Risker att ha katt vid graviditet ?? Läs det här snälla
Hej !
Visste inte om jag skulle lägga denna tråden här men det passade bäst ändå.
Jag har hört väldigt mycket, (mest min mamma och farmor) som inte är några experter men som ändå varnar mig för att skaffa en katt pga risker när man är gravid,de säger sig ha hört det och att det är allmänt känt, jag själv har aldrig hört av andra än dem.
bland annat att kattavföring är livsfarligt och kan bidra till missbildning hos fostret om man får det i sig när man är gravid, tillexempel om katten har varit i lådan och sedan har avföring på tassarna, och sedan gosar man med den och har lite av det på händerna, sedan tar man en macka, och ja...ni förstår..
det är alltså något farligt i avföringen från en katt som man inte ska riskera vi dgraviditet. SÄGS DET DÅ !
Är det någon som har katt som är gravid här ?? Är det någon som VET om det här är fakta eller om vissa bara tror det ?? det är så att jag och min sambo vill så gärna ha barn och nu planerar vi in att försöka :)
men jag längtar så fruktansvärt efter att skaffa en kattunge också. Jag trivs inte om jag inte har ett djur, som jag alltid har haft och är uppväxt med, saknar en katt så fruktansvärt...
men när jag hört detta med riskerna så vill jag ju förståss inte det under tiden jag är gravid !!
Någon mer som hört det här ?????
Går det kanske bra ändå att ha katt om man INTE rensar lådan
Om man ser till att uppfostra katten med att INTE GÅ PÅ KÖKSBORDET och att man är försiktig när man kelar med den ! ?
vet inte hur jag ska göra jag drömmer på nätterna om att jag har en liten katt här hemma och jag saknar det så extremt... men som sagt ..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 15:11
den här skulle nog ändå legat i en annan Kategori. Grav komplikationer kanske. Jaja.