• längtan8402

Risker att ha katt vid graviditet ?? Läs det här snälla

Hej !

Visste inte om jag skulle lägga denna tråden här men det passade bäst ändå.

Jag har hört väldigt mycket, (mest min mamma och farmor) som inte är några experter men som ändå varnar mig för att skaffa en katt pga risker när man är gravid,de säger sig ha hört det och att det är allmänt känt, jag själv har aldrig hört av andra än dem.
     bland annat att kattavföring är livsfarligt och kan bidra till missbildning hos fostret om man får det i sig när man är gravid, tillexempel om katten har varit i lådan och sedan har avföring på tassarna, och sedan gosar man med den och har lite av det på händerna, sedan tar man en macka, och ja...ni förstår..
    det är alltså något farligt i avföringen från en katt som man inte ska riskera vi dgraviditet. SÄGS DET DÅ !

Är det någon som har katt som är gravid här ?? Är det någon som VET om det här är fakta eller om vissa bara tror det ?? det är så att jag och min sambo vill så gärna ha barn och nu planerar vi in att försöka :)
    men jag längtar så fruktansvärt efter att skaffa en kattunge också. Jag trivs inte om jag inte har ett djur, som jag alltid har haft och är uppväxt med, saknar en katt så fruktansvärt...

men när jag hört detta med riskerna så vill jag ju förståss inte det under tiden jag är gravid !!

Någon mer som hört det här ?????

Går det kanske bra ändå att ha katt om man INTE rensar lådan
    Om man ser till att uppfostra katten med att INTE GÅ PÅ KÖKSBORDET och att man är försiktig när man kelar med den ! ?

vet inte hur jag ska göra jag drömmer på nätterna om att jag har en liten katt här hemma och jag saknar det så extremt... men som sagt ..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 15:11
    den här skulle nog ändå legat i en annan Kategori. Grav komplikationer kanske. Jaja.

• Svar på tråden Risker att ha katt vid graviditet ?? Läs det här snälla
  • jejje82

Har själv två katter men min sambo gjorde kattlådan under hela graviditeten. Det är genom avföringen du kan smittas men jag tror inte att risken är så stor så länge du har god handhygien. Googla toxoplasmos och läs om det!

• Pickeli

Nu är jag heller absolut ingen expert och jag gillar inte ens katter. Men jag skulle bara tala om att jag inte hört talas om någon som gjort sig av med katterna för att de blivit gravida. Alla jag känner har haft kvar sina katter men varit försiktig och nog med hygien om de rensat lådan.

Google it!
  • luckyme83

har haft katt under bägge mina graviditeter...
    så länge man är noga med handhygien så är det ingen fara...
    och så kan ju faktiskt sambon tömma kattlådan....

• DeliciousT

Nu vet jag inte hur det ligger till med att skaffa katt under graviditeten men jag är gravid och har katt sen innan jag blev gravid. Frågade min BM om detta vid inskrivningen och hon sa att det inte är några problem med att ha katt. Är dessutom uppvuxen med katter så förmodligen är jag immun mot toxoplasmos Obestämd Har rensat kattlådan under hela graviditeten och det ska inte vara några problem så länge man sköter hygienen ordentligt. Sunt förnuft tror jag på!

• Silverkatten06

Jag har haft katt under bägge mina graviditeter och det har gått hur bra som helst

Jag misstänker att de hört talas om toxoplasmos som är en infektion man kan få av en parasit som kan finnas i kattens avföring. De flesta innekatter har dock inte den parasiten.

OM man mot förmodan skulle få toxoplasmos under sin graviditet kan det vara farligt för fostret, men risken är minimal. det är endast i avföringen parasiten kan finnas, katten smittar inte i övrigt.

Om man har god handhygien efter att man skött lådan eller ännu hellre ber nån annan att ta hand lådan under graviditeten så är risken att smittas nästintill obefintlig, men det är klart att den finns. Men å andra sidan finns faktiskt risk att få denna parasit genom att äta otillagat kött eller grönsaker som inte varit ordentligt sköljda också...

Det är farligt att leva helt enkelt

• Lallan

Samma risk finns när du hanterar rå köttfärs eller planterar om blommor mm. God handhygien minskar riskerna avsevärt.  Det är som sagt i avföringen som det farliga kan finnas men gör man rent två gånger per dag samt tvättar händerna direkt efter så är riskerna mycket minimala. Har själv 4 katter samt tre graviditeter bakom mig.

• Viena

Det du kan smittas av via kattavföring kallas för Toxoplasmos, som kommer av smitta via en parasit, som katter kan vara "värdar" för.

Vi har en katt och har skött det så att min man rensar kattlådan, för ut påsen genast efteråt och är noga med handhygienen.

Jag brukar också undvika att pilla mig i ansiktet när jag gosat med katten. Tror inte att det är så stor risk att smittas, om man använder lite sunt förnuft. Gravida med katt löper egenligen inte större risk att smittas än gravida utan katt, man kan även smittas via hantering av rått kött, trädgårdsarbete eller om man äter otvättade grönsaker.

Så tvätta händerna noga och låt sambon föra ut kattbajset varje dag (då hinner inte parasiternas förstadier utvecklas och bli smittfarliga).

• ViVäntarLois

Att behålla en katt under graviditeten tror jag inte är några problem, då har man troligen redan fått allt som den katten man smitta med i form av toxoplasmos.

Däremot kan det vara dumt att skaffa sin första katt under gravditeten eftersom ens immunförsvar då är "nybörjare".

Men som andra har sagt här är risken väldigt liten och har du en sambo som kan sköta lådan samt håller god handhygien i övrigt ska det nog funka.

lillalois.blogg.se

• längtan8402

tack för era svar. jag har kommit fram till att jag ska skaffa en kattunge. det går itne stå emot. visst finns risken för skador, men inte hög har jag nu läst. jag ska bara se till att kattungen jag köper aldrig varit ute, alltså en innekatt... ska också ha den inomhus tills vi skaffar hus om något år /några år. går den inte ute är det alltså inte lika stor risk om jag fattat rätt ???

MYYYYYS

• Flisan79

Om du vill kan du faktist testa om du redan är imun mot toxoplasmos (som för övrigt är en blodparasit). Har för mig att det går att testa hos vanliga VC.

De flesta som levt med katt är imuna vilket betyder att de haft parasiten utan att märka det. Men man kan bli väldigt sjuk.

Jag fick toxoplasmos 2001 (började på min bröllopsdag...kul) och blev jättesjuk. Så pass att jag fick ligga på sjukhus i en vecka och kunde inte gå. Mina levervärden sjönk dessutom. Som tur var så var jag inte gravid då. Har ingen aning om var jag fått sjukdommen ifrån då jag är allärgisk mot katt men doktorn trodde att det var möjligt att jag smittats utomlands 3 månader tidigare. Från mat då.

• Minus75

Från en som faktiskt VET vad Toxoplasmos är (har själv sjukdomen sedan min mamma var gravid med mig): Det är ingen fara att ha katter om man har normal hygien och tvättar händer efter att man har gjort iordning lådan. Det är väl också en fördel om man har lådan på toan så man har lätt att göra rent runt den osv.

Du kan även få toxoplasmos genom rått kött, smutsiga grönsaker osv. Det finns många sätt, men sköter man hygien kring mat och inte äter rått kött, så är det väldigt liten risk att drabbas.
    Du kan dessutom vara immun redan, det går att ta reda på via ett blodprov.

Så skaffa du en liten kattunge, det är ingen fara!

Svar på tråden Risker att ha katt vid graviditet ?? Läs det här snälla