• Anonym (matfia)

3 mån bebis äter varannan timme.......

Hon äter dagtid varannan timme ca 120 ml tillägg.
    hon blir AAAAARG om det drar över 5 min (läs hysterisk)...haha... åker hon vagn kan hon dra över tiden och det kan gå 4 timmar mellan men inte hemma.

hon sover endast i 20 min stötar hemma med..

däremot på natten sover hon ca 20- 05 äter och sen 05.20 -07.30

hur ska jag få längre mellan hon äter... hon mår i och för sig bra... men är det ok att äta så ofta och mycket..

• Svar på tråden 3 mån bebis äter varannan timme.......
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barn som helammas/får full ersättning brukar man räkna på skall ha 150 ml per kilo per dygn. Det vill säga väger hon sex kilo behöver hon 6x150 = 900 ml per dygn. Hur mycket per gång beror då naturligtvis på hur ofta hon äter. Åt hon runt sex gånger per dygn, som många gör, skulle det betyda 150 ml per mål.

Hon är i den åldern då hennes kropp börjat lära sig en viss rytm, vilket betyder att hon kan skapa rutiner själv, men du kan också påverka dem (mer eller mindre förstås).

Mitt förslag (om du vill glesa ut tiden) är att du under en period planerar två längre promenader under dagen. På så vis styr du henne att sova längre stunder än 20 min.
    Försök håll henne vaken en stund på morgonen, innan ni tar första promenaden, och låt henne ta en liten paus mitt på dagen i samband med lunch. Sedan skulle jag försöka hålla henne vaken fram till tre-tiden och ta en promenad igen, för att därefter hålla henne vaken till läggdags.
    Hon sover trots allt elva timmar på natten och det gör att hon kanske kan sova två längre pass, på 1,5 timmar, ute i vagnen och ett kortare hemma.

Planera sovpauserna så att de blir ungefär en halvtimme efter mat, på så vis vet du att hon somnat mätt och belåten. Vilket i sin tur gör att hon kan sova längre.

Som sagt detta är bara tips och råd, om du vill förändra henens matvanor. Tycker du att det fungerar bra som det är skall du fortsätta som ni gör!

MVH Christine

Svar på tråden 3 mån bebis äter varannan timme.......