• Lukka

Någon fara tror ni? (kyckling)

Igår ugnsstekte jag kycklingben i ugnen, något jag gjort många gånger men igår blev resultatet konstigt. Det står alltid att man ska steka dem i ugnen i 35 minuter, men jag hade kycklingen i ugnen i mer än 1 timme som jag brukar. Trots det var köttet på alla benen alldeles rosa! Inte ljusrosa utan vanlig rosa färg. Köttet var hel genomstekt såg jag och nästan ramlade av benen, men färgen bekymrade mig. Vi åt, men jag kan inte släppa tanken på salmonella. Tror ni att det är någon fara?

• Svar på tråden Någon fara tror ni? (kyckling)
  • Birgitta2
    Lukka skrev 2011-02-09 13:44:03 följande:
    Oj, många dubbla budskap här... vad ska man tro?
    Ja, det där är svårt. Ungefär som vissa läser "bäst-före-dag = giftig". Vi är ju alla individer här, och vissa gör si och vissa så. Och både och är rätt. Åtminstone för oss själva
  • Lukka

Så här skriver SMI om Campylobacterinfektion:

"Livsmedel som kan tänkas innehålla Campylobacter (t.ex. kyckling, annan fågel, får- och fläskkött) ska tillagas så att hela köttet uppnår minst +65°C."

Det hade kycklingbenen absolut uppnått efter en timme i 180 grader. SÅ jag antar att det borde vara ok??

• NiXxI
    Birgitta2 skrev 2011-02-09 13:36:01 följande:
    Du behöver inte vara speciellt rädd för salmonella om det var en svensk kyckling. Men campylobacter finns i kycklingen och är väldigt vanligt. Och jag skulle INTE ätit den om den var synligt rosa.
    Camppylobactern är den vanligaste smittan man kan få av kyckling, inte salmonella, så jag håller med.
    Sedan är ju avdödningen av bakterier olika för olika arter av mikroorganismerna i sig och just Cappylobacter smittar vid låg temperatur eller kontaminering av olagad kyckling och andra ämnen.

TS, din kyckling ska inte sippra röd saft som andra skrivit, men att kötet har en rosa nyans har helt enkelt med olika fibersrukturer i köttets olika delar att göra.
    Lossnar kycklingen från benen utan ansträngning så är kyckligen helt färdig.

Skulle ni insjukna så tar det mellan 2-48 timmar beroende på vilka mikroorganismer ni fått i er och det behöver inte ens vara i samband med just kycklingen..... 
    jahapp
  • Johannaa90

jag tror absolut inte att det var någon fara, bara köttet varit tillräckligt upphättat ska det inte vara någon fara, så jag tror du kan sluta oroa dig =)

• Analoga

Kan ju inte ha varit rått. Har sett att kycklingkött ibland kan ha en rosa ton. Säkert ingen fara.

• Sven Erik Johansson
    Lukka skrev 2011-02-09 12:58:13 följande:
    Igår ugnsstekte jag kycklingben i ugnen, något jag gjort många gånger men igår blev resultatet konstigt. Det står alltid att man ska steka dem i ugnen i 35 minuter, men jag hade kycklingen i ugnen i mer än 1 timme som jag brukar. Trots det var köttet på alla benen alldeles rosa! Inte ljusrosa utan vanlig rosa färg. Köttet var hel genomstekt såg jag och nästan ramlade av benen, men färgen bekymrade mig. Vi åt, men jag kan inte släppa tanken på salmonella. Tror ni att det är någon fara?
    Lite info off topic. Slaktkycklingens liv är ofta födas, gödas,dödas
    på ca 5 veckor . Den uppfödningen anses ekonomisk..Jag gillar bättre veg.mat.
    Det finns vegmat som smakar kyckling faktiskt. Kunde ej låta bli skriva en liten
    kommentar för jag älskar djur. (är nog född sådan)
  • isle

som en del sagt, ibland är det innersta köttet mer rosa än vitt och det är helt naturligt. Enligt livsmedelslagstiftningen ska alla tillagad mat uppnå minst 72 grader i kärntemperatur för att bakterier ska dö.
    om du ugnsstekte kycklingen på 180 grader i en timme är det inga problem!

lukta och smaka på maten, maten blir nästan alltid äcklig att öta innan den blir farlig (om den är tillagad)

mvh
    livsmedelsinspektören

• 84 Anna

Som andra skrivit tidigare: Salmonella behöver du inte oroa dig för i svensk kyckling. Det är ovanligt. Dock finns Campylobacter i ca var 5:e kyckling. Det innebär även att om du äter rå kyckling är det inte likställt med att du blir sjuk även om risken finns. Nu låter det iofs inte som att din kyckling var rå så du behöver sannorlikt inte oroa dig över huvud taget. Om det är någon tröst så råkade jag äta en bit rosa (rå) kyckling igår och det gick jättebra. Det var dock bara en liten bit jag åt, innan jag upptäckte det.

• Lukka

Tack för alla svar. Med tanke pa hur lange kycklingen var i ugnen och att den smakade bra och föll latt av benen sa tolkar jag det som att det inte var nagon fara...

• Sven Erik Johansson
    itsme skrev 2011-02-09 22:34:10 följande:
    go vegan!
    Då slipper man bekymmra sig för salmonella i kycklignkött osvGlad .Jag är själv vegetarian.
  • mikroE

Det är köttsaften som ska vara klar och inte rosa/röd men om köttet har en rosa ton är inte farligt. Jag förstår din noja dock, jag äter kyckling sällan just för att för nojar om att köttet inte är stekt fast jag vet innerst inne att det är stekt.

Svar på tråden Någon fara tror ni? (kyckling)