta.

• Philippa

Jag hade inte ätit det..... men om du blir sjuk vet jag inte.... bara att avvakta och se.

• skorpionen80

Salmonella blir inte rött såvitt jag vet. När det blir röd-lila fläckar intill benen brukar det tyda på blåmärken/brutna ben. Kycklinga växer ju alldeles för snabbt för sitt eget bästa, vilket inte ger starka och friska kycklingar.

• Amazina

Köttet på låren på en kyckling kallas för "brown meat" och det kött som sitter längst intill benen där kan du typ inte få vitt även om du grillar det i 3 timmar. Är övertygad om att det inte är någon fara!

• Lukka
    Amazina skrev 2011-02-09 13:20:56 följande:
    Köttet på låren på en kyckling kallas för "brown meat" och det kött som sitter längst intill benen där kan du typ inte få vitt även om du grillar det i 3 timmar. Är övertygad om att det inte är någon fara!
    Det konstiga är att jag köpt likadana ben förut och tillagat på samma sätt, men då har köttet varit bra mycket vitare. Det är det som bekymrar mig. Men nu var det lika rosa som miss piggy. Kan det vara olika på kycklingar tror du?
  • Mela78

Det spelar egentligen ingen roll vad det är för färg på köttet, man ser ju om man tittar noga om det är tillagat eller inte. Du skrev att köttet släppte från benen, då är kycklingen färdig stekt. 
    Det är köttsaften man ska hålla koll på att den inte är rosa. För då är inte kycklingen klar. När man skär i kycklingkött ska köttsaften som rinner ut vara klar och genomskinlig. 

• Amazina
    Lukka skrev 2011-02-09 13:24:52 följande:
    Det konstiga är att jag köpt likadana ben förut och tillagat på samma sätt, men då har köttet varit bra mycket vitare. Det är det som bekymrar mig. Men nu var det lika rosa som miss piggy. Kan det vara olika på kycklingar tror du?
    Men inte själva köttet/muskeln antar jag, utan det som sitter alldeles intill benen? Den hinnan intill benen kan dock vara rätt rosa utan att det är någon fara.
  • Lukka
    Mela78 skrev 2011-02-09 13:26:26 följande:
    Det spelar egentligen ingen roll vad det är för färg på köttet, man ser ju om man tittar noga om det är tillagat eller inte. Du skrev att köttet släppte från benen, då är kycklingen färdig stekt. 
    Det är köttsaften man ska hålla koll på att den inte är rosa. För då är inte kycklingen klar. När man skär i kycklingkött ska köttsaften som rinner ut vara klar och genomskinlig. 
    Skönt att höra!
  • Birgitta2

Du behöver inte vara speciellt rädd för salmonella om det var en svensk kyckling. Men campylobacter finns i kycklingen och är väldigt vanligt. Och jag skulle INTE ätit den om den var synligt rosa.

• Lukka

Oj, många dubbla budskap här... vad ska man tro?

Svar på tråden Någon fara tror ni? (kyckling)